Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuwe allround lens voor huwelijk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nieuwe allround lens voor huwelijk

    Ik ben een beginnend fotograaf, en ik moet in het voorjaar mijn eerste 3 huwelijken fotograferen. nu doe ik voornamelijk reportage en interieurs, waarvoor ik een canon EF 17-55 f2.8 gekocht heb. Die lens doet perfect wat ze moet doen, maar voor een huwelijk heb ik nog een aanvullende lens nodig met een grote lichtsterkte (liefst ook 2.8). Die lens moet ook een redelijk groot bereik hebben, zodat ik niet te veel (of liefst helemaal niet) moet wisselen van lens.

    Ik dacht aan zoiets als de sigma 50-150 2.8? Maar ik twijfel eerlijk gezegd vooral omdat het niet echt een professioneel lensje is. Die dingen zijn echt wel investeringen voor beginnende fotografen, maar je bent er wel gerust mee...

    Van canon zelf vind ik echter geen lens die qua bereik mooi aansluit op mijn 17-55... de 70-200 vind ik te 'tele' en niet echt allround, en dan blijft er ook een vervelend gat tussen de 55 en 70.

    heeft er iemand een idee welke lens op mijn lijf geschreven is?
    Myra fotografie

  • #2
    Re: nieuwe allround lens voor huwelijk

    Misschien de 24-105 L IS ? Een pracht van een lens, met image stabilizer en F4 over het ganse bereik. De stop die je verliest aan lich maakt de IS meer dan goed. De lens is wel een pak prijziger dan de Sigma.

    Succes met je keuze.

    Mvg,

    Wim
    BD0808BE

    Comment


    • #3
      Re: nieuwe allround lens voor huwelijk

      Voor een huwelijk gebruik ik voor 80 % mijn 17-55 f/2.8.
      om portretjes te schieten zondr dat ze mij in de gaten hebben ( receptie en in de kerk ) gebruik ik regelmatig mijn ( goedkope ) 28-200 op 200 mm
      Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

      Comment


      • #4
        Re: nieuwe allround lens voor huwelijk

        Merci mensen,

        Lieven, moet je dan met die 17-55 niet te veel op de mensen hun neus zitten te fotograferen? Voor een reportage zou ik ze ook gebruiken, maar ik kan me voorstellen dat je in de kerk niet zoveel vrijheid hebt om dichterbij te komen...

        die 28-200, is dat er eentje van sigma? welke opening heeft die? Ik ben namelijk nogal een tegenstander van flitsen (vooral omdat ik er slecht mee overweg kan, heb wat oefening nodig) en voorstander van lenzen met grote opening. Van die IS merk ik niet veel bij mijn 17-55, ik vraag me af of dat echt een stop goedmaakt... liefst 2.8 én IS, om zeker te zijn :-)

        ik heb hier nog uit mijn studietijd een lens liggen van canon die ik nog nooit gebruikt heb, een 80-200 f4.5-5.6. Daar kan je zonder flits toch niet veel mee? of is het naiëf om te denken dat het zonder flits ook gaat?
        Myra fotografie

        Comment


        • #5
          Re: nieuwe allround lens voor huwelijk

          Als je professioneel gaat, is een Sigma 28-200 geen echt goede inverstering.

          De Canon 85/1.8, 70-200/4L, 70-200/2.8L, 135/2.0L, 10-22mm/3.5-4.5 zijn een betere inversteringen.
          De Sigma 50-150/2.8 is echt niet zo slecht volgens de tests. Ok niet zo degelijk als een Canon L-lens.

          De Tokina 12-24mm F4.0 AT-X Pro zou ik ook op je lijstje zetten. De 50-135/2.8 zal vermoedelijk ook een uitstekende lens zijn (ontworpen door Pentax net zoals de 12-24 en 10-17). Heb wel nog geen objectieve test gezien. De Tokina lenzen zijn wel heel degelijk. Heb zelf een 28-70/2.8 en 70-200/2.8 ATX Pro van Tokina, al zijn dit optisch geen superlenzen wat de nieuwe lenzen wel zijn.

          ps. Voor een huwelijksreportage zijn 2 body's wel een must, maar dat wist je vast wel

          info:

          Read our clear DSLR and mirrorless camera and lens reviews. Determine which gear is right for you!


          Te veel lenzen en te weinig tijd.
          http://pentaxlenstest.blogspot.com/

          Comment


          • #6
            Re: nieuwe allround lens voor huwelijk

            Die sigma 50-150 ziet er toch redelijk pro uit... De kans is groot dat ik die enkel voor huwelijken bovenhaal, en dan zal die wel even meegaan zeker...

