Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vervroming breedhoeklens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vervroming breedhoeklens

    Hallo,

    Ik heb sinds gisteren mijn sigma 12-24 voor op mijn 5D. Nu is mijn vraag hoe kan ik de vervorming van die breedhoek wegwerken. Alé met welke software, liefst een gratis of een testprogramma en voor mac.

    O ja fantastisch hoeveel van de omgeving je kan fotograferen met deze lens - toppie

    Help help

    groetjes

    jocca

  • #2
    Re: vervroming breedhoeklens

    vervroming breedhoeklens
    gaan die nu ook al te biechte?


    ik dacht dat het beste hiervoor PT-lens of zoiets was.
    vraag eens vriendelijk om het topic naar "bewerkingen" te versluizen,
    daar zitten de mannen die daar álles van afweten ...

    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #3
      Re: vervroming breedhoeklens

      Gewoon in Photoshop,

      In de filters en dan lencorrectie, daarin kan je kiezen welke vervorming je gaat bestrijden.

      Ik wist trouwens niet dat de Sigma 12-24 op de 5D ging, ik dacht dat die voorbehouden was voor aps sensoren. Als dat zo is krijg je een geweldige vignetering!


      MVG, Jeff
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: vervroming breedhoeklens

        Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
        Ik wist trouwens niet dat de Sigma 12-24 op de 5D ging, ik dacht dat die voorbehouden was voor aps sensoren. Als dat zo is krijg je een geweldige vignetering!
        Je verwart met de Sigma 10-20, dat is een APS lens. De Sigma 12-24 is een full-frame beest.
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

        Comment


        • #5
          Re: vervroming breedhoeklens

          Indd geen vignettering en indd een beest van een lens, je krijgt gigantisch veel beeld op een foto. Deze namiddag in de straatje van Gent wat zitten fotograferen en met die 12-24 kan je gewoon een ganse gevel fotograferen van een 3-4 verdieping hoog gebouw en dit in een straatje van 5 m breed of zo ..., en zelfs dan nog heb je een stuk van het straatje en de lucht op de foto staan...

          Comment


          • #6
            Re: vervroming breedhoeklens

            Oorspronkelijk geplaatst door jocca Bekijk bericht
            Hallo,

            Ik heb sinds gisteren mijn sigma 12-24 voor op mijn 5D. Nu is mijn vraag hoe kan ik de vervorming van die breedhoek wegwerken. Alé met welke software, liefst een gratis of een testprogramma en voor mac.
            Welke vervorming?
            Ton- en kussenvorming? PTlens of iets dergelijks.
            Geen van bovenstaande? Koop een tele.


            seppuku.

            Comment


            • #7
              Re: vervroming breedhoeklens

              Post daar eens een fotootje van aub. Ik heb de 16-35L op het oog, doch ik heb die Sigma nog niet van dichtbij bekeken.

              Mvg,

              Wim
              BD0808BE

              Comment


              • #8
                Re: vervroming breedhoeklens

                Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                Je verwart met de Sigma 10-20, dat is een APS lens. De Sigma 12-24 is een full-frame beest.

                Bedankt voor de Info!

                MVG, Jeff
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                Comment


                • #9
                  Re: vervroming breedhoeklens

                  Je camera niet liften maar perfect recht houden voorkomt veel vervorming op 12mm.
                  fotosite

                  Comment


                  • #10
                    Re: vervroming breedhoeklens

                    Hallo,

                    Heb ik ook ondervonden, zo vlak mogelijk houden en dan voorkom je veel vervorming, ik probeer de komende dagen eens een vergelijkende foto te plaatsen. Eentje met mijn 50mm, 80mm en de breedhoek.

                    groeten

                    Comment


                    • #11
                      Re: vervroming breedhoeklens

                      De perspectief vertekening kan je met de cropfunktie van PS verhelpen, door perpective aan te vinken, rechts. Je moet de foto's dan wel 'ruim' nemen.

                      Voorbeeld:
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment

                      Working...
                      X