Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschil?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verschil?

    Misschien een vraag die wat stom klinkt, maar >>>>>

    Wat is het verschil tussen een draaizoom of schuifzoom?

    Alvast bedankt voor jullie antwoorden, Rosita
    Nikon D300 | Nikon D5000 | Tamron 28-75 | 50mm 1.8 | Lensbaby | WEBSITE | Flickr

  • #2
    Re: Verschil?

    Bij een draaizoom moet je aan een ring op de lens draaien om in- of uit te zoomen. Bij een schuifzoom schuif je de lens als het ware in of uit om respectievelijk te zoomen
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

    Comment


    • #3
      Re: Verschil?

      Ok bedankt, ik dacht dat al.. maar is het effectief beter of slechter?

      Grtz
      Nikon D300 | Nikon D5000 | Tamron 28-75 | 50mm 1.8 | Lensbaby | WEBSITE | Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Verschil?

        Oorspronkelijk geplaatst door easygirl Bekijk bericht
        Ok bedankt, ik dacht dat al.. maar is het effectief beter of slechter?

        Grtz
        Verschil is ook dat er bij een draaizoom, in het geval van bv de 80-200 nikkor 2.8 een statiefring is. Bij mijn schuifzoom niet, en aangezien het een zware lens is, is dit toch een nadeel.

        Maar persoonlijk werk ik veel liever met schuifzoom, je doet dan tweehandelingen (indien manueel scherpstellen) in één keer. Nu gaat men er vanuit dat alles AF gebeurt, en dan moet je ook maar aan één ring draaien. Maar voor studioportretten bv werk ik altijd manueel.

        Comment


        • #5
          Re: Verschil?

          Schuifzoom heeft echter een groot nadeel t.o.v. een draaizoom
          en dat is dat je met een schuifzoom veel meer vacuum trekt, dus meer kans op stof in je camera
          D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

          Comment


          • #6
            Re: Verschil?

            Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
            Schuifzoom heeft echter een groot nadeel t.o.v. een draaizoom
            en dat is dat je met een schuifzoom veel meer vacuum trekt, dus meer kans op stof in je camera
            Bij een draaizoom die net hetzelfde zoombereik heeft, en ook dezelfde diameter, krijg je net dezelfde luchtverplaatsing tijdens het zoomen. Het volume lucht dat er dan verplaatst wordt is hetzelfde.

            Met een schuifzoom kan je wel sneller zoomen als je dat wil, maar daarmee is het iets moeilijker om heel nauwkeurig in te zoomen.
            Je zit sneller te dicht of te ver, dat gaat met een draaizoom wel wat gemakkelijker. Maar ik heb zelf ook een schuifzoom (100-400L), en je wordt het wel gewoon om daarmee te werken.

            Met de meeste zoomlenzen heb je meer kans op stof in de camera dan met een prime. Maar als je met vaste lenzen werkt, dan zal je misschien ook meer lenzen wisselen, en dan heb je dus ook telkens kans dat er stof binnenkomt.
            Bij sommige zoomlenzen verandert de lengte niet (bijna alle 70-200 lenzen) en dan wordt er ook geen lucht van verplaatst van buiten naar binnen of omgekeerd.
            Last edited by Black B@ndit; 9 februari 2007, 09:38.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Verschil?

              Een synoniem voor schuifzoom is pompzoom.

              Comment

              Working...
              X