            Ik heb een digitale en een analoge body. Ik ga echt geen tweede digitale kopen enkel voor huwelijken. Het is niet de bedoeling er een voltijdse bezigheid van te maken :-)

            tokina zal ik ook eens uitpluizen.
            Myra fotografie

            Comment


            • #7
              Re: nieuwe allround lens voor huwelijk

              Oorspronkelijk geplaatst door myrakel Bekijk bericht
              Ik heb een digitale en een analoge body. Ik ga echt geen tweede digitale kopen enkel voor huwelijken. Het is niet de bedoeling er een voltijdse bezigheid van te maken :-)
              Ik zou suggereren om van iemand een toestel te lenen voor die ene dag, liefst exact hetzelfde als dat van jou. En anders liefst een die met dezelfde batterijen en geheugenkaartjes werkt, dan schakel je vlot over. Je zal het hoogstwaarschijnlijk niet nodig hebben, maar het scheelt wel nachtrust. Hetzelfde geldt voor de flits, zorg dat je een tweede hebt, al is het een semi-automatische of zo. Verder kan je ook proberen om voor die ene dag veel geheugenkaartjes bij elkaar te sprokkelen via-via; als je alles op kaartjes krijgt is dat ook veel relaxter dan te moeten knoeien met geheugentankjes en de stress om ter plekke te moeten formateren .
              O ja, en om ook iets over je vraag te zeggen , de enkele trouwen die ik gedaan heb waren met vaste lenzen en dat ging goed, niet inzitten met een "gat" of zo. Volgens mij zit je gebeiteld als je er een 135/2.8 of zoiets bij kan hebben. Ideaal om koppekes te schieten tijdens de receptie enz... De Sigma heeft ook een interessant bereik.
              Succes ermee en veel plezier met de trouwen, laat je niet afschrikken, 't is heel plezant, op voorwaarde dat je de stress kan minimaliseren door alle potentiële technische problemen te voorzien.
              Kris

              Comment


              • #8
                Re: nieuwe allround lens voor huwelijk

                Voor bruidsfotografie heb ik 2 Nikon lenzen, 17-55 mm f2.8 en 80-200 mm f2,8 En nee ik mis geen "gat" tussen de 55 en 80 mm. Het meest gebruik ik net als Lieve de 17-55 mm. Voor portretten gebruik ik 80-200 mm, maar in veel mindere mate.

                Comment


                • #9
                  Re: nieuwe allround lens voor huwelijk

                  Heeft er iemand eigenlijk ervaring met de 24-105 L IS lens van canon op huwelijken? kan je met die lens dicht genoeg?

                  Ik wou eigenlijk de sigma 50-150 kopen (en samen met 17-55 gebruiken), maar ik zie het echt niet zitten om continue van lens of toestel te wisselen. Ik zou graag 1 lens hebben waarmee ik het meeste werk kan doen. zou die 24-105 dat aankunnen?

                  Nog eentje waar ik benieuwd naar ben: sigma 24-135 2.8-4.5. Iemand die al voor huwelijken gebruikt?
                  Last edited by myrakel; 11 maart 2007, 18:29.
                  Myra fotografie

                  Comment


                  • #10
                    Re: nieuwe allround lens voor huwelijk

                    Met de 17-55 trek je toch ook aardige portretten op het tele-eind, zeker met de cropfactor in acht genomen. Als je echt van verre headshots wil doen wil je daar misschien een grotere tele opzetten, maar ik zou in dat geval niet voor een vaste lens gaan. een 50-150 2.8 of een 70-200 2.8 zijn op zich al grote investeringen, vooral omdat je aangeeft er niet meer mee bezig te zullen zijn. Misschien voldoet een 70-200 F/4 al. De 50-150 is er een uit het EX gamma van SIGMA, wat toch al een betere afwerking geniet, en heeft ook een HSM motor, wat ik toch belangrijk vind.

                    Een 135L op een cropbody is dan wel een frisse tele, je zal hem ook alleen maar kunnen gebruiken voor die "headshots" en dan mis je toch wat.

                    En 24 mm is niet breed genoeg op een cropbody. Je gaat shots missen omdat je het aansnijden van de taart wil hebben en niet iedereen komt in beeld.

                    Dave
                    pixelpusher

                    Comment


                    • #11
                      Re: nieuwe allround lens voor huwelijk

                      Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht

                      Een 135L op een cropbody is dan wel een frisse tele, je zal hem ook alleen maar kunnen gebruiken voor die "headshots" en dan mis je toch wat.

