Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Autofocusprobleem AF-S 300mm f 2.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Autofocusprobleem AF-S 300mm f 2.8

    Gisteren merkte ik plots dat er iets niet klopt met de autofocus van mijn AF-S 300mm f2.8 (type II). De scherpstelling gebeurd veel te traag en 'hapert' blijkbaar af en toe. Nu ja, technische problemen kunnen altijd voorvallen maar wat eigenaardig is, is dat er geen duidelijke oorzaak is van het probleem. Ik bedoel, ik heb de lens niet laten vallen of botsen en slijtage lijkt me ook niet echt mogelijk want als amateur heb ik de autofocus nu ook nog niet zo onwaarschijnlijk veel gebruikt. Ik heb het ook al met een andere body geprobeerd maar met hetzelfde resultaat. Het ligt dus duidelijk aan het objectief zelf. Ik vrees dat er dus helaas niets anders zal opzitten dan het boeltje binnen te brengen voor reparatie...
    Maar ik vroeg me af of er hier nog mensen zijn die weet hebben van gelijkaardige problemen met AF-S lenzen? Oh ja, voor alle duidelijkheid. De lens stelt wel scherp! Alleen veel te traag en zoals gezegd met blijkbaar 'een hapering'...
    Last edited by Wim30; 21 februari 2007, 05:48.

  • #2
    Re: Autofocusprobleem AF-S 300mm f 2.8

    Alvorens je het objectief binnenbrengt :

    Aan de f-mount zitten er een aantal bolvormige contactjes : heb je deze al eens zuiver gemaakt ?

    Slecht contact van deze tss objectief en body kan een oorzaak zijn van jou probleem.

    Good luck

    Silent M.

    Comment


    • #3
      Re: Autofocusprobleem AF-S 300mm f 2.8

      Heb dit al eens voorgehad met mijn 200-400.
      Het diafragma klepje (kleine stokje achteraan de lens) was losgekomen van het diafragma zelf, waardoor de camera wel de instelling veranderde maar de lens bleef op hetzelfde diafragma staan f22, waardoor er ook trage AF was en heel trage sluitertijden.

      Heb ze dan zelf opengevezen en stokje er terug ingeduwd, probleem opgelost en nooit meer voorgehad

      Misschien heb je er wat aan.
      Dirre - dirkcatteeuw@telenet.be
      ----------------------------------------------
      Nikon-spul en een beetje glas in een Tamrac zakske

      Comment


      • #4
        Re: Autofocusprobleem AF-S 300mm f 2.8

        Is een zware lens, met welk toestel werk je? misschien is de vatting niet meer 100% , zelfs een beetje verbogen..
        ah sorry, ik lees net dat je al met een andere body testte.. vergeet dit dus maar.
        Wat Dirk hierboven zegt lijkt me een goede tip;
        Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

        Comment


        • #5
          Re: Autofocusprobleem AF-S 300mm f 2.8

          Hallo,

          De contactpunten die had ik inderdaad ook al schoon gemaakt maar zonder resultaat. De diafragmahendel zit keurig op zijn plaats en de belichting is ook ok. De lens binnen brengen voor reparatie lijkt mij dus helaas de enige optie. Zal wellicht een duur grapje worden Maar er zijn ergere dingen in 't leven, nietwaar? Alvast bedankt voor jullie reacties!

          Comment


          • #6
            Re: Autofocusprobleem AF-S 300mm f 2.8

            Oorspronkelijk geplaatst door Wim30 Bekijk bericht
            Hallo,

            De contactpunten die had ik inderdaad ook al schoon gemaakt maar zonder resultaat. De diafragmahendel zit keurig op zijn plaats en de belichting is ook ok. De lens binnen brengen voor reparatie lijkt mij dus helaas de enige optie. Zal wellicht een duur grapje worden Maar er zijn ergere dingen in 't leven, nietwaar? Alvast bedankt voor jullie reacties!
            Dan zal het waarschijnlijk de AFS motor worden die vervangen wordt Hoeveel zou dat kosten, zo'n 400 Euro??? Hopelijk valt het toch mee

            MVG,

            Comment

            Working...
            X