Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mooie plekken in Belgie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mooie plekken in Belgie?

    Omdat ik een paar dagen vakantie heb (zo t/m wo) komende week ga ik wat uitstapjes naar het prachtige Belgie doen (ik woon in Brabant, NL).
    Natuurlijk gaat de vrouw en fototoestel mee (zoonlief gaat met mijn broer en familie naar het zonnige zuiden).
    Wat zijn mooie plekken om te wandelen en te fotograferen behalve de bekende steden? Ik wil in ieder geval naar de Mijngebouwen van Waterschei gaan. Ik zoek dus de wat meer bijzondere locaties waar ik als Hollander niet zo snel op kom?

    Bedankt!
    Groetjes, Damiaan.
    Photoshop Articles + Albus Webdesign ... proud owner of a Olympus OM-D EM-5

  • #2
    Re: Mooie plekken in Belgie?

    Ik ben nogal een fan van de Walen, als je al in de Limburg zit kan je net zo goed even doorrijden naar de grote omgeving van Luik (Luik zelf vind ik minder aantrekkelijk)... In Chaudfontaine begint de autoroute "route des sources", daar zie je prachtige landschappen.
    Ook even kijken op de site van de toeristische dienst van Luik, rond Luik ligt een fortengordel, bepaalde van deze forten zijn één zondag per maand te bezoeken. Je moet er natuurlijk een beetje voor zijn, voor die betonnen blokken met roestige wapens, en neem maar een trui mee!
    Als je toch in de Vlaanders wil blijven, àf en toe is het fort van Eben-Emael open, maar je moet het zeker nakijken vooraleer je er heen gaat (militair domein geloof ik, dus niet zomaar toegankelijk).
    De landcommanderij van Alden-Biesen heb ik zelf nog niet bezocht maar is naar 't schijnt zeer de moeite.

    Wat zoek je eigenlijk? Gebouwen, landschappen, ...?

    Wandelingen in de Hoge Venen zijn fantastisch mooi, als je een macrolens of tussenringen hebt kan je uren naar de verschillende mossen kijken! Je kan bvb het boek "Wandelen in de Hoge Venen" van Julien Van Remoortere kopen, dat is een boek met 25 wandelingen, te verkrijgen in de meeste Standaard Boekhandels. Ofwel in de plaatselijke toeristische diensten een wandelkaart kopen (zonder kaart is niet aangewezen in de Hoge Venen!).
    Ofwel kan je de baan Eupen-Monschau nemen, dwars door het imposante Hertogenwoud. Ergens langs die weg staat het Haus Ternell, een boswachtershuis met informatiebalie en zo, van daaruit vertrekken een viertal bewegwijzerde wandelingen door het groen. Leuk met die kabbelende veenriviertjes en hoge naaldbomen, fantastische wandelingen maar fotografisch "gewoon leuk", dus niet uitzonderlijk.
    Als je vanuit Verviers (tegen Luik) de richting Eupen-Malmédy volgt (of omgekeerd: je neemt op de baan Eupen-Malmédy halfweg de afslag naar Eupen) passeer je aan de zeer imposante Gileppe-stuwdam (uiteraard met bijhorend meer), met op de stuwdam een zéér indrukwekkende leeuw (ik dacht 20m hoog en 400 ton zwaar of zo).
    In de buurt van Robertville (Ovifat) heb je het kasteel Reinhardstein (ook wel Burg Metternich), de hoogstgelegen burcht van België, in de jaren '60 heropgebouwd naar klassieke stijl, een zeer mooi Eiffelkasteel. Wel even openingsuren opzoeken. Ook zeer mooie wandeltochten te maken in de buurt, de hoogste waterval van België is daar, 't is wel maar een beekje maar 't stort 40m naar beneden.

    Als je eens in een toeristische dienst binnenspringt heb je een heel pak folders, kan je kiezen wat je wil. Ook op de sites van de provincie Luik vind je nogal wat downloadbare folders, o.a. met beschrijvingen van alle autoroutes en een folder over de forten en de kastelen, allen in pdf.
    Succes!
    Met de autoroutes kan je nooit misdoen, je passeert heel wat schilderachtige dorpjes... Die kanten heb je de Route des Fagnes et des Lacs, en wat zuideiljker de Ourtal-route.

    Comment


    • #3
      Re: Mooie plekken in Belgie?

