Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goeie raad nodig bij aanschaf lens voor Nikon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Goeie raad nodig bij aanschaf lens voor Nikon

    Binnen bepaalde tijd zou ik graag een eerste extra objectief aanschaffen. Het moet zowiezo een lichtsterke lens zijn. Maar ik weet op dit moment niet goed waar ik het best zou mee zijn. Twee zaken die ik op termijn graag binnen bereik zou hebben, is een macrolens en een goeie tele. Deze zullen gebruikt worden op een Nikon D70s. Mijn huidige en enige lens is een Nikkor DX18-70.

    Wat zou ik volgens jullie best eerst aanschaffen?

    Zelf heb ik al een aantal zaken in gedachte, maar gezien degelijke kennis mij ontbreekt, wil ik toch graag beroep doen op jullie bereidwillige medewerking, waarvoor op voorhand al mijn dank.

    Een paar lenzen die ik in gedachte had:
    Tele
    Sigma 50-150mm F2.8 EX APO DC HSM Nikon €579
    Sigma 70-200mm F2.8 EX APO DG MAC. Nikon €915
    Nikkor AF-D 80-200mm F 2.8 77S €1045
    Nikkor AF-S 70-200mm F 2.8 VR zwart 77S €1888

    Macro
    Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro Nikon/Fuji €429
    Sigma 150mm F/2.8 EX DG HSM Nikon/Fuji €599
    Nikkor AF-D 105mm F 2,8 Micro 52S 52mm €749
    Nikkor AF-S 105mm F 2.8 G IF-ED VR €818
    (de prijzen die erbij staan zijn op éénzelfde site verzameld, bedoeld als richtprijs, om te kunnen vergelijken)

    Uiteraard zijn andere suggestie's meer dan welkom.
    Nikon reflex + heel wat (jammer genoeg veel te weinig gebruikt) Nikon glas + flitsken en statiefken

  • #2
    Re: Goeie raad nodig bij aanschaf lens voor Nikon

    Beste,

    Als je financieel één van deze 2 lenzen kunt veroorloven, doe het dan !!!

    Nikkor AF-S 70-200mm F 2.8 VR
    Nikkor AF-S 105mm F 2.8 G IF-ED VR

    Niet twijfelen, maar doen.

    Moest je eigenlijk jezelf financieel pijn doen, dan kies ik persoonlijk voor wat te wachten en verder te sparen.

    Uiteraard: Ik is alleen maar mijn mening

    Sven

    Comment


    • #3
      Re: Goeie raad nodig bij aanschaf lens voor Nikon

      Allereerst verstandig om aan te geven wat je met de lenzen wilt gaan doen. Zo is de 80 200 trager in zijn AF dan de 70-200. Daarnaast kun je niet verwachten dat een lens van € 600,00 hetzelfde presteert als een van € 1.900,00.

      Ik ben het met Sven's keuze eens. Hier zul je nooit geen spijt van krijgen en in de praktijk kom je niets te kort. En excuses kun je ook niet op je materiaal afschuiven, want veel beter is er niet verkrijgbaar.

      'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

      Comment


      • #4
        Re: Goeie raad nodig bij aanschaf lens voor Nikon

        Als je wilt lezen: duurder = beter, dan raad ik je de zoekfunctie aan. Honderden resultaten verzekerd. Men is er steevast als de kippen bij om dergelijk "advies" te geven.

        Wil je echter een goede prijs/kwaliteitverhouding, koop dan de Sigma 70-200 F/2.8 en de Sigma 150 mm F/2.8 Macro.

        't Is ook niet omdat je met de duurste lenzen kan pronken, dat je daarom ook de beste foto's neemt. Ook dat is hier al meermaals bewezen...


        seppuku.

        Comment


        • #5
          Re: Goeie raad nodig bij aanschaf lens voor Nikon

          Hoewel er toch degelijk tegenstrijdigheid aanwezig is tussen de eerste twee posts en de laatste, kan ik me eigenlijk in beide stellingen wel ergens vinden.
          post 1) de eerst genoemde lenzen zijn wel degelijk de betere, "veel beter ga je niet vinden". Als het daarmee niet lukt zal het dus nooit lukken.

          post 2) zonder dat het er letterlijk staat, lees ik, zeer degelijke lenzen voor hun prijs.

          Ikzelf ben meestal geneigd om toch naar het duurste te grijpen, want..."dat zal wel beter zijn". Het wordt er zeker niet makkelijker op. De vraag die ik me stel, en ook uit post 2 kan halen, zijn die duurdere lenzen inderdaad hun meerprijs waard?

          Ik weet niet hoe het komt, maar een paar jaar terug heb ik zo nog wat liggen klooien met een Nikon F601 (zeer degelijk toestel). De lenzen die ik daarbij gebruikte waren allemaal van Tamron. Ik vond dat toen persoonlijk vrij degelijk materiaal. Aleen jammer dat er maar één lichtsterke bij was. Nu ben ik precies eerder geneigd om naar Sigma te gaan. Al weet ik zelf niet waarom. Is er volgens jullie merkbaar verschil tss deze twee merken? Of moet men dit echt per lens bekijken?

