Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Meyer Optik Orestor 135/2,8 42mm adapter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Meyer Optik Orestor 135/2,8 42mm adapter

    Ik heb op zolder (letterlijk) een Meyer Optik Goerlitz Orestor 135/2.8 gevonden.
    Dit soort (oude) lenzen heeft een "universele" adapter voor aanpassing aan verschillende camera's.

    'k Zou graag wat willen spelen met deze lens (15 diafragma lamellen -> bokeh ..?), maar de adapter die ik heb is van het bajonet type (Praktica oid).

    Weet er iemand waar ik evt dergelijke adapterkes zou kunnen vinden?

    mvg

    J.

    Link naar de lens in kwestie vind je hier
    http://home.arcor.de/cpqrst3/tn/tn_orestor-2.8-135.jpg

  • #2
    Re: Meyer Optik Orestor 135/2,8 42mm adapter



    Heb het ooit ook eens uitgeprobeerd, maar het manuele focussen ging me niet echt af

    Comment


    • #3
      Re: Meyer Optik Orestor 135/2,8 42mm adapter

      Bedankt, maar not quite there yet ...

      Het gaat me wel degelijk om een M42 adapter die je op dit objectief zelf schroeft. Daarna moet je inderdaad nog van M42 naar Minolta AF bajonet.

      Ik ben dus op zoek naar een objectief-eigen adapter (hopelijk uit iemands oude-rommel doos)

      mvg

      j

      Comment


      • #4
        Re: Meyer Optik Orestor 135/2,8 42mm adapter

        Toch wel hoor:


        Deze adapter schroef je op je lens (in de 42mm draad) en de andere kant van de adapter
        heeft een minolta AF-vatting die op je Dynax past...

        Ik heb er zo eentje voor mijn Canon gehad...

        Comment


        • #5
          Re: Meyer Optik Orestor 135/2,8 42mm adapter

          Hi,

          Adapter op adapter schroeven zou wel eens kunnen mislukken omdat hij dan te dik wordt. dan kan je niet op oneindig focussen.

          Je wil dus een Orestor (M42) op welke cam(mount) precies schroeven ?

          Paul.
          DPaul - A.FIAP
          D810, nikkors and other stuff

          Comment


          • #6
            Re: Meyer Optik Orestor 135/2,8 42mm adapter

            Hallo,

            @Scall: toch niet: die Orestor heeft op de lens-constructie zelf een schroefdraad zitten (zeker geen 42) waar je dan een 'eindstuk' op schroeft.
            Dat 'eindstuk' is op dit moment een oude praktica/exacta/nog-iets-anders bajonet, maar ik weet dat ze ook voor M42 bestaan.

            Sorry voor de verwarring maar het is mss duidelijker nu ik dit 'eindstuk' ipv adapter noem.

            @Dpaul: zie ook bovenstaande antwoord; de Meyer met m42 fitting is dus eigenlijk op dat moment te beschouwen als een 'normale' m42. Daarna moet ik via een M42 adapter naar mijn Minolta AF bajonet (da's al besteld).

            Hopelijk nu duidelijker? Indien niet, dan post ik straks foto's van de lens ...

            mvg

            j.

            Comment


            • #7
              Re: Meyer Optik Orestor 135/2,8 42mm adapter

              Oorspronkelijk geplaatst door JVL Bekijk bericht
              Hallo,

              @Scall: toch niet: die Orestor heeft op de lens-constructie zelf een schroefdraad zitten (zeker geen 42) waar je dan een 'eindstuk' op schroeft.
              Dat 'eindstuk' is op dit moment een oude praktica/exacta/nog-iets-anders bajonet, maar ik weet dat ze ook voor M42 bestaan.

              Sorry voor de verwarring maar het is mss duidelijker nu ik dit 'eindstuk' ipv adapter noem.

              @Dpaul: zie ook bovenstaande antwoord; de Meyer met m42 fitting is dus eigenlijk op dat moment te beschouwen als een 'normale' m42. Daarna moet ik via een M42 adapter naar mijn Minolta AF bajonet (da's al besteld).

              Hopelijk nu duidelijker? Indien niet, dan post ik straks foto's van de lens ...

              mvg

              j.
              Aha,

              OK , gesnapt.
              Er bestaan ook duo-lenzen, die je in elkaar schroeft, maar elk apart een andere focal length geven.

              Paul.
              DPaul - A.FIAP
              D810, nikkors and other stuff

              Comment

              Working...
              X