      Bedankt Stefaan voor de uitgebreide reactie! Daar kan ik wat mee. Ik zoek mooie omgevingen om te wandelen (landschappen) maar ook architectuur of oude vervallen gebouwen vind ik geweldig. Macrolens heb ik niet.
      Tuurlijk de toeristische dienst binnen stappen daar had ik ook al aan gedacht maar persoonlijke tips daar houd ik meer van.
      Dat boek ga ik zoeken!
      Groetjes, Damiaan.
      Photoshop Articles + Albus Webdesign ... proud owner of a Olympus OM-D EM-5

      Comment


      • #4
        Re: Mooie plekken in Belgie?

        ik heb even gegoogled, hier op deze pagina http://www.ftpl.be/ vind je de folders, sommigen enkel in het Frans ("en route!", met de wegbeschrijvingen van de autoroutes, is in de toeristische diensten ook in het Nederlands verkrijgbaar; als je zo 'n route wil doen is het wel onontbeerlijk, hier en daar durf je al eens een plakkaatje missen...), en over de forten. Die ene folder ("de forten") is vrij uitgebreid, met veel randinformatie, leuk leesvoer voor de geïnteresseerden.
        Natuurlijk verschillen deze forten niet zo enorm van de gordel rond Antwerpen, dus als je daar al eens eentje van gezien hebt en je vond het niet zo vet, dan zal je deze ook niet zo enorm geweldig vinden
        Oh, bijna vergeten: de mijn van Blégny (http://www.blegnymine.be/) is zeer geestig, het bezoek duurt niet zo overdreven lang maar is wel interessant (ex-mijnwerkers leiden je rond), normaal is fotografie in de mijn niet toegestaan maar als je het vriendelijk aan de gids vraagt denk ik niet dat hij bezwaren zal hebben (ik heb toch een paar fotootjes mogen maken zonder enig commentaar). Ook in het Nederlands. Zéér lekker en goedkoop eten in de cafetaria (probeer de kaasplank, en probeer het "bière des houyeux", een zwart, niet al te zwaar, maar zeer lekker bier).
        Toen ik met mijn vriendin in de gloeiend hete zomer van vorig jaar een weekendje in die streek doorbracht heb ik de ene dag op de middag het fort van Tancrémont bezocht (een belevenis, alleen al omwille van de 5kg zware audiogids ) en de dag erna op de middag Blégny, zodat we op het heetst van de dag onze truien nog moesten aantrekken... Ik geloof dat Tancrémont continu 13°C is en Blégny 17°. Of omgekeerd. Maar zo heet zal het nu nog niet worden.
        Blégny is ook aan te raden met kinderen, er is een hele speeltuin (kost wel wat extra) en een toeristisch treintje en zo.

        Er is een folder, "kastelen aan de Maas" (denk, ik, ik heb hem in 't Duits) - daarin vind je een overzicht van de kastelen en kasteelruïnes aan de Maas, je zou eens moeten opzoeken of de ruïnes van Franchimont (die kom je tegen op de Route des Sources) open zijn, ik heb ze nog niet bezocht maar ze zien er zeer leuk uit.
        Op de Ourtal-route kom je Burg Reuland tegen, maar als ruïne viel die mij een beetje tegen. Wat te weinig restanten en iets te netjes geconsolideerd. Maar wel charmant in combinatie met het dorpje.
        Je kan dan natuurlijk Luxemburg (G.H.) inrijden als je die Ourtal-route volgt, daar wordt bijna elk dorp beheerst door een kasteel. In de Luxemburgse toeristische diensten vind je een uitgebreide A4-folder met elk dorp en elke stad met de bijhorende bezienswaardigheden.
        Ten overvloede prijzen wij "the Family of Man" in Clervaux aan, een fototentoonstelling (zie google), neem gerust een audiogids, je kijkt er nog scherper mee naar de foto's. Esch-sur-Sûre vond ik ook heel mooi, heel het dorp lijkt opgerezen tegen een grote ruïne, die 's nachts ook mooi verlicht is. Fluovestje niet vergeten want je kan de mooiste foto's nemen als je langs een donkere weg een parking zoekt en te voet even verder gaat - maar voetpaden zijn er eigenlijk nauwelijks.

        Zo verken je dan heel de oostkant van België. Oh, als je via http://www.eastbelgium.be/ (de toeristische site van de Oostkantons) op deze pagina http://www.eastbelgium.be/nl2/pub/form_regio.html het formulier invult krijg je gratis een hele pak informatiefolders over de Oostkantons. Ze vragen een vrijwillige bijdrage, het staat je natuurlijk vrij om de toeristische diensten daar wat te sponsoren...

        Tegen vanavond denk ik nog wel aan wat dingen en moest je graag een andere kant van België bekijken dan vraag je 't maar, ten zuiden van de taalgrens begin ik mijn weg te kennen...

        Ah, in Luik zelf, als je er toch graag eens gaat kijken: je hebt er de Galeries St-Lambert, voor als mevrouw graag shopt (de grote klerenwinkels, en ook een mediamarkt en een fnac en zo in de buurt), maar het leukste is wel de Montagne de Bueren, in het (eigenlijk wel charmante) oude stadsgedeelte van Luik, via vierhonderd en zoveel treden bereik je de citadel van Luik, met een prachtig uitzicht over de (niet zo prachtige) grootstad en omgeving. Die trappen zijn wel zéér vermoeiend. Indertijd aangelegd omdat de soldaten die op de citadel gelegerd waren dan niet door de rosse buurten naar de stad "moesten" gaan.
        Vorig jaar waren er werken, dit jaar heb ik het niet gecheckt.
        Ik weet niet hoe het met de veiligheid in Luik zit tegenwoordig, maar moest je er gaan is er ondergronds genoeg parkeergelegenheid (o.a. aan de Place St-Lambert), kost wel wat maar je hebt toch een zekere zekerheid.
        Last edited by vanslycken; 15 februari 2007, 15:27.

