Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een beetje hulp bij de voorzetlens van Raynox

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Een beetje hulp bij de voorzetlens van Raynox

    Ik heb een canon 300D,met de kitlens, en een sigma 70-300 APO macro 4-5.6
    Mijn vraag, kan ik, om een beetje meer macrofoto's te krijgen, de Raynox 250 macro lens hiervoor aanvaarbaar gebruiken.
    Daar ik niet zoveel wil spenderen , omdat ik dit niet zoveel zal gebruiken, maar toch af en toe een insect of meeldraadje wil voor op de site.
    Zeker sederd ik gebonden ben aan een rolwagen,kan ik enkel nog plaatselijk foto's maken, of in de kleine tuin, en dan moet ik het misschien meer in het kleine romdom mij zoeken.
    Ook de ziekenkosten lopen meer en meer op dus mag het allemaal iets minder gaan kosten, en die Raynox is bij konijn een 34 €, dat is dus aanvaarbaar
    Dank voor de hulp.
    Klein kodakske

  • #2
    Re: Een beetje hulp bij de voorzetlens van Raynox

    Misschien effe doorgeven dat er een interessante topic is dat ik onlangs heb opgestart met omzeggens dezelfde apparatuur als jij ... (400d met sigma 70-300).
    Je vindt dit op http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=146863

    mvg

    Ronny
    Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

    Comment


    • #3
      Re: Een beetje hulp bij de voorzetlens van Raynox

      Oorspronkelijk geplaatst door vroy Bekijk bericht
      Ik heb een canon 300D,met de kitlens, en een sigma 70-300 APO macro 4-5.6
      Mijn vraag, kan ik, om een beetje meer macrofoto's te krijgen, de Raynox 250 macro lens hiervoor aanvaarbaar gebruiken.
      Daar ik niet zoveel wil spenderen , omdat ik dit niet zoveel zal gebruiken, maar toch af en toe een insect of meeldraadje wil voor op de site.
      Zeker sederd ik gebonden ben aan een rolwagen,kan ik enkel nog plaatselijk foto's maken, of in de kleine tuin, en dan moet ik het misschien meer in het kleine romdom mij zoeken.
      Ook de ziekenkosten lopen meer en meer op dus mag het allemaal iets minder gaan kosten, en die Raynox is bij konijn een 34 €, dat is dus aanvaarbaar
      Dank voor de hulp.
      Beste Vroy,

      Als ik jou was zou ik eerder voor de 150 gaan, niet voor de 250. Ik heb ze allebij en vind dat de 250 zéér moeilijk (bijna onmogelijk) is om vanuit losse hand mee te werken (ik heb wel bibberhanden, zal van de drank zijn ). Als je een vaste hand hebt zal het misschien nog lukken, en anders wordt het een statief.

      Veel succes, kapitein
      FZ50, een flits en nog wat lensjes...

      Comment


      • #4
        Re: Een beetje hulp bij de voorzetlens van Raynox

        Een voorzetlens geeft altijd een heel beperkt scherpstelbereik. Je kan daarmee bijvoorbeeld tussen 10 en 15cm scherpstellen, en dan kan het wel eens moeilijk zijn om een goede foto te maken. In sommige gevallen zit je dan veel te dicht op het onderwerp, maar als je wat verder achteruit gaat, dan kan je niet meer scherpstellen.
        Dat is één van de grootste beperkingen van macro-voorzetlenzen.

        Een macro-voorzetlens zal ook de fouten van de gebruikte lens (waar je ze opschroeft dus) uitvergroten. Je kan dus best beginnen met ze op een scherpe (prime) lens te schroeven, anders zullen de resultaten heel erg tegenvallen.

        Ik heb ooit een setje voorzetlenzen getest op de kitlens van de 300D, en die resultaten waren echt niet goed. Misschien is die Raynox wel beter dan het setje dat ik toen gebruikte, en dan zou het toch nog kunnen meevallen.

        Maar je zal nooit dezelfde scherpe en contrastrijke foto's krijgen als met een echte macrolens.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Een beetje hulp bij de voorzetlens van Raynox

          Wellicht een domme vraag, maar wat is het verschil tussen de 150 en de 250 ? De uitleg bij konijn is net dezelfde voor beiden ...
          Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

          Comment


          • #6
            Re: Een beetje hulp bij de voorzetlens van Raynox

            Oorspronkelijk geplaatst door fotomanneke Bekijk bericht
            Wellicht een domme vraag, maar wat is het verschil tussen de 150 en de 250 ? De uitleg bij konijn is net dezelfde voor beiden ...
            De ene zal meer vergroting geven dan de andere??
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Een beetje hulp bij de voorzetlens van Raynox

              Inderdaad ! gevonden met vergelijking tussen beide voorzetlenzen op http://www.raynox.co.jp/english/dcr/...exdcr150eg.htm
              Maar ik weet nog niet of ik het op mijn 400D kan gebruiken ... Op hun site wordt enkel de 300D vermeld, maar ik vermoed dat het voor de 350 en de 400 wel hetzelfde zal zijn.
              Last edited by fotomanneke; 10 februari 2007, 11:01.
              Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

              Comment


              • #8
                Re: Een beetje hulp bij de voorzetlens van Raynox

                Dank jullie wel voor de reacties
                Ik heb de linken even gevolgd van fotomanneke, en de foto's zijn denk ik , niet echt scherp, of vergis ik mij.
                Daar ik niet zo goed te been ben, en een afstand van pakweg 15 cm tot het onderwerp standaard is, is dit dan soms niet te doen.
                Mogelijk zal ik naar iets anders moeten uitkijken, of doen zoals ik nu doe, en mijn foto's croppen uit de tele macro foto's.
                Ook tussenstukken schijnen niet de ideale oplossing, een macrolens is wel de beste oplossing, maar niet haalbaar meer.
                Zal nog even de kat uit de boom kijken (die krijg ik nog wel beeldvullend )
                Klein kodakske

                Comment


                • #9
                  Re: Een beetje hulp bij de voorzetlens van Raynox

                  Hey Vroy, kop op...
                  Wat houd je tegen een krop sla te plukken, voor je neus te leggen en de slakken in macro te fotograferen, of je zou eens moeten zien wat een takje of een plantje binnen handbereik, met een beetje honing op, hoe dat leven in de brouwerij (en voor de lens) brengt.
                  Ook voor jou is er een wereld vol met macro-wonderen

                  kapitein
                  FZ50, een flits en nog wat lensjes...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Een beetje hulp bij de voorzetlens van Raynox

                    C'tain, u weet ook hoe je iemand moet oppeppen, bedank , zal dit eens beter uitproberen, want zo had ik het nog niet bekeken
                    Klein kodakske

                    Comment

                    Working...
                    X