Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke macro lens voor Canon 30D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke macro lens voor Canon 30D

    Binnenkort mag ik me zelf trakteren met een macro lens. Ik denk aan een Canon EF 100mm F2.8 of een Sigma 105mm F2.8. Ik heb nu een Canon 300D maar volgend jaar wordt die zeker vervangen door eenwat volwassener exemplaar 30D of mogelijke opvolger daar van.
    Ik las ooit ergens in een topic over een 5D dat een Sigma objectief daar niet zo geschikt voor was. (het waarom is me even ontgaan omdat het me toen niet echt interesseerde)
    Ik was eigenlijk van plan om de Sigma macro te kopen maar zou ik, met het oog op later, toch beter de Canon nemen?

  • #2
    Re: Welke macro lens voor Canon 30D

    ik zou vooral volgende lens zeker bekijken als ik van jou was namelijk de Sigma AF 150mm f/2.8 APO EX DG HSM
    vindt deze lens qua mogelijkheden en prijs toch veruit de beste

    Kost momenteel 609€ bij Konijn
    Groeten Björn

    Comment


    • #3
      Re: Welke macro lens voor Canon 30D

      Oorspronkelijk geplaatst door Björn W Bekijk bericht
      ik zou vooral volgende lens zeker bekijken als ik van jou was namelijk de Sigma AF 150mm f/2.8 APO EX DG HSM
      vindt deze lens qua mogelijkheden en prijs toch veruit de beste

      Kost momenteel 609€ bij Konijn


      Begin ik niet beter met een 105 om later dan ook een 150 te kopen? Of is dat eigenlijk weggesmeten geld?

      Comment


      • #4
        Re: Welke macro lens voor Canon 30D

        Vraag is wat je wilt gaan fotograferen natuurlijk, als je het over vlinders een insecten enzo hebt zou ik toch voor een Sigma 180mm of desnoods een 150mm kiezen, gaat het over bloemen dan zal de 105 ook niet slecht zijn.
        1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

        Comment


        • #5
          Re: Welke macro lens voor Canon 30D

          Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
          Vraag is wat je wilt gaan fotograferen natuurlijk, als je het over vlinders een insecten enzo hebt zou ik toch voor een Sigma 180mm of desnoods een 150mm kiezen, gaat het over bloemen dan zal de 105 ook niet slecht zijn.
          Ik wil ze allemaal: vlinders, insecten, bloemen, paddestoelen ................
          Zal ik mijn man dan in de winkel maar plots "verrassen" met een duurdere aankoop?

          Comment


          • #6
            Re: Welke macro lens voor Canon 30D

            De Canon 100 F2,8 is een dijk van een lens, en ze is nog betaalbaar ook
            BD0808BE

            Comment


            • #7
              Re: Welke macro lens voor Canon 30D

              Oorspronkelijk geplaatst door linda Bekijk bericht
              Begin ik niet beter met een 105 om later dan ook een 150 te kopen? Of is dat eigenlijk weggesmeten geld?
              Als grootste voordeel is er de werkafstand met de 150 kan je net iets verder van je onderwerp verwijderd blijven, alhoewel dit met de 105 best mee valt werk nu reeds één jaar met de 105 en ben daar best wel tevreden mee voor vlinders, libellen, juffers en paddenstoelen geen enkel probleem, je moet soms wel een beetje geduld hebben en als je enkele basis regels in acht neemt is dit best te doen, persoonlijk ben ik voor de 105 gegaan omdat bij het bekijken van macro opnames dit als een zeer scherpe overkwam en ook is.
              M.a.w. heb gewoon een honderdtal foto's willigkeurig opgezocht en bij degene die me aanspraken proberen te achterhalen met welke lens deze genomen waren vaak kwam ik bij de 105 mm terecht.(deze beoordeling kan zeer persoonlijk zijn qua smaak en scherpte, wel werd me onlangs gewezen op het feit dat de sigma's net iets geler resultaat neer zetten t.o.v. bv Canon of Tamron)
              Toch hoor ik vaak zeer positieve zaken over de 150 mm, (scherpte, snellere AF dan de 105(geen probleem werk toch voor 99 % met handmatige scherp stelling)en vrij robuste bouw) daarom zie ik me in de toekomst ook deze lens in mijn assortiment op te nemen maar als deze de 105 zal vervangen zal later wel blijken.
              Groeten Luc
              BD0407BE * Canon EOS 40D -Canon Eos 5D mkIV Camouflage -Luc David Photography

              Comment


              • #8
                Re: Welke macro lens voor Canon 30D

                Kijk misschien eens hier :



                Mvg,

                Wim

                Ps. er staan ook reviews of van Sigma en Tamron.
                BD0808BE

                Comment


                • #9
                  Re: Welke macro lens voor Canon 30D

                  Voor insecten zou ik toch voor de iets grotere werkafstand van de 150 of de 180 kiezen, zelf heb ik de 150 en die lens is echt heel erg goed. Snelle AF bij macrolenzen is zeer relatief hoor, maar in 90% van de gevallen werk ik MF.
                  1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke macro lens voor Canon 30D

                    Heb weinig ervaring met macrolenzen, maar 'k bezit zelf de Sigma 150mm en ben daar wel tevreden over. Alleen voor echte libellen en vlinders vind ik ze nog veel te kort.

