Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vignettering van groothoekobjectief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vignettering van groothoekobjectief

    Ik weet dat een groothoekobjectief meer vignettering geeft dan 'standaard' objectieven.
    Is er toevallig ergens een site waarbij b.v. foto's gemaakt zijn met sprongen van 1 á 2 mm.

    Dus voor b.v. een 10-20 mm lens foto's van het zelfde standpunt, maar dan met 10, 12, 14 mm enz... Dan krijg je een beetje een idee hoeveel die vignettering is.

    Ik wil niet iedere foto apart gaan recht trekken in photoshop... als ik zo'n objectief aanschaf.

    Peter.
    www.dpix.nl event photography

  • #2
    Re: Vignettering van groothoekobjectief

    Wat is nu je punt, je stelt geen enkele vraag?

    Een Sigma 10-20mm heeft last van vignetering, maar dat is met PS of PTLens makkelijk te corrigeren, met PTLens ook eventuele vertekening.

    Maar vignetering of vertekening heeft weer helemaal niets te maken met rechttrekken.

    Als dit teveel moeite is: geen super groothoek kopen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Vignettering van groothoekobjectief

      Best niet teveel aantrekken van vignettering, vervorming e.d.
      Gewoon investeren in DxO (wel zorgen dat je DxO ondersteunde lensjes gebruikt), shoot erdoor jagen en dan... grote ogen trekken.
      Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

      Comment


      • #4
        Re: Vignettering van groothoekobjectief

        Pbase camera archief eens napluizen.


        Of een Tokina 12-24 aanschaffen, vignetteert niet bij mij, niet op D50 en niet op D200.
        fotosite

        Comment

        Working...
        X