Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Studio en zijn afmetingen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Studio en zijn afmetingen

    Weet niet of mijn oproep hier goed staat maar dacht dat hier het meest geschikte forumonderdeel is.
    Graag zou ik een studio maken maar heb enkele vragen over hoe lang, breed, hoogte, enz.
    Welke studio flitser gebruiken jullie?
    Het zou voornamelijk voor portret en kids zijn maar ook ten voeten uit zou wel eens moeten kunnen.
    Graag jullie masale reactie!!!
    Peter.
    Body : Fuji X-T4, lenzen : XF8-16mm F2.8 LM WR, XF16-55mm F2.8 LM WR, XF50-140mm F2.8 R LM OIS WR, XF56mm F1.2 R, manfrotto statief. Op verlanglijstje: XF150-600mm

  • #2
    Re: Studio en zijn afmetingen

    ja ik ben ook geintereseert in een eigen studio dus ik volg dit onderwerp ook
    BD0724BE

    Nikon D 80

    Comment


    • #3
      Re: Studio en zijn afmetingen

      ik heb studio's gezien ter grote van een wc tot studio's van 1200 m2 (als het niet al groter was). Alles kan en iedereen doet het toch met de ruimte die ze ter beschikking hebben. Als je echt een studio 'wil gaan maken' dus muren zetten, vloer storten, plafond maken. Dus echt bouwen. dan zou ik hem minimaal 8 mtr lang maken, 5 mtr breed en 4 mtr hoog. Of zovee lgeld je hebt om hem nog groter te maken.
      Maar ik gok dat je dit niet bedoelt. Dan zul je het net als iedere hobbyfotograaf moeten doen met de lege kamer in je huis, je garage verbouwen of je zolder eens flink opruimen. En dan zit je weer in het schuitje waar 90% hier in zit. Of je moet iets gaan huren net zoals mij.
      Bovenstaande maten zijn erg ideaal, probeer dan ook een ruimte te vinden die daaraan zoveel mogelijk voldoet.
      De uitleg.
      8 mtr lang: achtergrondpapier met een model ervoor op 1,5-2 mtr van de achtergrond af voor een mooie onscherpe achtergrond. de overige 6 mtr heb je nodig om op 50mm nog full body te kunnen schieten, liefst nog richting 70mm. Maar een ruimte van 5mtr lang kan ook, model 1 mtr van de achtergrond en 30mm voor full body.

      5mtr breed: achtergronden zijn meestal 2,75 (papier) of 3 mtr (stof) breed. als je nog wat ruimte voor je lampen wil hebben naast het papaier is 1 mtr aan beide zijden wel praktische, dan heb je wat bewegingsruimte. 3,5-4 mtr breed kan ook, alleen heb je wat minder ruimte, en zal je miischienje flitser aan een beugel aan de muur willen hangen, om zo wat ruimte te maken en je geen last van het statief wil hebben. Smaller zou ik niet doen, dan moet je namelijk het papier afzagen en daar ga je spijt van krijgen, ik heb er ervaring in. of je moet papier vna 1,35 mtr pakken maar dan houdt het buiten wat portretjes snel op, ook beweeglijke kinderen wordt dan lastig.