                    Groetjes

                    Marc
                    http://www.pbase.com/neos_marc

                    www.caridina.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke macro lens voor Canon 30D

                      Vroeger nog de sigma 105mm gehad, een paar maand terug "geupgrade" naar de sigma 150mm Kheb het objectief intussen nog niet echt vaak kunnen gebruiken, maar persoonlijk vind ik het iets aangenamer werken dan de 105mm. Hoewel de 150 over HSM beschikt, is hij niet echt veel sneller dan de 105, bij deze laatste schuift dan ook de lens wat uit bij het scherpstellen. Dit kan soms wel eens een beestje afschrikken.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke macro lens voor Canon 30D

                        Oorspronkelijk geplaatst door Neos Bekijk bericht
                        Heb weinig ervaring met macrolenzen, maar 'k bezit zelf de Sigma 150mm en ben daar wel tevreden over. Alleen voor echte libellen en vlinders vind ik ze nog veel te kort.
                        Marc
                        Vlinders en libellen neem ik doorgaans met de 50-500 op 300 tot 500 mm.
                        Werkt uitstekend.

                        Ik zou voor de 150mm als je echt alles in het macrobereik wil gaan uitproberen.
                        Persoonlijk heb ik de 105mm, uitstekende lens en haarscherp.
                        Probleem van de te korte werkafstand los ik op met een Tamronconverter 2.0 ertussen, de lens is scherp genoeg om dat te kunnen verdragen en je hebt ineens 210mm brandpunt, de bijkomende vergroting en een ruime werkafstand.
                        Je gaat wel naar F5.6 maar dat vind ik in macro geen echt nadeel.
                        fotosite

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke macro lens voor Canon 30D

                          Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                          Persoonlijk heb ik de 105mm, uitstekende lens en haarscherp.
                          Probleem van de te korte werkafstand los ik op met een Tamronconverter 2.0 ertussen, de lens is scherp genoeg om dat te kunnen verdragen en je hebt ineens 210mm brandpunt, de bijkomende vergroting en een ruime werkafstand.
                          Je gaat wel naar F5.6 maar dat vind ik in macro geen echt nadeel.
                          Ik heb de Canon 100mm 2.8 USM (op 400D)
                          Erg scherp, mooie kleuren en contrast, verandert niet van lengte (maar wel van brandpuntsafstand en lichtsterkte) door interne focus, ook best als tele bruikbaar

                          Heb ook al gedacht aan een 2.0 converter, maar de meesten raden dit af, en een 1.4 is de moeite niet
                          Dank voor de hint, ga het toch nog eens overwegen

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke macro lens voor Canon 30D

                            Ik gebruik ook de canon 100mm.
                            Eventueel in combinatie met een Tamron teleconvertor 2.0 of Soligor tussenringen. Het nadeel van de teleconvertor is dat het toch al wat moeilijker wordt om scherp te stellen. Je verliest een paar stops en wanneer er al niet teveel omgevingslicht is, dan word het toch maar een donkere bedoening.
                            Tussenringen zijn daarentegen flexibeler, je kiest zelf hoeveel extra vergroting je nog wil in tegenstelling tot de teleconvertor die onveranderd x2 blijft.
                            Het nadeel van de tussenringen is dat je dichter op je onderwerp moet gaan (afhankelijk van hoeveel ringen je plaatst), bloemen vinden dat niet erg, de bijtjes daarentegen wel

                            In je keuze tussen de Sigma en de Canon zou ik echter ook de Tamron 90mm mee overwegen. Daarvan weet ik dat die op hetzelfde niveau zit als de Canon qua beeldkwaliteit. De autofocus is wel trager bij de Tamron en de frontlens schuift uit. Bij de Canon blijft die vast.
                            Van de Sigma weet ik dat niet.

                            Ook zijn die macrolenzen prima te gebruiken als portretlens...

                            Mvg,
                            Patrick
                            Wat je niet probeert, dat weet je niet...

                            Comment

                            Working...
                            X