Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie kan mij een logische uitleg geven...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wie kan mij een logische uitleg geven...

    Camera: 30D

    Lens :EF 28mm f/1.8 USM

    Object :een 20 tal personen in groep, op een denkbeeldige lijn.

    Waarom zijn de buitenste personen onscherp?

    Vallen deze buiten de DOFlijn? Ik heb altijd gedacht dat het "scherpstelpunt "een vertikaal vlak was, uitgezonderd bij de T&S lenzen en technische camera's, waar men dit kan wijzigen.

    Had ik deze personen in een boog moeten plaatsen om dezelfde afstand tot de sensor te behouden?

    Of is dit al te wijten aan vervorming bij het 28 mm lensje? Wat ik uiteraard raar zou vinden bij een cropsensor.

    Iemand een gedacht?

    Foto heb ik niet meer, diafragma was iets van 4.5 geloof ik.
    Groetjes
    ----JO

  • #2
    Re: Wie kan mij een logische uitleg geven...

    Zie geen foto?

    Comment


    • #3
      Re: Wie kan mij een logische uitleg geven...

      f4,5 is al relatief ver open .. als de scherpstelafstand klein was, was je DOF al klein, en is de minste afwijking "prijs"

      ikheb ook al gemerkt dat bij sommige van mijn groothoeklenzen, de hoeken minder scherp zijn dan het centrum bij een groepsfoto. Bij groepsfoto (meer dan één rij gebruik ik diafragme 8 of kleiner

      Comment


      • #4
        Re: Wie kan mij een logische uitleg geven...

        Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
        Vallen deze buiten de DOFlijn? Ik heb altijd gedacht dat het "scherpstelpunt "een vertikaal vlak was, uitgezonderd bij de T&S lenzen en technische camera's, waar men dit kan wijzigen.

        Had ik deze personen in een boog moeten plaatsen om dezelfde afstand tot de sensor te behouden?
        Het is geen vlak en je moet de personen dan inderdaad in een boog opstellen om iedereen dezelfde afstand tot de lens te laten hebben. Je kunt ook een grotere scherptediepte nemen zodat iedereen tussen de boog van het voorste scherptepunt en die van het achterste valt.

        Comment


        • #5
          Re: Wie kan mij een logische uitleg geven...

          Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
          Het is geen vlak en je moet de personen dan inderdaad in een boog opstellen om iedereen dezelfde afstand tot de lens te laten hebben. Je kunt ook een grotere scherptediepte nemen zodat iedereen tussen de boog van het voorste scherptepunt en die van het achterste valt.
          Ik dacht het al.

          Dus hoe meer groothoek je gebruikt hoe meer gebogen je cirkel zal moeten zijn en hoe meer tele, hoe vlakker je "scherpstelvlak" wordt?

          Ik ben tele en macro gewoon, vandaar mijn vraag over "groothoek"werk.

          Bedankt,
          Groetjes
          ----JO

          Comment


          • #6
            Re: Wie kan mij een logische uitleg geven...

            Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
            Dus hoe meer groothoek je gebruikt hoe meer gebogen je cirkel zal moeten zijn en hoe meer tele, hoe vlakker je "scherpstelvlak" wordt?
            Je kunt een denkbeeldig touw aan je lens vastmaken en daarmee een cirkel trekken. Bij tele heb je dan een langer touw nodig en ook nog eens een kleine boogsegment (vanwege de kleine kijkhoek) zodat dat inderdaad meer een rechte lijn benadert.

            Comment

            Working...
            X