Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

groothoek voor concerten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • groothoek voor concerten

    Ik heb momenteel de Sigma 50-150 2.8 en de 50mm 1.8 van canon op mijn Canon 400D zitten om concerten te gaan nemen maar als je frontstage staat vind ik dat 50mm soms nog te dicht erop zit. Gitaristen bvb krijg ik er niet mooi op met hun instrument in volle glorie. Ofwel moet ik dan meer naar de zijkant van het podium toe maar dan verlies je het frontale met de muziekant. Vandaar dat ik dus op zoek ben naar een aanvulling onder de 50mm.

    Iemand voorstellen van welke lens het beste bij mij zou passen.

    Heb een oogje op de 25-70 f2.8 van Sigma
    maar mss moet ik de 18-50 ervan ook eens overwegen.
    wat denken jullie?
    WWW.JOPIX.BE
    Just one click away...

  • #2
    Re: groothoek voor concerten

    Je bedoelt de 28-70 2.8 van sigma veronderstel ik

    Zoja, wat mij betreft geen aanrader, aangezien nogal soft op 2.8, en als je moet toeknijpen, tja, dan kan je evengoed je huidige optiek houden.
    Moest ik er mij ooit eentje aanschaffen (wat ik ooit wel zal doen), dan gaat mijn 17-40 F4 de deur uit en leg ik nog wat extra bij voor ofwel de 16-35 2.8L ofwel de tegenwoordig allom geprezen 17-55 2.8 IS.

    Over de 18-50 2.8 kan ik helaas niets zinnigs zeggen wegens nooit gebruikt.
    Succes met je keuze in alle geval !

    Comment


    • #3
      Re: groothoek voor concerten

      ja, het gaat om de 28-70 ( waar zat ik met mijn gedachten?)

      wat bedoel je met soft op de 2.8?
      WWW.JOPIX.BE
      Just one click away...

      Comment


      • #4
        Re: groothoek voor concerten

        Ik zou je een Tamron 17-50 2.8 durven aanraden. Ik ga ze eerstdaags zelf ook kopen.

        Comment


        • #5
          Re: groothoek voor concerten

          Oorspronkelijk geplaatst door jonez Bekijk bericht
          ja, het gaat om de 28-70 ( waar zat ik met mijn gedachten?)

          wat bedoel je met soft op de 2.8?
          aan de foto's gemaakt met de grootste en kleinste diafragma opening kan je het beste een objectief beoordelen. Als ik schrijf dat deze op 2.8 (grootste opening dus) nogal soft is (meestal het geval in de hoeken van het beeld, en vermindert naar het midden toe) dan bedoel ik dat de foto wel scherp zal zijn, maar dat het beeld minder details zal bevatten. Vergelijken met een softfocus filter in PS ofzo is misschien wat overdreven, maar het gaat in die richting.

          Om meer detail in het beeld zichtbaar te maken, gaat men meestal de diafragma opening verkleinen, bijv. naar F4, maar als je een lichtsterke concert-lens zoekt, wil je dit natuurlijk vermijden want je sluitertijd gaat weer twee keer zo lang worden.

          Zijn de beelden met deze sigma daarom slecht? Neen, verre van. Het hangt er gewoon van af welke beeldkwaliteit je uiteindelijk wilt.

          Ik heb alvast wat gebruikerservaringen voor jou, leesvoer Dat het mag helpen om een beslissing te nemen.

          over de sigma 18-50 2.8:


          over de sigma 28-70 2.8:


          Succes!

          Comment


          • #6
            Re: groothoek voor concerten

            Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi Bekijk bericht
            aan de foto's gemaakt met de grootste en kleinste diafragma opening kan je het beste een objectief beoordelen. Als ik schrijf dat deze op 2.8 (grootste opening dus) nogal soft is (meestal het geval in de hoeken van het beeld, en vermindert naar het midden toe) dan bedoel ik dat de foto wel scherp zal zijn, maar dat het beeld minder details zal bevatten. Vergelijken met een softfocus filter in PS ofzo is misschien wat overdreven, maar het gaat in die richting.

            Om meer detail in het beeld zichtbaar te maken, gaat men meestal de diafragma opening verkleinen, bijv. naar F4, maar als je een lichtsterke concert-lens zoekt, wil je dit natuurlijk vermijden want je sluitertijd gaat weer twee keer zo lang worden.

            Zijn de beelden met deze sigma daarom slecht? Neen, verre van. Het hangt er gewoon van af welke beeldkwaliteit je uiteindelijk wilt.

            Ik heb alvast wat gebruikerservaringen voor jou, leesvoer Dat het mag helpen om een beslissing te nemen.

            over de sigma 18-50 2.8:


            over de sigma 28-70 2.8:


            Succes!
            Een 50 mm 1,4, een 70-200 2,8 en een 28-70 2,8 zijn dé instrumenten voor concertfotografie, vind ik. Een wijdere groothoek gebruiken wij alleen als een héle band op de foto moet. Anders is die alleen goed voor 'neusgatfoto's', behalve bij intieme concerten' in café's of clubs, waar je nog een laag podiumpje hebt. Voor al het andere werk: vergeet een brandpuntsafstand groter dan 28 mm (cropfactor 1,3). De podia waar de grote namen op staan , zijn tegenwoordig twee meter hoog, en de pit (de frontstage) is maximaal een meter breed. Kom daar eens aan met 18 of 20 mm! Wat ik tegenwoordig het meest doe, is meer naar de zijkant gaan staan, en met de 70-200 werken. Meestal betere lichtinval én geen micro in de weg! Maar hou het stil.

            Comment


            • #7
              Re: groothoek voor concerten

              Oorspronkelijk geplaatst door Concertfoto Bekijk bericht
              Maar hou het stil.

