Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Airshow lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Airshow lens

    Hey,

    Ik zoek me nog voor dit seizoen uit te rusten met een iets langere lens dan mijn 70-200 . Al dan niet met 1,4 extender .

    In de running zijn twee lenzen waartussen het - althans voor mij - moeilijk kiezen is :

    1. Sigma 100-300 f4 EX HSM APO
    2. Canon 300 f4 USM IS

    De eerste springt eruit qua versatiliteit . De tweede - normaal gezien - qua kwaliteit . Prijsmatig zijn ze aan elkaar gewaagd .
    Beide zijn bovendien compatibel met mijn extender . Een reden waarom ik alvast de EF 400 f5,6 uit het lijstje heb gehaald ...

    De Bigma zegt me ook niet onmiddellijk veel . 500mm lijkt me in de meeste situaties ( te ) lang . Ik zou de lens trouwens ook nog voor "normalere" onderwerpen willen gebruiken en dan zijn beide favorieten met hun f4 en acceptabel gewicht het meeste bruikbaar .

    Help,
    Stef
    EOS400D & 40D en glas allerhande van 12 tot 400mm .

  • #2
    Re: Airshow lens

    ik zou (persoonlijk) altijd voor een goeie zoomlens kiezen

    een prime word pas leuk als je relatief altijd dezelfde afstand hebt tot je te fotograferen object
    Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

    Comment


    • #3
      Re: Airshow lens

      ik heb de 100-300 ook, en kan je bevestigen dat het een prima lens is. Wel zwaar, maar scherp en mooie kleuren.
      Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

      Comment


      • #4
        Re: Airshow lens

        Ik denk dat een Canon 100-400 f4,5-5,6 L IS een heel goede lens is voor airshows, maar die is wel heel wat duurder en ze is ook vrij zwaar.

        Ik heb die zelf al een paar keer gebruikt op een "Fly-In", en dat ging perfect.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Airshow lens

          Mijn persoonlijke ervaring is dat de Sigma 50-500mm precies wél bijzonder goed geschikt is voor spotting.
          Je moét natuurlijk niet steeds op 500mm schieten hé...
          Aankomende vliegtuigen kan je bvb. framen op 500mm en dan kan je geleidelijk uitzoomen en verder blijven schieten bij de optimale beelduitsnede! Gaat super
          De kwalitatieve massa van de Bigma draagt daarenboven bij tot stabiliteit tijdens het loshandig fotograferen.
          Voor statische shots is de 50mm mij vaak goed van pas gekomen, waar sommigen met de 70-200mm al wat moeite hadden met hun "70"... die op dat ogenblik reeds wat té "tele" bleek...

          BTW, met de Sigma 50-500 moet je wél leren werken. Sommigen kunnen het, anderen zullen het nooit leren. Zo heb je dus altijd de pro's en de con's!...

          Comment


          • #6
            Re: Airshow lens

            [quote=Black B@ndit;1305102]Ik denk dat een Canon 100-400 f4,5-5,6 L IS een heel goede lens is voor airshows, maar die is wel heel wat duurder en ze is ook vrij zwaar.
            quote]

            Inderdaad de 100-400L is een prachtlens voor Air Shows; het gewicht valt best mee; op een Air Show sleur ik die de ganse dag rond mijn nek mee en geen probleem; het voordeel van de 100-400L is de IS.

            Andere optie: de Bigma - is goedkoper dan de 100-400 en moet zeker niet onderdoen in beeldkwaliteit tov de 100-400L.

            Comment


            • #7
              Re: Airshow lens

              Zou in ieder geval voor een zoom gaan indien je geen 2 camera's hebt. Kun je start en landing en show/spotten in één keer meenemen.

              Persoonlijk heb ik de 100-400. Op airshows een geweldige lens. Van heli's (IS super !) tot straaljagers, start en show, alles kun je er mee doen.

              De Sigma 100-300 ken ik niet, maar 300mm kan al aan de korte kant zijn. Met extender verlies je toch wat scherpte en focussnelheid waardoor het resultaat wel eens tegen kan vallen. Croppen moet je eigenlijk altijd en dan merk je pas echt de gevolgen van een extender

              Zelf gebruik ik geen extender meer voor vliegtuigfotografie om die reden.
              Groeten,

              Albert Jan

              Website AJH
              lidnummer: BD0371NL

              Comment


              • #8
                Re: Airshow lens

                Doe mijn airshows ook met de 100-400 en heb dat daarvoor met een Sigma 170-500 gedaan (was budgetair toen haalbaar voor mij).

                Ik denk dat je met 300mm toch wel een erg goede plaats dicht bij de baan moet hebben, anders is het te weinig. Je zou eventueel nog een convertor van 1,4 kunnen overwegen. Ik mensen met die combinatie die schitterende platen maken.

                Reden om van de Sigma af te stappen was dat voor de grote toestellen 170mm nog teveel was, ook wilde ik optisch meer kwaliteit. Die heb ik toen in de 100-400 gevonden.

                De Sigma 50-500 is volgens mij ook een schitterend alternatief.

                Maar beide lenzen hebben wel hun prijskaart.

                Comment


                • #9
                  Re: Airshow lens

                  Probleem van de baan . Ik heb de Bigma van Maori overgenomen .

                  Nu kan ik verdersparen voor de EF 100-400 f4


                  Prettig weekend iedereen !

                  Stef
                  EOS400D & 40D en glas allerhande van 12 tot 400mm .

                  Comment


                  • #10
                    Re: Airshow lens

                    Gefeliciteerd
                    Groeten,

                    Albert Jan

                    Website AJH
                    lidnummer: BD0371NL

                    Comment

                    Working...
                    X