Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zoom verschil tussen lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zoom verschil tussen lenzen

    Vandaag is mijn nicht op bezoek geweest. We hebben hetzelfde toestel, een Canon 400D. Enkel verschil van lens. Zij heeft een Sigma 18-200/3,5-6,3 AF DC en ik heb een Sigma 70-300/4-5,6 AF DG APO Macro. Nu waren we een beetje aan het vergelijken en als ik een foto neem op zoombereik 200 en mijn nicht neemt een foto op zoombereik 200 dan is er duidelijk een groot verschil. Ik ben veel meer ingezoomd als zij. Kan iemand me dit uitleggen? Zie ik ergens iets over het hoofd?
    Canon EOS 650D, Canon EFS 18-55mm IS 3,5-5,6, Canon EF 50mm f/1.8 II, Tamron 28-75/2,8 Macro, Tamron 75-300mm, Sigma 105mm f/2.8 EX DG Macro, speedlite 430EX

  • #2
    Re: Zoom verschil tussen lenzen

    Het ligt niet aan jou het ligt aan het toestel, in dit geval de lens. Ook fabrikanten jokken weleens en het kan goed zijn dat een 18-200 eigenlijk 18-180 is.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Zoom verschil tussen lenzen

      Heb je de exif van de genomen foto's gecontroleerd ?
      Het is ook niet zo eenvoudig om exact 200mm te zoomen op een 70-300.
      Verder ben ik het eens met Spanjaart. Mijn 300 prime geeft eveneens een iets closer beeld dan mijn 50-500 op 300mm.
      fotosite

      Comment


      • #4
        Re: Zoom verschil tussen lenzen

        Hi,

        Eens met de vorige posters.
        Bij sommige lenzen staat 50mm (kan ook 51,52 of 53 zijn afhankelijk van het productiejaar.

        De op de lens geschilderde schaal kan ook vertekend zijn.
        2mm verschil in de lijntjes is misschien al direct 50mm in de zoom.

        Paul.
        DPaul - A.FIAP
        D810, nikkors and other stuff

        Comment


        • #5
          Re: Zoom verschil tussen lenzen

          De schalen op deze lenzen evenals de doorgave naar de camera zijn niet gecalibreerd.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Zoom verschil tussen lenzen

            Dus eigenlijk komen de aangeduide zoomwaardes niet overeen met de effectieve zoomwaarde? Ik dacht dat die lenzen zo nauwkeurig gemaakt waren dat dit altijd hetzelfde zou zijn bij eender welke lens. Het verschil tussen de lens van mij en mijn nicht scheelde zeker 100 waardes. Dus als je pech hebt en je koop een 50-500 lens kan het zijn als je pecht hebt dat je thuis komt met een 30-400. Zou eigenlijk niet mogen vind ik. Zo'n lenzen kosten toch genoeg vind ik
            Canon EOS 650D, Canon EFS 18-55mm IS 3,5-5,6, Canon EF 50mm f/1.8 II, Tamron 28-75/2,8 Macro, Tamron 75-300mm, Sigma 105mm f/2.8 EX DG Macro, speedlite 430EX

            Comment

            Working...
            X