Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

35mm lens op dSLR Pentax K100D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 35mm lens op dSLR Pentax K100D

    Hallo,

    Ik kan voor 40 euro een VIVITAR SERIES 1 AF 28-210mm f4.2-6.5 kopen.
    Deze is echter voor analoge 35mm camera's maar past naar't schijnt op de K100D.

    Geldt hier dan de regel X1.6? Dus wordt dit dan een 45-330mm lens?

    Is dit een redelijke prijs?

    Greetz
    Sis
    Pentax K100D - DA 18-55 Kitlens - Vivitar 28-210 f4.2 - Sigma 70-210 f4
    http://francie.vankrunkelsven.net

  • #2
    Re: 35mm lens op dSLR Pentax K100D

    Oorspronkelijk geplaatst door sis3970 Bekijk bericht
    Hallo,

    Ik kan voor 40 euro een VIVITAR SERIES 1 AF 28-210mm f4.2-6.5 kopen.
    Deze is echter voor analoge 35mm camera's maar past naar't schijnt op de K100D.

    Geldt hier dan de regel X1.6? Dus wordt dit dan een 45-330mm lens?

    Is dit een redelijke prijs?

    Greetz
    Sis
    Hi,

    De crop telt voor elke lens natuurlijk.
    40 euro lijkt mij redelijk voor een series 1, die toch hoog in aanzien staat. Kijk eens naar het serienummer.
    Idealiter begint dat met 28xxx

    Paul.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #3
      Re: 35mm lens op dSLR Pentax K100D

      Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
      Hi,

      De crop telt voor elke lens natuurlijk.


      Paul.
      Dus een Pentax DA 50-200mm is in realiteit ook een 75-300?
      Ik heb altijd gedacht dat de dSLR lensen reeds geconverteerde waarden hanteerden...
      Pentax K100D - DA 18-55 Kitlens - Vivitar 28-210 f4.2 - Sigma 70-210 f4
      http://francie.vankrunkelsven.net

      Comment


      • #4
        Re: 35mm lens op dSLR Pentax K100D

        Neen, altijd de waarde x 1.5 bij een K100D en bij zovele DSLR camera's.
        Canon x1.6 en olympus x2 dacht ik. Tenzij het om een fullframe cam gaat.
        Een 50-200mm is een 75-300. Koop je een 28 of 35mm lens, denk nu niet dat je breedhoek in handen hebt, eerder een standaard 50mm lensje. Een 28-210 is natuurlijk een interessante allround-lens, zolang je niet in kleine ruimte gaat fotograferen.
        Pentax K100D en 2ehandsglas - Canon A640 - FZ50

        Comment


        • #5
          Re: 35mm lens op dSLR Pentax K100D

          Oorspronkelijk geplaatst door sis3970 Bekijk bericht
          Dus een Pentax DA 50-200mm is in realiteit ook een 75-300?
          Ik heb altijd gedacht dat de dSLR lensen reeds geconverteerde waarden hanteerden...
          Fabrikanten zouden er best rekening mee houden dat hun lenzen kunnen gebruikt worden op hun volgende model. Misschien is dat een met een andere crop, of misschien wel full-frame.

          Op dat ogenblik zou dan de info op hun lenzen waardeloos worden, en dat kan niet.

          Paul.
          DPaul - A.FIAP
          D810, nikkors and other stuff

          Comment


          • #6
            Re: 35mm lens op dSLR Pentax K100D

            Best zou iedereen gewoon de brandpuntsafstand vergeten bij vergelijkingen tss formaten en in beeldhoeken spreken (dus in graden).

            De brandpuntsafstand is een gevolg van de lensconstructie en dus een eigenschap van het objectief, ongeacht op welke camera je het monteert. Dus die info kan je niet op het objectief zetten, want het objectief weet natuurlijk niet op welke camera je het monteert.

            De APS-C sensor in de meeste DSLRs is 1.5x kleiner dan het negatief op een kleinbeeldfilm, vandaar dat je om een vergelijkbare beeldhoek te krijgen als op een kleinbeeldcamera je een objectief met 1.5x kortere brandpuntsafstand moet gebruiken. That's all.

            Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

            Comment


            • #7
              Re: 35mm lens op dSLR Pentax K100D

              Oorspronkelijk geplaatst door sis3970 Bekijk bericht
              Hallo,

              Ik kan voor 40 euro een VIVITAR SERIES 1 AF 28-210mm f4.2-6.5 kopen.
              Deze is echter voor analoge 35mm camera's maar past naar't schijnt op de K100D.

              Geldt hier dan de regel X1.6? Dus wordt dit dan een 45-330mm lens?

              Is dit een redelijke prijs?

              Greetz
              Sis
              On topic...

              Op Pentax is de crop factor dus idd 1.5x (niet 1.6x, da's alleen Canon). Bijgevolg is de beeldhoek van de 28-210 vergelijkbaar met wat een 42-315 op een kleinbeeldcamera zou geven. 't Is zoals ik in m'n vorige post hier zei nog steeds een 28-210 objectief, daar verandert de camera niks aan.

              Voor 40EUR kan je zeker niet sukkelen. Als het objectief een K-vatting heeft kan je het zeker gebruiken! Wel opletten dat als de diafragmaring geen A-positie heeft, je enkel juiste belichting zal krijgen als je de custom settings eenmalig aanpast opdat je het gebruik van de diafragmaring toelaat. Lichtmeten moet je dan doen door in M-mode de AE-L knop van je K100D in te drukken. De camera zal dan even het diafragma sluiten om de sluitertijd correct aan te passen aan het gemeten licht.

              hth, Wim
              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

              Comment


              • #8
                Re: 35mm lens op dSLR Pentax K100D

                Het betreft zeker een K vatting en een A stand op diafragma.

                Hieronder de afbeelding:
                Pentax K100D - DA 18-55 Kitlens - Vivitar 28-210 f4.2 - Sigma 70-210 f4
                http://francie.vankrunkelsven.net

                Comment

                Working...
                X