Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Telelens bij Sony A 100

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Telelens bij Sony A 100

    Hoi,

    Ik ben wat bezig met kijken naar telelenzen. Ik heb wat vragen erbij. Kan doormiddel van een andere lens de beeldkwaliteit omhoog gaan, bijvoorbeeld scherpere beelden?

    Ik zoek een lens tot 300mm, als er nou geen beeldkwaliteit mee gemoeit is wat zijn dan die andere aspecten waar de prijsverschillen inzitten bij lenzen?

    Wat raden jullie me aan voor de Sony a 100? Ik fotografeer veelal treinen.

    Bij voorbaat dank en met vriendelijke groeten Hans Zuyderduyn
    www.spoorwereld.nl.tt

  • #2
    Re: Telelens bij Sony A 100

    Zoom of niet en de lichtgevoeligheid (hoe gevoeliger hoe duurder de lens)
    Nikon D80 / Sony DSC-H5

    Comment


    • #3
      Re: Telelens bij Sony A 100

      De lens is het belangrijkste dus ja hoe beter de lens hoe scherper je foto's KUNNEN zijn.
      Maar het is geen regel, je kan met een goede/dure lens evengoed onscherpe foto's nemen.

      Je zegt zelf 300mm bedoel je dan een zoom (bv 70-300) of een prime (300mm) ?
      Een prime zal meestal scherpere beelden kunnen leveren maar uiteraard kan je dan niet zoomen en de prijs is meestal ook een stuk hoger.

      Prijs verschillen zitten in :
      - diagragma waarde
      - beeldkwaliteit
      - bouw kwaliteit
      - merk

      Een klassieker onder de zoomlenzen is de 'beercan', een oude minolta lens 70-210 met een vast F4 diafragma. enkel occazie te vinden.

      Een andere goede beginners lens is de sigma 70-300 F4-5.6, kost nieuw iets van een 230 eur.

      Een betere lens is de sigma 70-200 F2.8, wel een heel stuk groter en zwaarder en een pak duurder. 800eur nieuw ?


      Gebruik ook zeker de zoek functie eens op het forum .....


      PS : ik heb zo'n sigma 70-300 en wil die eventueel wel verkopen want ik gebruik die eigenlijk veel te weinig. Perfecte staat, half jaar oud. PM voor meer info.
      As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
      like.no.other

      Comment


      • #4
        Re: Telelens bij Sony A 100

        Hallo!

        Ik bedoel inderdaad 70-300mm.
        Zo`n Sigma, past die wel op een Sony A100?
        Ik begrijp dus uit de reacties dat een andere lens betere beelden kan bereiken dan een kitlens?

        Groeten Hans!

        Comment


        • #5
          Re: Telelens bij Sony A 100

          Hoi Hans,

          Ik heb ook een Sony A 100 en heb er de standaard kit lens 70-300 bij gekocht en die werkt perfect. Heb er al een aantal heel scherpe foto's mee gemaakt.

          Comment


          • #6
            Re: Telelens bij Sony A 100

            Als je een zoom tot 300mm zoekt, zou ik uitkijken naar een tweedehands Minolta 100-300/4.5-5.6 APO (D). Met wat geluk vind je vrij snel een zo goed als nieuw exemplaar (€300 à €350 ongeveer, of iets minder voor de niet-D).

            (Op www.dyxum.com is er op dit moment trouwens iemand die er eentje te koop heeft.)
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

            Comment


            • #7
              Re: Telelens bij Sony A 100

              Zoek eens op marktplaats. Daar komen regelmatig dit soort zooms voorbij.
              Dan kun je voor niet al te veel geld kijken wat je nodig hebt, en waar de beperkingen zitten.
              Zelf heb ik voor dat bereik de al genoemde 70-210 (de beercan). Mij bevalt hij erg goed. Mooi scherp, zelfs bij volle opening, heel solide, en toch niet te zwaar.
              Als je een tijdje hebt gewerkt kun je eens kijken wat je meest gebruikte instellingen zijn (meer of minder tele en zo) en daar je nieuwe wensen op toespitsen.
              Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