                      En 24 mm is niet breed genoeg op een cropbody. Je gaat shots missen omdat je het aansnijden van de taart wil hebben en niet iedereen komt in beeld.

                      Dave
                      wat bedoel je met een "cropbody"?

                      Ik vind persoonlijk niet dat echt iedereen op de foto moet staan als de taart wordt aangesneden?
                      Als dat echt nodig zou zijn lijkt me dat toch eerder zeldzaam, en kan ik nog de 17-55 bovenhalen.

                      Zijn er niet nog mensen die dat verwisselen van lenzen een gedoe vinden??
                      En die het nogal absurd vinden om twee body's te kopen? Vindt ik er allemaal nogal over. Eerlijk gezegd. Professioneel fotograaf of niet, ik vind dat iedereen toch een vorm van puurheid moet bewaren.

                      Met in elk hand een fototoestel en een loodzware zak met nog een paar extra flitsen, lenzen, kaartjes en andere spullen is het volgens mij niet mogelijk om snel te reageren op spontane situaties. Dan heb ik liever het beeld met een foute lens waar je achteraf nog iets van kan maken dan dat ik het beeld mis omdat ik net een lens aan het verwisselen was...


                      Ik zou de 50-150 wél nog gebruiken, ik heb nog steeds de bedoeling om uiteindelijk voltijds als fotograaf te gaan werken. Ik ben alleen niet van plan om mij op enkel huwelijksfotografie te gaan focussen... Als portretlens kan ik daar ook wel nog wat mee.
                      Last edited by myrakel; 11 maart 2007, 23:41.
                      Myra fotografie

                      Comment


                      • #12
                        Re: nieuwe allround lens voor huwelijk

                        wat bedoel je met een "cropbody"?
                        myrakel, met alle respect, maar je zegt hier nergens wat soort camera je hebt, is het een Full frame zoals een 5D, of een met een cropfactor zoals een 400D of iets in deze zin, dat maakt namelijk en heel verschil om je vraag te kunnen beoordelen, zelf ben ik niet zo goed thuis in Canon materiaal, maar bij Nikon digitaal is de cropfactor totnochtoe ALTIJD 1,5 maal het brandpunt, dat maakt een heel verschil, zo wordt een 17-55 een 25,5-82,5 mm, daar kom je bij huwelijksfotografie een heel eind mee, en kan je praktisch alle situaties aan.
                        Maar ik vind je hier nogal eigenaardig overkomen, je stelt je als het ware voor als fotograaf, en je weet niet in te schatten welk brandpunt ideaal is om een huwelijksreportage te maken jij weet toch net zogoed als iedereen hier dat iedere situatie anders is, in de ene trouwzaal/kerk kan je afstand nemen en in de andere niet dat geld trouwens voor iedere locatie.
                        Als ik een trouwreportage maak, gebruik ik hoofdzakelijk een 17-55 2.8 AFS voor het binnenwerk, ik ben ook niet bang om er zelfs eens mijn 10,5mm fisheye op te zetten, natuurlijk mag je daar niet in overdrijven, maar voor een algemeen overzicht kan het soms wel wat hebben, daar moet je natuurlijk mee oppassen, maar in een album staat het wel niet mis.
                        Voor de buitenportretten probeer ik indien mogelijk met mijn 85mm f1.4 te werken, daarmee kan je perfect de dieptewerking gaan controleren.
                        Vóór ik de 85mm 1.4 had deed ik dat met mijn Nikon 70-200 AFS VR f2.8, maar deze gebruikte ik dan toch altijd tussen de 70 en de 100 mm, en het ding is nogal groot en zwaar om een huwelijksreportage te maken, bovendien is f2.8 helemaal niet zo groot als het gaat om je scherptediepte te bepalen, de 70-200 van Nikon net zoals van Canon zijn toplenzen, maar kunnen nog steeds niet aan de kwalliteit van een pro lens met een vast brandpunt
                        Flitsen: Ik vraag mij af wat je tegen flitsen hebt, je kan toch heel discreet gaan flitsen door je ISO waarde te gaan opdrijven, zo ga ik in een kerk Bv. altijd tussen de 400 en 600 ISO gaan werken met flits, en over het algemeen met bounchekap, zo heb je een prachtig uitgelicht koppel en ook nog een aanvaardbaar uitgelichte achtergrond, ga je daar op 100 ISO werken met flits, dan trekt het er natuurlijk niet op, maar jij als fotograaf zal dat ook wel weten, zelfs bij het buitenkomen van de kerk ga ik flitsen, en dan wel op ISO100, tezij je heel mooi defuus licht hebt natuurlijk, liever een lichte slagschaduw dan een slecht uitgelicht koppel
                        Een voorbeeldje, moest ik hier niet geflitst hebben, dan waren of die vensters nog veel feller overbelicht, of het koppel onderbelicht, gemaakt op 28mm ISO 400 1/60 sec f4.8, je ziet nog detail in de donkere kleur van zijn pak, en het witte kleed is niet onaanvaardbaar uitgebrand, natuurlijk is hier kwaliteitsverlies door de hoge compressie om hier te kunnen posten.

