Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[Minolta] zeer oude lenzen op 5D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Minolta] zeer oude lenzen op 5D

    besten,

    ik heb recent een KM 5D gekocht met wat leuke lenzen erbij, maar nu vind ik hier in een doos op zolder nog wat moois.

    MD Tele Rokkor - 135mm 3.5

    MC W.Rokkor 28m 3.5

    MC Rokkor-PF 50mm 1.7


    nu zijn die lenzen dik 30 jaar of ouder en hun mounts verschillen ook met die van mijn 5D, maar kan ik deze lenzen nog gebruiken? Ze hebben uiteraard geen AF maar ik merk dat ik toch 90% met MF werk dus dat maakt mij niet uit

    mijn vraag eigenlijk : is er een tussenstuk ofzo dat mij toelaat deze lenzen op mijn 5D te plaatsen?
    Get pleasure out of the simple things in life.
    Stand on an ant.

  • #2
    Re: [Minolta] zeer oude lenzen op 5D

    Deze vraag komt geregeld terug, dus zal ik proberen eens een volledig antwoord te bieden...

    Eerst en vooral is het antwoord: ja, dit is perfect mogelijk! (zelfs lenzen van andere merken via adapter...)
    Er was een brits bedrijf (die ik na zeer lang zoeken heb gevonden maar vind ze niet meer terug; heb ergens factuur nog...) die adapters nieuw op voorraad had en ze zelfs kon maken indien niet op voorraad. Deze adapter heten iets in de aard van "minolta md to af adapter".

    Nu zijn er paar nuttige dingen om te weten over deze adapters: deze adapter (die ik dus zelf ook heb gekocht) hebben een glaselement om te kunnen scherpstellen op oneindig (platte 8 symbool...), dit leidt tot enig (beperkt) verlies in scherpte.

    Zo'n adapter is een tussenstuk, dus het laatste glaselement van de lens bevindt zich verder van de spiegel (en dus ook sensor) dus verandert de brandpuntsafstand (vandaar het glaselement om te corrigeren) maar er ontstaat ook een extra cropfactor; waarom extra? Digitale sensors hebben al (afhankelijk van merk sensor) een cropfactor van 1,5x (er valt genoeg over te lezen op BD wat dat allemaal wil zeggen...) Maar zo'n adapter geeft nog eens (mijn ondervinding) een cropfactor van ongeveer 1,12-1,2x er bovenop. Uw 50mm lens vroeger is dus nu een 50x1,5x1,12 F1,7x1,12 geworden (waarom niet 1,7 x 1,5 x 1,12? omdat die 1,5 komt van de sensor grootte, doet dus niets aan lichtsterkte, maar die adapter kan beschouwd worden als een teleconverter)

    Nog iets zeer nuttig: dat ene glaselement kon ik relatief gemakkelijk verwijderen, (zijn er trouwens 2 ineen...) omdat ik enkel een zeeeeeeeeer goede oude macrolens (uit 2 stuks) die niet kan scherpstellen op oneindig, macrolenzen uit 2 stuks kunnen enkel dichtbij scherpstellen (tenzijn je dat tweede stuk eruit laat...) dus ik had dat glaselementje van die adapter niet nodig, dus ook geen verlies aan beeld. Voor uw lenzen concreet is dat glaselementje uithalen zinloos...

    Ok, back to business:


    Deze kerel is zeer bekend, zijn adapter die hij aanbiedt is van een uniek type; zijn cropfactor is 1x! Hij zegt ook dat zijn glas van hogere kwaliteit is. Prijs is niet buitensporig.

    Nog iets (wanneer stopt het...): Met de relatief kleine zoekers van onze digitale camera's met cropfactor is manueel scherpstellen zonder zo'n split screen zoals vroeger een redelijk "pain in the *ss". Het went wel, maar snel gaat het niet...
    Diezelfde "mister Haoda" verkoopt ook splitscreens...iets van 70dollar of zo; persoonlijk vind ik dat het dan wel een dure grap wordt, want we moeten nuchter blijven, uw lenzen zijn wel de moeite om een adapter te nemen, maar niet de moeite om adapter en splitscreen te nemen...mijn mening...

    Nog een laatste iets; minder interessant; minolta bracht ook een tijd geleden eigen adapters uit voor md naar af maar ze waren tegelijk ook teleconverters 2x...niet nieuw te vinden. Voor de "volledigheid" er maar bijgezet.

    Hou ons op de hoogte zou ik zo zeggen!

    Voor nog vollediger te zijn; MC en MD zijn dezelfde mount...weet het verschil niet meer (in naam)

    Comment


    • #3
      Re: [Minolta] zeer oude lenzen op 5D

      Wauw hartelijk bedankt voor het zeer volledige antwoord.

      Het kan dus, maar ik ga precies toch afwachten tot ik zo'n adapter voor een goedkopere prijs vind. Het is allemaal wel erg leuk, maar om daar nu +-100€ aan te geven... lijkt me niet echt de moeite

      Tot het zover is zal ik m'n oude analoge body maar bovenhalen wanneer ik deze oude lenzen eens wil gebruiken.
      Get pleasure out of the simple things in life.
      Stand on an ant.

