Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kaders

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • kaders

    Weten jullie wat me wel eens opvalt, ik zie soms hier de meest schitterende foto s voorbij komen, prachtige kleuren, mooie compositie kortom perfecte foto s en dan zit er een kader om waarvan me de rillingen over de rug lopen. T is bijna niet te geloven dat een persoon die zo n mooie foto maakt dan zo n lelijk kader kiest. Ligt dat aan mij of is dat meerdere mensen opgevallen en hoe zal dat komen?

  • #2
    Een kader is iets fragiels, natuurlijk...

    Ikzelf kies steeds eenvoudige kaders, met als kleur ófwel een van de veel-voorkomende kleuren in de foto, ófwel een kleur die net niét voorkomt in de foto (kwestie van de foto te laten "afsteken"). Ik probeer ook ver weg te blijven van de felle kleuren.

    Maar of mijn keuze goed is? Het blijft steeds een kwestie van smaak natuurlijk...

    Anderzijds: als geopteerd wordt voor een passend kader, dan heeft een foto een grotere impact. De kader is een toegevoegde waarde zeg maar. Bewijs hiervan is PhotoSIG; de meeste pics die de hoofdpagina halen hebben een kader.

    Ciao,

    J.
    http://www.theafricabug.com

    Comment


    • #3
      Komen hier ook meer mooie dan slechte kaders voorbij hoor, wil niet alle kaders afkraken En ik ben het met je eens Jochen , het is ook een kwestie van smaak en zoals jij al zegt het moet iets toevoegen. Maar soms....

      Comment


      • #4
        Persoonlijke smaak daar valt altijd over te twisten.
        Ik hou het zelf altijd (als ik uberhaubt een kadertje er om zet) op een dun wit lijntje met een dun zwart randje, kan bijna niet fout gaan.
        Ik vind dat de foto voor zich moet spreken en niet het kader er omheen het af moet maken zeg maar. (Ik Bewerk ook mijn foto's amper tot niet vandaar dat ik nog niet veel foto's gepost heb, ben redelijk kritisch wat mijn eigen foto's betreft.)

        Cheerio
        Leo

        Comment


        • #5
          Ik weet niet of je het over mijn kaders hebt maar ik hou wel van kaders. Nu ja ze moeten ook niet schreeuwend zijn of zo maar vaak komt een foto beter tot zijn recht met een kader. Nu ja veel mensen vinden juist het ogekeerde dus het zal wel van smaak afhangen zeker.

          Comment


          • #6
            dit is zeer persoonlijk, ik hou wel van een kader, als ie neit 'te' is. Meestal post ik mijn foto's op dezelfde manier en beperk me tot witte boord en een randje in zwart of de kleur die het meest in de foto terugkomt ...

            Comment


            • #7
              Nee Slipstream had het niet over jouw kaders was meer in t algemeen.
              Heb natuurlijk wel even snel gekeken nu naar jouw kaders maar jouw kaders zijn eenvoudig en de foto s komen goed tot hun recht vind ik !

              Comment


              • #8
                Kaders kunnen mooi zijn maar het is een kunst appart. Ik ben daar niet goed in dus laat m'n foto's maar zo. Niet omdat ik er wat op tegen heb.

                He Joghem, Photosig gaat binnenkort helemaal veranderen. Het plan om al je werk en naam na 72 uur niet meer te kunnen deleten (foto's die je wel delete blijven bestaan als tumbnail) zint me niet
                Groeten,
                Ronald
                http://fotografie.jouwweb.nl/

                Comment


                • #9
                  Het is natuurlijk altijd een kwestie van smaak maar meestal komt bij mij de foto beter over als ik de kader weg denk, wat niet altijd even makkelijk is
                  Albums
                  Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                  Comment


                  • #10
                    idd, ik vind zulke cyberkaders oerlelijk.
                    Ik zal dus nooit zo'n PS kader rond een foto van mij doen, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak he?
                    Anders zou PS zulke kaders niet inbouwen...
                    Een echte houten kader met glas ervoor vind ik wel mooi, maar dan is het om tegen de muur te hangen en niet op mijn PC scherm.

                    Comment


                    • #11
                      heb een goeie "kader" gevonden
                      gewoon een zwart randje van 1 of 2 pixels rond de foto
                      en dan een niet-symmetrische witte kader (15,60,15,15)
                      en vanonder mijn naam in bepaald kleur (dat bvb voorkomt in de foto)
                      is simpel maar in mijn ogen mooi
                      had dat iemand zien gebruiken en pas dit nu ook toe
                      Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                      Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                      Comment


                      • #12
                        smaken verschillen toch,
                        de een houdt van strak en de andere van Kitcherig..

                        als degene zijn/haar eigen kader mooi vindt..
                        sommige kaders werken een foto netjes af..

                        wat jij lelijk vindt kan een ander weer mooi vinden..

                        mvg
                        gabriella
                        Canon 300D en 350D
                        canon 24-85 mm. f/3.5-4.5 usm
                        canon 20-35 usm

                        Comment


                        • #13
                          Ik ben eigenlijk zeer erg geïnteresseerd om eens een workshop of cursus mee te maken over kaders. In weze verschilt de techniek niet van gewone-foto-kaders dus er moeten toch mensen zijn die daar iets wezenlijks kunnen over vertellen, basisregels of zo ...
                          mvg,
                          Giant Pat
                          Do or Do Not - There is no try ...
                          www.giantpat.be

                          Comment


                          • #14
                            Ik ben het met Marjo eens dat sommige kaders volledig afbreuk doen aan de foto's. Ik hou persoonlijk ook van ingetogen kaders.
                            Een naam erbij is OK, maat niet té overheersend.
                            Soms leidt een kader de aandacht erg van de foto af, en das jammer.

                            Jacki
                            Meer foto's op Mukblog

                            Comment


                            • #15
                              Ik ben ronduit VOOR kaders rondom een foto.
                              Binnen het redelijke natuurlijk.
                              Het heeft toch allemaal te maken met figuur-achtergrond ???
                              Zelfs zonder kader heeft een foto toch een bepaalde "omkadering" of laat me het duidelijker stellen: een "begrenzing". Dat kan de zwarte klassieke desktop van Pbase zijn, de grijze achtergrond van BD, enfin alles...
                              Waarom dan niet ineens zelf een smaakvolle "begrenzing" van je foto maken ?
                              Een schilderij hang je toch ook niet naakt aan de muur ??? Gewoon een stuk canvas met vier punaises aan de muur ??? ( Waarbij de muur dan WEER als "kader" zal dienen )
                              Enfin, dit is mijn visie.
                              Een foto die smaakvol ingekaderd is heeft een meerwaarde.
                              Maar ik respecteer natuurlijk ook mensen die er een andere mening op na houden.
                              Dit is mijn standpunt.

                              Maar misschien is het geen slecht idee om eens op BD een korte "cursus" kadertjes maken te plaatsen. Dus geen plugin-toestanden, maar "Hoe ontwerp ik een passend kader voor mijn foto ? Waar dien ik op te letten en welke technieken in PS kunnen mij daarbij helpen ?"
                              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                              Si non, on devient bonbon
                              Et les gens nous mangent !"

                              Comment

                              Working...
                              X