        Comment


        • #5
          Re: Mooie plekken in Belgie?

          Wat betreft de mijngebouwen van Waterschei: ik dacht niet dat je daar zomaar binnenkan, maar dat je dat moet aanvragen (en da's ook nie gratis, dacht ik) Maar ik kan ook fout zijn . Er zullen hier ongetwijfeld mensen zijn die het zeker weten.

          Peter

          Comment


          • #6
            Re: Mooie plekken in Belgie?

            @Dippie, ik heb al gehoord van BD collega The Fish dat de mijngebouwen alleen in het weekend tegen EUR 5 te bezichtigen zijn, is goed te doen dus.

            @Stefaan: fantastische uitleg weer! Super tips en ik heb nu meer dan voldoende. Die mijn van Blégny met dat lekkere eten met een pilske erbij... mijn favoriete bier blijft Palm maar proberen is altijd lekker; het water loopt me al in de mond zoals je het schrijft
            Groetjes, Damiaan.
            Photoshop Articles + Albus Webdesign ... proud owner of a Olympus OM-D EM-5

            Comment


            • #7
              Re: Mooie plekken in Belgie?

              Als je al genoeg hebt, dan ga ik je nog één tip geven:

              "Topografische Kaartenmap België", uitgegeven door Lannoo, ook weer te vinden in de Standaard Boekhandels, niet alleen handig voor op wandeling, maar je hebt ook bijna alle toeristische of bezienswaardige dingen samen in één map (ook in boekvorm of op CD-rom, maar ik prefereer de map met uitneembare bladen). Fantastisch hulpmiddel om uitstapjes of weekendjes te plannen. Prijs: ca 50€.

              Oh nee, nu we toch bezig zijn: het Amerikaans kerkhof in Henri-Chapelle, groot en indrukwekkend. Prachtige plaats om naar de zonsondergang over het dal te kijken.
              (Randnoot: ergens in Henri-Chapelle moet een "openluchtmuseum" zijn over de bestratingen, gewoon een vijftal vierkante metertjes straat waarbij je ziet hoe straten eruit zagen in de tijd van de Romeinen, van Karel de Grote, ... - ik denk dat het gewoon ergens aan de gevel van een huis is, dus geen entree te betalen ('t zou al te gek zijn) - dit is naar het schijnt best grappig).

              Als je boekjes wil kopen voor volgende uitstappen naar België kan ik niet anders doen dan Julien Van Remoortere aanraden, die man heeft massa's boeken geschreven waarvan nog enkele boeken in druk ("de mooiste autoroutes" als co-auteur, "groot wandelboek ardennen", "wandelboek hoge venen", en dan nog wat boeken over de kastelen, iets over wandelen met kinderen in de Ardennen,... - maar het leukst van al, helaas niet meer in druk maar wel op ebay en zo, is: "Ippa's gids van het Ongewone" (ook van JVR), met een vijftigtal autotrips met een aantal "ongewone" plaatsen van allerlei slag. Ik geloof dat daar ook dat bestratingsmuseum in staat. Af en toe te vinden voor een euro of 5, zeker kopen als je 'm vindt. Ook "Ippa's Weekendgids" (ook wel "Lannoo's Weekendgids") is zéér koddig.

              't Is dankzij JVR dat ik al zoveel plezier beleefd heb in ons Franstalig landsgedeelte, en ik kan zijn lof niet genoeg bezingen

              Ah, en tot slot: op de Ourtal-route passeer je in 't terugkeren in België het dorpje Beho, naar 't schijnt heeft dat een zeer eigenaardig kerkje (raar houtsnijwerk en zo).
              Trouwens, je kan de Ourtal-route halveren qua lengte door vanuit St-Vith te starten (daar staat het ook ergens aangegeven welke richting je moet volgen voor de verkorting). Dat mag je gerust doen, je mist niet zoveel. Doe zeker het zuidelijke stuk!

              Veel plezier gewenst en laat wat foto's zien

              Als je me je e-mail-adres PM't dan stuur ik je de pdf van een stadswandeling door Luik, als 't je interesseert.

              Comment


              • #8
                Re: Mooie plekken in Belgie?

                Super, super Stefaan!!! Ik heb er geen woorden meer voor (en PM is onderweg)
                Groetjes, Damiaan.
                Photoshop Articles + Albus Webdesign ... proud owner of a Olympus OM-D EM-5

                Comment

                Working...
                X