              Comment


              • #8
                Re: Telelens bij Sony A 100

                De beercan is toch redelijk zwaar tov van de kitlens of de sigma 70-300 hoor.

                eigenlijk valt het precies nog redelijk mee :
                sigma : 550 gr
                Sigma 70-300mm F4-5.6 DG APO Macro A-mount lens detail page with owners reviews and reference to most useful information about the lens


                beercan : 695 gr
                Minolta AF 70-210mm F4 (beercan) A-mount lens detail page with owners reviews and reference to most useful information about the lens
                Last edited by Grf; 8 februari 2007, 13:25. Reden: links toegevoegd
                As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
                like.no.other

                Comment


                • #9
                  Re: Telelens bij Sony A 100

                  Hoi,
                  allereerst veel plezier bij het zoeken naar je lens of lenzen. en in tegenstelling tot "de jacht en de vangst" gaat bij het bezit het genot zeker nog wat omhoog.

                  Een benadering zou kunnen zijn:

                  Kijk eens door de Hall of Fame en zoek voor jouw plaatjes die je als mooi ziet. Kijk daarna (of vraag de maker gewoon) naar het gebruikte materiaal.

                  Merk doet er even niet toe. Er is gewoon mooi spul voor Sony (Konica-Minolta) dus dat komt wel goed.

                  Zelf heb ik de behoefte aan lichtsterkte. Voor jouw onderwerp (waar ik niets van weet) schat ik dat je zou moeten gaan voor scherpte en dus wellicht een prime om in ieder geval sterke plaatjes te schieten met overzicht (grote trein) en toch veel (technisch) detail.

                  Maar ja, ik denk maar wat hardop.

                  Ja, met je kitlens kun je prima uit de voeten als de omstandigheden relatief ideaal zijn. Mocht het wat kritischer worden dan zul je merken dat goed gereedschap het werk lichter maakt.

                  Net als met een Ferrari kun je met een oude Kadett ook 160 km per uur.
                  het is helemaal niet zeker of jij wel ziet wat ik zie.
                  Telecaster weblog
                  km5D, sigma 70-200 2.8 ex dg apo, 50mm 1.4 en nog zo'n kitlens

                  Comment


                  • #10
                    Re: Telelens bij Sony A 100

                    Bedankt voor de uitgebreidde reacties! Super!

                    Bij bijvoorbeeld zo`n Sigma lens 70-300mm zie je daar al verschil in beeldkwaliteit met een kitlens zoals ik 18-70mm?

                    Ik ben vaak naar de winkel geweest en daar hebben ze me toch vaak hetzelfde gezegd, dat je bij een betere lens nou niet direct verbeteringen ziet in de beeldkwaliteit op je PC, is dit nou volkomen onzin?

                    Groeten Hans!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Telelens bij Sony A 100

                      De kitlens is ondanks zijn lage prijs onder goede omstandigheden helemaal niet zo slecht. Als je echter bijv. de tamron 17-50mm of de sigma 18-50mm op je camera zet, zul je denk ik toch wel verschillen zien op je pc. Met de laatstgenoemde lenzen zul je wat meer detail zien, en zeker naar de randen meer scherpte.
                      Het verschil tussen de kitlens en de sigma 70-300 zal daarentegen niet zo groot zijn.
                      Maar waarom hou je zo vast aan de 300 mm? Als ik op je site kijk zie ik niet veel echte tele opnames. Hoeveel maak je nu met de kitlens op 70mm? En kom je dan veel tekort?
                      Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

                      Comment


                      • #12
                        Re: Telelens bij Sony A 100

                        Hoi!

                        Ik kan me inderdaad prima redden zo! Maar een telelens wil ik graag omdat ik als ik treinen vol inzoom vind ik erg mooi. Ik had hiervoor een compact met 10 X optische zoom en daar heb ik best veel plaatjes op volle zoom mee gemaakt.

                        Maar bij 18-55 sigma, wel betere beelden en bij sigma 70-300mm niet? Waar ligt dat dan aan?

                        Mvg Hans!

                        Comment

                        Working...
                        X