Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raar flitseffect (vind ik toch)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Raar flitseffect (vind ik toch)

    Ik heb even geprobeerd 'n genre "productfotografiebox" te maken, maar zit nu met 'n raar flits-effect, ....nou, vind ik toch.
    Op onderstaande foto staat m'n sb-600, aan de rechterzijde (op 1 lijn met de beer) als remote flits (wireless) ingesteld.
    De ingebouwde flitser op m'n D200 staat als commander, maar ZONDER zelf te flitsen op het nemen van de foto zelf. (flitst natuurlijk wel om de sb-600 aan te sturen)
    Ik houd m'n D200 vertikaal, met de ingebouwde flitser aan de linkerkant.
    Er staat niets reflecterends aan de linkerzijde.
    Nu bemerk ik op deze foto dat er rechts van de beer een schaduw is ?
    Kan dit wel ?
    Wat zie ik over het hoofd ?
    Zou mijn D200 dan TOCH meeflitsen op 't moment van het nemen van de foto ? (denk ik niet omdat 'n foto waarop de ingebouwde flitser meeflitst helderder is van voor)

    Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
    MySite - All your base are belong to us - What you say

  • #2
    Re: Raar flitseffect (vind ik toch)

    tuurlijk flitst je "on-board" mee!
    hoe kan ie die sb-600 anders commanderen?

    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #3
      Re: Raar flitseffect (vind ik toch)

      Maar in het commander-menu kan ik hem uitschakelen door op "--" te zetten, toch? Dit staat in de manual:
      --
      Built-in flash does not fire, but AF-assist illuminator lights. Built-in flash must
      be raised to allow monitor preflashes to fire.
      En dit staat er voor die "monitor preflashes":
      Speedlight emits series of nearly invisible preflashes (monitor preflashes) immediately before main flash. Preflashes reflected from objects in all areas of frame are picked up by 1,005-pixel RGB sensor and are analyzed in combination with information from matrix metering system to adjust flash output for natural balance between main subject and ambient background lighting.
      Dus heeft niets te maken met het flitsen op het moment van het nemen van de foto, juist?
      Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
      MySite - All your base are belong to us - What you say

      Comment


      • #4
        Re: Raar flitseffect (vind ik toch)

        Eum ..... nevermind. Beginnersfout. (denk ik?)

        'k Heb nu uit eerste hand bemerkt dat er toch 1 iets is wat goed is aan Nikon support: hun online support site.
        Zoekend op "d200 commander" vond ik dit:
        Het is echter wel mogelijk dat het licht van de ingebouwde flitser toch op de foto te zien is. Als u wilt voorkomen dat het besturingslicht van de ingebouwde flitser op de foto's te zien is, moet u een lage gevoeligheid/ISO-waarde en een klein diafragma (hoge f/-waarde) instellen en geen synchronisatie met het tweede gordijn gebruiken.
        In mijn geval hierboven: iso 800 , f/4 . (is dit een studio/flash beginnersfout?)
        Anyway, 'k heb het nog eens met iso 200 , f/8 geprobeerd. Geen probleem meer.

        D'oh!
        Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
        MySite - All your base are belong to us - What you say

        Comment


        • #5
          Re: Raar flitseffect (vind ik toch)

          Een andere oplossing is een IR filtertje van Nikon voor de pop-up zetten.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Raar flitseffect (vind ik toch)

            Probeer eens met de zelfontspanner. Kun je meekijken wat er gebeurt. Of kan dat weer niet i.c.m. het wireless systeem?

            'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

            Comment


            • #7
              Re: Raar flitseffect (vind ik toch)

              Is eigenlijk al "opgelost" door naar iso200 te gaan, maar zal 't eens proberen. Zelfontspanner zou geen verschil mogen geven met wireless of niet.
              Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
              MySite - All your base are belong to us - What you say

              Comment


              • #8
                Re: Raar flitseffect (vind ik toch)

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Een andere oplossing is een IR filtertje van Nikon voor de pop-up zetten.
                Nog goedkoper is gewoon je hand voor de pop-up flits houden. Heb het eens geprobeerd en het werkt. Dan moet je wel vanaf statief werken, maar ik denk dat dat toch bijna altijd het geval is voor produkt-fotografie. (of een heel stabiele hand hebben)

                Mvg,
                TravelToy.
                www.christian-bailleul.be | Blog

                Comment

                Working...
                X