Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

uv filter probleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • uv filter probleem

    Hallo
    ik ben op zoek naar een uv filter voor mijn telelens van canon



    Canon EF 75-300/4.0-5.6 III

    maar er is zoveel aanbod en weet niet wat kiezen. Is het eigenlijk wel nuttig om een uv filter te steken of enkel voldoende met zonnekap.

    Heb al heel wat threads nagelezen maar kom er niet uit één zegt wel uv filter andere niet.

    iemand die mij kan verder helpen ?
    pm op frederik.liefhooghe@telenet.be of in deze thread
    thx

  • #2
    Re: uv filter probleem

    Ik zou zeggen, post het hier aub, dan hebben de anderen (waaronder ikzelf ) er ook nog iets aan
    Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

    Comment


    • #3
      Re: uv filter probleem

      Na wat ik al gelezen heb is het gebruik van een uv-filter nogal persoonlijk.

      Voordelen : je lens wordt beschermd aangezien een kras in een uv-filter niet echt erg is terwijl dit in je lens veeeeel erger is. Daarom wordt het door sommige mensen ook aangeraden.

      Nadeel : je flare wordt erger, en je verliest een beetje licht en kwaliteit (al is dit niet veel )

      UV (mythe?) , naar het schijnt is een gewone filter of UV-filter op een digitale camera juist het zelfde. In het analoge tijdperk moest wel nog een uv-filter gebruikt worden omdat de filmrolletjes gevoelig waren aan uv je sensor niet.

      dat is toch wat ik versta na het een en ander gelezen te hebben.

      Persoonlijk: ik heb uv-filters voor al mijn lenzen , maar dit wil niet zeggen dat ze er altijd opstaan. Ik heb ze vooral als ik bv naar de kust ga fotograferen of in stoffige , gevaarlijke (voor krassen dan). In gewone omstandigheden laat ik ze weg.

      mvg David
      [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

      Comment


      • #4
        Re: uv filter probleem

        dus maw woorden om uw lens te beschermen beter een filterke dan gaat dat langer mee volledig mee eens, maar ik zie ook verschllende merken op de markt. zoals hama of canon of b+w wat kunnen jullie aanraden van merk , zodat ik zeker minimaal kwaliteit verlies heb en optimale foto's.

        bedankt trouwens voor andere info.

        Comment


        • #5
          Re: uv filter probleem

          Het hangt af van het objectief: heb je een frontlens (meestal bij groothoek) die wat uitpuilt dan kan een UV-filter bescherming bieden tegen krassen, maar dat doet een zonnekap ook. Nadeel van een filter is (bij groothoek) dat je de randen kunt zien, ook de beeldkwaliteit gaat achteruit door elk glas dat je er voor schroeft, wat ook veroorzaakt wordt door de luchtlaag die tussen filter en frontlens ontstaat. Filter vergroten ook de kans op reflexies.
          Het beste is dus altijd een zonnekap gebruiken en bij niet gebruik je lensdop er op.

          Comment


          • #6
            Re: uv filter probleem

            en bij een tele lens?

            Comment


            • #7
              Re: uv filter probleem

              Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
              Nadeel van een filter is (bij groothoek) dat je de randen kunt zien

              De geldt pas onder de 18mm en dan kan je nog een slimline uitvoering kiezen en dan heb je er bij 10mm nog geen last van.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: uv filter probleem

                ben aan het uitkijken voor een uv filter maar ik weet niet welk merk ik moet nemen, b+w wordt aangeraden voor uv filter, (heb al wat andere threads) nagekeken,

                ik zit te twijfelen voor mijn lens tussen die van canon zelf de 58 mm uv filter of die van B+W UV Filter MRC 58ES(58 mm?)

                kan iemand mij helpen keuze maken?

                Comment


                • #9
                  Re: uv filter probleem

                  Als je in bepaalde omstandigheden toch glas voor je lens wil/moet hebben, kies dan die met de beste breedband (multilayer) AR coating en het dunste glas. Ook de vatting mag geen vignetting veroorzaken (soms bij Polarfilters een probleem). Als je twee filters op AR eigenschappen benaderend wil vergelijken dan kan je ze als "spiegeltje" naar een witte (halogeen, zon..) lichtbron richten, en kies dan maar de filter met de donkerste spiegeling. Schneider optics (B+W) is wel bekend voor goede coatings bij zijn betere filtertypes. Nog meer dan zonder filter is bij filtergebruik een goede zonnekap gewenst om beeldvormende en niet beeldvormende (glare) artifacts te vermijden. Vooral optieken met VAP IS systemen kunnen daar veel last van hebben.

                  Comment


                  • #10
                    Re: uv filter probleem

                    De enige goeie filter is géén filter.

                    Comment


                    • #11
                      Re: uv filter probleem

                      enkel zonnekap dan zonder filter, en natuurlijk voorzichtig omgaan met materiaal.

                      Comment

                      Working...
                      X