Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

analoog-digitaal omzetting lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • analoog-digitaal omzetting lenzen

    Klein vraagje:

    Ik heb een canon 17-55 lens gekocht, en wil graag een aanvulling op deze lens kopen. Ik twijfel tussen de canon 28-135 en de sigma 50-150.

    Mijn vraag: op sommige sites staat er bij bvb de sigma lens:"Equivalent 35mm focal length: 80-240mm" ik weet dat dit te maken heeft met analoge toestellen, ik werk digitaal.

    bij de canon lens staat dit meestal niet.

    Kan iemand mij dit uitleggen? want ik vind het nogal belangrijk dat er geen gaten zitten tussen mijn lenzen qua afstand, en als mijn 17-55 lens eigenlijk ook een andere (digitale) afstand heeft, kan ik er niet meer aan uit...
    Myra fotografie

  • #2
    Re: analoog-digitaal omzetting lenzen

    Voor dit soort lenzen staat altijd de brandpuntsafstand vermeld... Je kunt dus op de aangeduide getallen afgaan om gaten te vermijden...
    Zelf maak ik me over die gaten geen zorgen, die kun je met je benen toch dichtlopen

    Anderzijds moet je wel rekening houden met de zogenaamde cropfactor. Deze zorgt ervoor dat je de aangegeven branpuntsafstanden moet vermenigvuldigen met deze factor. Waar komt die factor vandaan? De sensor van een DSLR is zelden even groot als een 35mm opname (er zijn maar een paar uitzonderingen). Dat betekent dat je maar een gedeelte van de gegevens gebruikt die de lens je levert... Over de zin en onzin van deze factor laat ik me niet uit, maar die is zo ontstaan als je een opname op hetzelfde formaat afprint als een 35mm opname dat het lijkt alsof je digitale beeld meer ingezoomd is (omdat er dus eenvoudigweg minder gegevens opgevangen worden door de sensor). De cropfactor is dus gewoon de verhouding tussen een 35mm beeld en de grootte van de sensor...

    Moraal van het verhaal: je moet bij alle lenzen voor (D)SLR's rekenen met de cropfactor...
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

    Comment


    • #3
      Re: analoog-digitaal omzetting lenzen

      Naargelang het toestel dat je gebruikt zal het toestel een andere cropfactor hebben een eos 30D -eos 20D een eos 350D hebben allen een sensor met een grootte van ongeveer 22 bij 15 mm, full frame sensors zoals bij de eos 5D , eos 1DsLMark II hebben een sensor grootte gelijk aan een 35 mm(kleinbeeld 35 x24 mm) De verhouding sensorgrootte/35 mm negatief geeft de cropfactor.
      Bij de eos 20-30-350..... is dit 1.6.
      Als je nu een 100 mm objectief op een eos 20-30-350 zet zal die als het ware een 160 mm objectief worden( brandpuntafstand x cropfactor) plaatst men deze dus op een eos 5 cropfactor 1 zal de brandpuntafstand dus gewoon 100 mm blijven.

      groeten Luc
      BD0407BE * Canon EOS 40D -Canon Eos 5D mkIV Camouflage -Luc David Photography

      Comment


      • #4
        Re: analoog-digitaal omzetting lenzen

        Oorspronkelijk geplaatst door camouflage Bekijk bericht
        full frame sensors zoals bij de eos 5D , eos 1DsLMark II hebben een sensor grootte gelijk aan een 35 mm(kleinbeeld 35 x24 mm)
        De Canon EOS 1D-reeks heeft toch een cropfactor van 1,3x en is dus toch geen FF?


        On topic:

        Het belangrijkste is dus al gezegd. Om een concluderend antwoord te geven op de vraag van de TS: koop je de Sigma heb je een kleinere overlap (50-55mm) dan bij de Canon (28-55mm). Maar staar je daar niet blind op: een overlap kan soms wel handig zijn...


        In getalletjes:

        Het effectieve bereik van je Canon lens is: (17-55mm) x 1,6 = 27-88mm
        Het effectieve bereik van de Sigma lens is: (50-150mm) x 1,6 = 80-240mm
        Het effectieve bereik van de andere Canon lens is: (28-135mm) x 1,6 = 45-216mm
        Nikon D80 en toebehoren.

        Comment


        • #5
          Re: analoog-digitaal omzetting lenzen

          Oorspronkelijk geplaatst door joost_v Bekijk bericht
          De Canon EOS 1D-reeks heeft toch een cropfactor van 1,3x en is dus toch geen FF?
          De 1D/1DII/1DIIN/1DIII hebben een cropfactor van 1.3. Dit is de sport-reeks van Canon...
          De 1Ds en 1DsII hebben een cropfactor van 1 (net zoals de 5D). Dit is de portret-reeks van Canon...
          Canon 10D, glass, flashes & extra's
          Fuji S602Z & extra's
          www.CooMa.be BD0176BE

          Comment


          • #6
            Re: analoog-digitaal omzetting lenzen

            Als ik jou was zou ik nooit de 28-135 kopen. Dan ben je al veel beter met de 50-150 van sigma. Maar een 70-200 lijkt mij nog interessanter.

            Comment

            Working...
            X