Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke stand?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke stand?

    Als beginnend lid heb ik nog een vraagje.
    Ik trek meestal voor stilleven in de automatische stand.
    Voor mijn bewegende honden in sport.
    Nu ben ik zeker niet altijd tevreden over de kwaliteit en ben ik al wat beginnen experimenteren met de andere standen. Maar blijkbaar is dit toch ook niet zo gemakkelijk.
    Nu had ik graag eens geweten in welke stand jullie meestal trekken en voor welke onderwerpen dat dan is.

  • #2
    Re: welke stand?

    Een automatische stand houdt meestal rekening met gemiddelde waarden. De snelheid ligt al snel te laag om snel bewegende onderwerpen te fotograferen. Als je bv. een snelheid ziet van 1/125 aan f8.0, dan krijg je snel bewegende zaken niet scherp. Om dit te vermijden kies je best voor de S-mode (sluitertijdvoorkeuze). Je zet deze op bv. 1/500 of hoger. Het toestel gaat dan voor zover je licht genoeg hebt (je kan eventueel een hogere iso-waarde instellen, maar dit zorgt dan voor ruis ...) uiteraard het diafragma aanpassen om een goed belichte opname te maken. Je automatische stand die 1/125 f8.0 aanduidt kan je zo naar bv. 1/500 f 4.0 brengen ...
    Persoonlijk gebruik ik het meest de A-stand (diafragmavoorkeuze). Je kan hier creatief gebruik maken van het diafragma om zo de scherptediepte te bepalen ...
    Black & White Photography : www.bertvanpaepegem.be

    Comment

    Working...
    X