              Comment


              • #8
                Re: groothoek voor concerten

                Ben naar de winkel geweest en daar heeft de verkooper mij de 17-70 f2.8-4.5 DC Macro aangeraden. Zij hebben de tamrons en sigma's vergeleken eind vorig jaar en overal kwam de sigma beter uit. Deze 17-70 scheelt zo'n 100 euro in prijs maar op 70 heb je dus een diafragma van 4.5. Is dit nog te doen bij concerten? Ik zou daar toch maar tot 50 gaan want dan heb ik mijn 50-150 nog om verder in te zoomen hé. Ik zou deze ook gebruiken als standaard walk-around lens ipv mijn kitlensje en daarom vind ik het handig dat ik tot 70 kan gaan.

                Wat denken jullie?

                jonez
                WWW.JOPIX.BE
                Just one click away...

                Comment


                • #9
                  Re: groothoek voor concerten

                  Oorspronkelijk geplaatst door jonez Bekijk bericht
                  Ben naar de winkel geweest en daar heeft de verkooper mij de 17-70 f2.8-4.5 DC Macro aangeraden. Zij hebben de tamrons en sigma's vergeleken eind vorig jaar en overal kwam de sigma beter uit. Deze 17-70 scheelt zo'n 100 euro in prijs maar op 70 heb je dus een diafragma van 4.5. Is dit nog te doen bij concerten? Ik zou daar toch maar tot 50 gaan want dan heb ik mijn 50-150 nog om verder in te zoomen hé. Ik zou deze ook gebruiken als standaard walk-around lens ipv mijn kitlensje en daarom vind ik het handig dat ik tot 70 kan gaan.

                  Wat denken jullie?

                  jonez
                  Diafragma 4,5 is kl... voor concerten. Zelfs 2,8 is soms op het randje, daarom heb ik ook altijd de 1,4 - 50 mm bij. Het hele bereik van 17 tot 50 is trouwens zo goed als zinloos bij concerten, tenzij je kickt op neusgatfoto's...

                  Comment


                  • #10
                    Re: groothoek voor concerten

                    ik heb de 17-70 gehad , prijs/kwaliteit zeer goed , doch voor concerten kwam ik te kort

                    Ik gebruik nu de ef-s 17-55 2.8 IS , zodat ik nog scherpe foto's kan maken terwijl ik van het podium aan't vallen ben
                    Je 400D kan een EF-s aan ; ik zou daar voor doorsparen.


                    pas op : die 17-70 is verder een top-objectief , zeker voor die prijs . Maar je gaat vloeken . bij 18 zit ie al aan 3.5
                    www.Klikkerdeklik.be
                    Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: groothoek voor concerten

                      Oorspronkelijk geplaatst door Concertfoto Bekijk bericht
                      Een 50 mm 1,4, een 70-200 2,8 en een 28-70 2,8 zijn dé instrumenten voor concertfotografie, vind ik. Een wijdere groothoek gebruiken wij alleen als een héle band op de foto moet. Anders is die alleen goed voor 'neusgatfoto's', behalve bij intieme concerten' in café's of clubs, waar je nog een laag podiumpje hebt. Voor al het andere werk: vergeet een brandpuntsafstand groter dan 28 mm (cropfactor 1,3). De podia waar de grote namen op staan , zijn tegenwoordig twee meter hoog, en de pit (de frontstage) is maximaal een meter breed. Kom daar eens aan met 18 of 20 mm! Wat ik tegenwoordig het meest doe, is meer naar de zijkant gaan staan, en met de 70-200 werken. Meestal betere lichtinval én geen micro in de weg! Maar hou het stil.
                      Een voorbeeld van deze techniek: zie bij 'evenementen' onder 'Lionel'.
                      Luc

                      Comment


                      • #12
                        Re: groothoek voor concerten

                        ok, 't gaat dus nog tussen de volgende twee lenzen:

                        sigma 18-50 f2.8 EX DC
                        Tamron 17-50 f2.8

                        kben nog ferm aan 't twijfelen.
                        Bij mijn leverancier kost de tamron 100 euro meer (is die het waard?)
                        en zij hebben testen gedaan met sigma en tamron en de sigma's komen overaal beter uit dan de tamron (in tegenstelling van wat hier in sommige topics verteld wordt)

                        pfff, ik geraak er niet uit.
                        moest de 17-70 f2.8-4.5 zijn 2.8 hebben over gans het bereik hebben dan was de keuze snel gemaakt, maar jah, das niet het geval.

                        ik heb ook ergens gelezen dat de 18-50 2.8 zou verschijnen in MACRO versie maar ik vind dit niet meer terug. iemand al een idee van?
                        WWW.JOPIX.BE
                        Just one click away...

                        Comment


                        • #13
                          Re: groothoek voor concerten

                          Ik zou aan de reacties van gebruikers meer belang hechten dan aan verkoopspraatjes van een winkel.
                          Ik zou de Tamron kiezen.
                          Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

                          Comment


                          • #14
                            Re: groothoek voor concerten

                            De Tamron 28-75 f2.8 is ook een goede lens voor concerten, maar soms heb ik net iets te weinig breedhoek, vooral in van die mini cafeetjes en stampvolle jeugdhuizen waar je met je neus tegen het podium staat.
                            aangezien bijna iedereen hier zijn volledige foto-uitrusting in zijn signature zet...


                            doe ik dat lekker niet!

                            Comment


                            • #15
                              Re: groothoek voor concerten

                              ja, maar ik wil hem ook als vervanging van mijn kitlens gebruiken, daarom wil ik starten op 17 of 18.

                              jnz
                              WWW.JOPIX.BE
                              Just one click away...

                              Comment

                              Working...
                              X