          @ Nikonias,
          Om op je vraag te antwoorden wat ik met de lenzen wil gaan doen.
          De macrolens wil ik uiteraard gebruiken voor macro-fotografie, maar zeker ook voor portretfotografie. Verder heb ik me laten wijsmaken dat bv een macro 150 uitstekend geschikt is voor landschapsfotografie(?)

          De tele 70-200 zou oa moeten dienen voor sportfotografie. Ik ga tijdens de winter meermaals naar het veldrijden kijken. In de zomer regelmatig een motorcross. En verder om alles wat veraf is dichterbij te brengen.

          Alle meningen, tips, suggestie's,...nog steeds meer dan welkom.
          Nikon reflex + heel wat (jammer genoeg veel te weinig gebruikt) Nikon glas + flitsken en statiefken

          Comment


          • #6
            Re: Goeie raad nodig bij aanschaf lens voor Nikon

            Hi,

            ik kan je niet echt iets aanraden maar wil je wel vertellen wat ikzelf heb aangeschaft en ook erg tevreden mee ben.
            Ik heb een 2e hands 80-200 2.8 van Nikkor gekocht, is werkelijk zeer scherpe lens en vriendelijk geprijsd en geroemd om zijn kwaliteiten! VR mis ik niet want ik heb altijd met een statief. Maar als je sportfotgrafie wilt doen (buiten) kan ik me voorstellen dat een statief niet altijd even handig is. Ik heb gemerkt, toen ik een keer zonder statief met de 80-200 werkte, dat het me toch moeite koste het geheel stil te houden, het is toch wel zwaar na een tijdje. Toen was ook lang niet alles erg scherp. Dan is de VR wel aantrekkelijk maar heeft ook zijn prijs.....
            Ik heb daarnaast de Sigma 150 en daar ben ik erg blij mee, super scherp en lichtsterk . Ik gebruik 'm op de D70s en meer verlang ik eigenlijk niet, nooit spijt van gehad! Daar hoef ik geen Nikkor voor te hebben, hooguit de 180mm versie van Sigma.....
            Voor landschapfotografie lijkt het me niet een zinvolle aanschaf. Daar vind ik persoonlijk zelfs de DX18-70 die je hebt nog te beperkt voor, zou graag een 12-24 of 10-20 willen aanschaffen voor dit soort fotografie. Heb laatst mogen spelen met een 12-24 en wat een ruimte geeft het op 12 mm!!!

            Succes met je keuze

            Ed
            ---------------- Ik doe niet meer mee

            Comment


            • #7
              Re: Goeie raad nodig bij aanschaf lens voor Nikon

              je hebt A lenzen en je hebt B lenzen
              de variabiliteit is groter bij B lenzen dan bij A lenzen
              bij A lenzen kan je (ongeveer) met de ogen dicht je lens kopen, bij B lenzen moet je meer geluk hebben
              (lees A lenzen: de top van Nikon, B: sigma en ander afgeleid spul)
              een A lens beklaag je je nooit, een B lens kan fantastisch meevallen voor een prikje maar kan ook bron zijn van ergernis, tranen, en leed

              erik
              erik, Nikon materiaal

              'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

              Comment


              • #8
                Re: Goeie raad nodig bij aanschaf lens voor Nikon

                Je vraagt je af wat je best eerst zou kopen, de tele of de macro (als ik je uitleg goed begrepen heb).
                Ik heb wel al een tele, gebruik 'm zelf niet zo heel veel (ik doe veel natuurwandelingen en maak daar wel eens fotootjes). Voor mij niet onmisbaar. En als ik al eens iets in de verte wil "trekken" dan kom ik met mijn 300mm nog niet toe.
                Macro interesseerde mij hoegenaamd geen barst, tot ik van een geëerd forumlid eens een setje tussenringen kon gebruiken. Fantastisch! Mosjes, grasjes, regendruppels... de "stomste" dingen zijn plotseling heel leuk.

                Ik denk dus, als je voorlopig tussen één van de twee lenzen moet kiezen, dat je het meest plezier zal beleven aan de macro. Een heel andere manier van fotograferen. Een tele is eerder gewoon "nog verder"...

                Comment


                • #9
                  Re: Goeie raad nodig bij aanschaf lens voor Nikon

                  Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                  je hebt A lenzen en je hebt B lenzen
                  de variabiliteit is groter bij B lenzen dan bij A lenzen
                  bij A lenzen kan je (ongeveer) met de ogen dicht je lens kopen, bij B lenzen moet je meer geluk hebben
                  (lees A lenzen: de top van Nikon, B: sigma en ander afgeleid spul)
                  een A lens beklaag je je nooit, een B lens kan fantastisch meevallen voor een prikje maar kan ook bron zijn van ergernis, tranen, en leed

                  erik
                  maar dan vergeet je de top van B te vermelden, zoals de Sigma 150mm F/2.8 EX DG HSM.... en zo zijn er wel meer te bedenken. Echt geen bron van ergernis, tranen, en leed........
                  Ieder merk heeft zijn toppertjes en mindere objectieven, prijsverschil alleen hier en daar om te schrikken.