      4mtr hoog: Hier geldt hoe hoger hoe handiger, als je van heuphoogte wil fotograferen op een model dat 4 mtr van je afstaat (en het model is 1,75) dan heb je door de hoek al een hoogte van ong 2,50 mtr nodig. de achtergrond moet dus op die hoogte beginnen. Heb je een 3 achtergronden systeem, dan is die beugel al 30-40 cm hoog, (schat ik) hij moet minimaal 10 cm van het plafond afhangen anders krijg je de rol er niet tussen. Hoe hoger de ruimte hoe minder weerkaatsing je van het plafond hebt en je meer mogelijkheden hebt om een trapje, ladder of een kubus te gebruiken etc etc. De meeste moeten het met een normale plafondhoogte van 2,60 mtr doen, en dat gaat ook wel hoor, dan maar 1 rol ophangen en geen drie onderelkaar etc etc.
      Welke flitsers heb je nu eigenlijk nodig. Een hele moeilijke vraag en erg afhankelijk van je budget en je werkwijze. Blijf je altijd in de studio en sleep je je spullen nooit mee, dan hoeven de flitsers niet zo robuust te zijn dan een fotograaf die ze dagelijks meeneemt en elke keer het zaakje opbouwt. Goedkopere softboxen zijn slechter gestikt en gaan moeilijker in elkaar, maar als je ze amper of nooit uit elkaar haalt is dat echt geen probleem.
      Koop een merk flitser waar voldoende accessoires voor te krijgen zijn, als je echt verder gaat met studiofotografie ga je die echt willen, grotere softbox, kleppenset, snoot, projectiespot met gobo's etc, kleurenfilters etc etc.
      Kun je het betalen en heb je daarna ook nog genoeg geld over om accessoires te kopen ga voor een gerenomeerd merk zoals elinchrom, bowens etc. Echt goed spul, goede reparatiemogelijkheden etc. maar kost ook wat. een pro-softbox van elinchrom octo 1,20 mtr ofzo kost 250-300 eur (schat ik) terwijl een octo van walimex 1,20 nog geen 80 eur kost (schat ik). Terwijl die walimex dingen echt niet slecht zijn hoor. zijn er ook met koppelingen voor de meeste grote merken te krijgen.
      elinchrom projectiespot 800 eur, linkstar/FE projectiespot 369,-

      Zelf ben ik een voorstander van Linkstar, ik heb de flitsers zelf niet, maar aantal bevriende fotografen die ik ken wel, en ben er erg gechameerd van. Erg goed betaalbaar, bowens koppeling, goed instelbaar, de juiste knoppen etc op je juiste plaats.(slave-oog aan de bovenkant). Doordat hij een bowens koppeling heeft, kun je later altijd makkelijk naar bowens flitsers overstappen en je accessoires blijven gebruiken.
      Tip: Ga eens naar een workshop of een aantal collega fotografen en kijk eens in hun studio, zo zie je hoe zij dingen hebbne opgelost of waar je tevreden of ontevreden over zijn, daar kun je dus rekening mee houden. Zoals een belangrijk iets de kleuren van de muren en plafond en vloer.

      Succes ermee!

      Marco
      Nikon D3 - SB-800/900 - Nikon 50mm F1.8 - Nikon 24-70 - Nikon 105 VR macro - Nikon 70-200 VR - Nikon 85 mm F1.8 en nog wat zooi.

      Comment


      • #4
        Re: Studio en zijn afmetingen

        oei ik lees het nu pas terug, ik praat te veel
        Nikon D3 - SB-800/900 - Nikon 50mm F1.8 - Nikon 24-70 - Nikon 105 VR macro - Nikon 70-200 VR - Nikon 85 mm F1.8 en nog wat zooi.

        Comment


        • #5
          Re: Studio en zijn afmetingen

          Dit topic past beter in algemeen, even verhuisd
          Groeten,
          Ludo

          Comment


          • #6
            Re: Studio en zijn afmetingen

            Marco alias Ranon,

            Hartelijk dank voor de uitvoerige uitleg.
            Het pand dat ik op het oog heb(niet nieuw te bouwen) is 8 op 8m op 4m hoogte met een tweede verdieping zelfde opp en 3m hoogte.
            Peter.
            Body : Fuji X-T4, lenzen : XF8-16mm F2.8 LM WR, XF16-55mm F2.8 LM WR, XF50-140mm F2.8 R LM OIS WR, XF56mm F1.2 R, manfrotto statief. Op verlanglijstje: XF150-600mm

            Comment


            • #7
              Re: Studio en zijn afmetingen

              Niemand meer met studio hier?
              Body : Fuji X-T4, lenzen : XF8-16mm F2.8 LM WR, XF16-55mm F2.8 LM WR, XF50-140mm F2.8 R LM OIS WR, XF56mm F1.2 R, manfrotto statief. Op verlanglijstje: XF150-600mm

              Comment

              Working...
              X