      Comment


      • #4
        Re: [Minolta] zeer oude lenzen op 5D

        Ik wacht vol spanning op de nieuwe Olympus en wel om volgende reden....


        Helaas gaan naast Olympus voorlopig enkel Panasonic/Leica mee in deze 4/3... Gezien je net een KM aangeschaft hebt

        In elk geval vind je op de site meer info over de objectieven die je hebt. Het zijn dan mss niet de meest lichtsterke versies, maar Rokkor in het algemeen was zeer degelijk... (overigens zijn een 50mm 1.7 voor nog geen 20 eur te koop op internet, een 135mm 2.8 vind je makkelijk voor 40 a 50 eur...) Enkel de 85mm is hard to find en kost nog behoorlijk wat geld.

        Btw, MD is enkel een upgrade van de oudere MC versie, beiden hebben een SR-mount.
        Last edited by efken_wix; 27 februari 2007, 12:00.
        .: Simplicity is the ultimate sophistication :.

        Comment


        • #5
          Re: [Minolta] zeer oude lenzen op 5D

          Hi,

          Behalve de uitstekende uitleg die je al kreeg, kan ik daar aan toevoegen dat dit hetzelfde verhaal is als de oude canon FD lenzen.

          Daar bestaan ook dure adapters voor met glas in, en wat moet je daarmee ? Onbekend glas maakt je lens niet beter !

          Bovendien kan je voor 100 euro een carl zeiss 135mm kopen die zich met de allerbeste kan meten. Eos converter ingegrepen, zonder glas.

          Paul.
          DPaul - A.FIAP
          D810, nikkors and other stuff

          Comment


          • #6
            Re: [Minolta] zeer oude lenzen op 5D

            Ja ik begin stilaan door te hebben dat die lenzen beter gewoon in de buurt van een analoge camera blijven.

            Jammer want ik had het, achteraf gezien naïeve , idee dat er wel een simpel 10euro kostend onnozel tussenstukje zou bestaan dat voor de rest helemaal geen impact zou hebben op de eigenlijke fotografie.

            Met deze hobby is blijkbaar niets zo eenvoudig als het lijkt
            Get pleasure out of the simple things in life.
            Stand on an ant.

            Comment


            • #7
              Re: [Minolta] zeer oude lenzen op 5D

              Oorspronkelijk geplaatst door wdesmedt Bekijk bericht
              Ja ik begin stilaan door te hebben dat die lenzen beter gewoon in de buurt van een analoge camera blijven.

              Jammer want ik had het, achteraf gezien naïeve , idee dat er wel een simpel 10euro kostend onnozel tussenstukje zou bestaan dat voor de rest helemaal geen impact zou hebben op de eigenlijke fotografie.

              Met deze hobby is blijkbaar niets zo eenvoudig als het lijkt
              hi,

              dit doet zich alleen voor bij Canon FD en Rokkor, denk ik.
              CZj, Contax, Olympus, mamiya, M42 enz kunnen idd met een glasloos tussenstuk gemonteerd worden, en met succes trouwens..

              Paul.
              DPaul - A.FIAP
              D810, nikkors and other stuff

              Comment


              • #8
                Re: [Minolta] zeer oude lenzen op 5D

                Mss worden links in een post niet gelezen, maar met het 4/3-systeem gebruik je dus weldegelijk je Rokkors met een glasloze adaptor... (zie vorige post in deze topic)

                Alleen kan je dat idd niet voor 10 euro krijgen, wel voor 150. Stel daar tegenover dat je voor geen geld een aantal objectieven van 1.7 of 2.8 hebt liggen die je in AF een veelvoud aan geld kosten en het is de 150 euro wel waard denk ik...
                Natuurlijk heb je dan een dslr nodig met 4/3-systeem, maar zeggen dat die Rokkors beter bij een analoog toestel blijven klopt dus niet....


                All 4/3 adapters allow infinity lens focusing
                All 4/3 adapters have NO glass elements in the adapter which would degrade lens performance
                .: Simplicity is the ultimate sophistication :.

                Comment


                • #9
                  Re: [Minolta] zeer oude lenzen op 5D

                  jawel hoor ik heb je post en link met intresse gelezen, maar ik bedoel het letterlijk als ik zeg dat ik hoopte op een kwalitatieve, simpele oplossing die mij max een 20€ zou kosten.

                  Ik heb mij die camera net aangeschaft en dat was een serieuze financiele aderlating, dus de eerste maanden is mijn budget voor extraatjes serieus beperkt. Daarom dat ik zeg dat mijn oude lenzen dan beter nog even bij de analoge body blijven....ik zal eerst nog wat moeten sparen
                  Get pleasure out of the simple things in life.
                  Stand on an ant.

                  Comment

                  Working...
                  X