                        Comment


                        • #13
                          Re: nieuwe allround lens voor huwelijk

                          Bedankt voor de tips, ben ik echt veel mee.

                          Misschien in het vervolg iets minder kritiek leveren.
                          Het probleem is dat ik opgeleid ben als studio-fotograaf in sint-lukas (eerder artistieke opleiding dan technisch, ervaring leert me dat fotografen die vooral met de technische kant bezig zijn, vaak niet kunnen tippen aan mensen die een creatiever inzicht hebben.), en achteraf enkel interieur-beelden heb gemaakt. Vakgebieden waarbij je de tijd kan nemen die je tijdens een huwelijk niet hebt.

                          Toch niks mis mee met goed voorbereid te willen zijn?
                          Last edited by myrakel; 12 maart 2007, 09:08.
                          Myra fotografie

                          Comment


                          • #14
                            Re: nieuwe allround lens voor huwelijk

                            Ik heb een digitale en een analoge body. Ik ga echt geen tweede digitale kopen enkel voor huwelijken. Het is niet de bedoeling er een voltijdse bezigheid van te maken :-)

                            tokina zal ik ook eens uitpluizen.

                            Als je professioneel gaat werken kan je de gemaakte kosten van je uitrusting inbrengen in de zaak. Het feit dat je professioneel gaat en ook een opleiding als fotograaf hebt genoten wil zeggen dat je gaat werken voor klanten en dat die klanten gaan moeten betalen voor uw werk, wat trouwens niet meer dan normaal is. Maar dan verwachten die klanten ook een fotograaf die degelijk uitgerust is en aan alle omstandighden het hoofd kan bieden.

                            Voor mij wil dit zeggen dat enkel top materiaal goed genoeg is om mee buiten te komen, En onmisbaar voor huwelijken zijn toch twee digitale DSLR body's met de nodige toplenzen, twee flitsers en voldoende geheugen om alles weg te schrijven, een image tank of een X drive of gelijkaardig materiaal is niet bruikbaar op een huwelijk in de praktijk. IMHO zou ik dus niet bezuinigen op het gebruikte materiaal!


                            MVG, Jeff
                            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                            Comment


                            • #15
                              Re: nieuwe allround lens voor huwelijk

                              Oorspronkelijk geplaatst door myrakel Bekijk bericht
                              Bedankt voor de tips, ben ik echt veel mee.

                              Misschien in het vervolg iets minder kritiek leveren.
                              Het probleem is dat ik opgeleid ben als studio-fotograaf in sint-lukas (eerder artistieke opleiding dan technisch, ervaring leert me dat fotografen die vooral met de technische kant bezig zijn, vaak niet kunnen tippen aan mensen die een creatiever inzicht hebben.), en achteraf enkel interieur-beelden heb gemaakt. Vakgebieden waarbij je de tijd kan nemen die je tijdens een huwelijk niet hebt.

                              Toch niks mis mee met goed voorbereid te willen zijn?

                              Met jou opleiding (en de wetenschap die je hierboven neerpent) denk ik dat je heel goed beseft waar je mee bezig bent. En dat het niet de kwaliteit van de lenzen of body's is, maar de artistieke kwaliteiten die de doorslag geven!
                              Een goed fotograaf maakt betere beelden met een pentax k1000 dan een prutser met een eos 1dmkII !!
                              De Sigma lens waar jij over spreekt (50-200 2.8 ex) is een zeer goed compromis, ALS je een goede vind. Ik heb er 2 getest, en die hadden beide focus errors op 1-1.5mtr. (op nikon d80 en d200). Moesten die errors er niet geweest zijn, had ik dit lenske zeker gehouden.
                              Voor de rest, zou ik wel investeren in een backupbody (analoog , ga je die nog echt inzetten?) Een canon eos 300d vind je nu voor 300e of minder, een 10d rond de 400€. Maar dat zou ik doen om s'nachts te kunnen slapen ;-) en je moet niet wisselen van lens
                              Persoonlijk prefereer ik de canon 35-350L, maar die zit in een ander budget. Maar wel een prima allrounder met goede (niet supergoede) optische eigenschappen)
                              Succes

                              Comment

                              Working...
                              X