                  Ed
                  ---------------- Ik doe niet meer mee

                  Comment


                  • #10
                    Re: Goeie raad nodig bij aanschaf lens voor Nikon

                    Ik sluit mij aan bij SvenMichiels: Nikkor 70-200/2.8 AFS VR en Nikkor 105/2.8 AFS VR macro.
                    Duur, doch je moet later niet meer twijfelen of je wel de juiste koop hebt gedaan. Je hebt van meetaf aan het beste.
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Goeie raad nodig bij aanschaf lens voor Nikon

                      Ben het ook eens met de keuze van hier boven.

                      Spaar door en koop een 70-200 VR..... had eerst ook een sigma en miste de VR erg.
                      Als je die lens eenmaal hebt mogen proberen...... wil je niet anders meer.
                      Maar ja.........geld speelt zeker een rol in je keuze.
                      Nikon spul

                      Comment


                      • #12
                        Re: Goeie raad nodig bij aanschaf lens voor Nikon

                        Oorspronkelijk geplaatst door vanslycken Bekijk bericht
                        Je vraagt je af wat je best eerst zou kopen, de tele of de macro (als ik je uitleg goed begrepen heb).
                        Ik denk dus, als je voorlopig tussen één van de twee lenzen moet kiezen, dat je het meest plezier zal beleven aan de macro. Een heel andere manier van fotograferen. Een tele is eerder gewoon "nog verder"...
                        Was inderdaad één van de vragen, en tot nu toe niet echt antwoord op gekregen. Goeie tip! Ik heb zelf ook precies het idee best eerst de macro aan te schaffen, maar dat zou ook kunnen zijn omdat deze een stuk goedkoper is dan de tele...

                        Oorspronkelijk geplaatst door Mike2000 Bekijk bericht
                        Ben het ook eens met de keuze van hier boven.

                        Spaar door en koop een 70-200 VR..... had eerst ook een sigma en miste de VR erg.
                        Als je die lens eenmaal hebt mogen proberen...... wil je niet anders meer.
                        Maar ja.........geld speelt zeker een rol in je keuze.
                        Misschien moet ik me eerst de Sigma 150 macro aanschaffen, en dan sparen voor de Nikon 70-200 VR.
                        Nikon reflex + heel wat (jammer genoeg veel te weinig gebruikt) Nikon glas + flitsken en statiefken

                        Comment


                        • #13
                          Re: Goeie raad nodig bij aanschaf lens voor Nikon

                          Als je tussendoor toch wat tele mist, ik heb er een paar in "aangeboden" gezet voor rond de 100€. Natuurlijk geen topglas, maar je kan ze daarna voor ongeveer diezelfde prijs weer verkopen als je een goeie tele koopt.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Goeie raad nodig bij aanschaf lens voor Nikon

                            Heb idd niet direct gelezen "welke eerst aan te schaffen". Maar dat is dan ook afhankelijk waar je zelf de prioriteit legt. Persoonlijk ga ik voor de 70-200, veel sportfotografie en de mosjes vliegjes etc. interesseren mij niet en zullen dat ook niet gaan doen. Ik adcht altijd dat je voor landschap beter een groothoek kon gebruiken (17 mm op een digitale body dan!).

                            Voor motorcross is de AF van de 80-200 te traag. Ik fotografeer regelmatig karting (gelijke snelheid op korte afstand?) en heb daaom de 80-200 verruilt voor de 70-200. De 70-200 kun je ook uitermate goed gebruiken voor portretwerk, waardoor mijn keus snel gemaakt zou zijn

                            Maar dat wil niet zeggen dat het jou keuze is natuurlijk. Suc6 ermee.

                            'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

                            Comment


                            • #15
                              Re: Goeie raad nodig bij aanschaf lens voor Nikon

                              Begin deze week een tweedehands Sigma 70-300 aangekocht, nog geen 10 maanden oud. Ik heb dus nog meer dan een jaar garantie.
                              Gisteren al een paar toffe plaatjes kunnen schieten. 'k Ben op 't eerste zicht vrij content van dat ding.

                              Binnen de maand schaf ik normaliter de Sigma 150/f2.8 Macro aan, en nadien zal het lange tijd sparen zijn voor (hopelijk) de Nikon 70-200/f2.8 VR.

                              Nikon reflex + heel wat (jammer genoeg veel te weinig gebruikt) Nikon glas + flitsken en statiefken

                              Comment

                              Working...
                              X