Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanschaf Canon EF-S lens, wel of niet doen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aanschaf Canon EF-S lens, wel of niet doen?

    Ik twijfel om de Canon 17-55 F/2.8 IS aan te schaffen.
    Dit aangezien de mooie specificatie's en reviews van deze lens.

    Maar.... enige 'nadeel' is dat deze lens een EF-S lens is.
    Natuurlijk kan niemand in de toekomst kijken.

    Maar als er in de toekomst alleen maar full frame camera's geproduceerd worden heb je dus een probleem met een evt. upgrade van de camera.

    Dit houdt me tegen om deze lens aan te schaffen.

    Wie durft er in de glazen bol te kijken en te voorspellen of dit een verstandige aankoop is voor de toekomst?

    Peter.
    www.dpix.nl event photography

  • #2
    Re: Aanschaf Canon EF-S lens, wel of niet doen?

    Als Canon van het begin al gepland zou hebben om alle DSLR's van een full-frame sensor te voorzien in de toekomst, dan zouden ze ook niet zoveel geld uitgegeven hebben om de EF-S lenzen te ontwerpen. Zo'n ontwerp kost een heleboel geld, en dan hebben ze ook liever dat die investering vele jaren blijft opbrengen.

    Er zal dus altijd een verschil blijven tussen de goedkopere en de duurdere camera's, en dus zal je een EF-S lens in de toekomst ook nog kunnen blijven gebruiken zolang je geen professioneel toestel koopt.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Aanschaf Canon EF-S lens, wel of niet doen?

      Met de 24-70 L of 24-105 L speel ik natuurlijk wel op safe.
      Maar dan mis ik het gebied tussen 17-24

      En dat is bij mijn crop camera een niet te missen gebied.

      Peter.
      www.dpix.nl event photography

      Comment


      • #4
        Re: Aanschaf Canon EF-S lens, wel of niet doen?

        ik heb mijn Tokina 12-24 , 17-40L(heb ik nog in bezit maar gebruik ik sinds dien niet meer...) en 24-105L vervangen door de set van EF-S10-20 en EF-S17-55 en daar heb ik nog niet één seconde spijt van gehad... optisch kan die 17-40 een serieus puntje zuigen aan die EF-S lensjes dat verzeker ik je Het gat tussen 55mm en mijn 70-200 mis ik echt niet, die 17mm breedhoek is gewoon een noodzaak om een alround wandellensje te hebben ( ze is wel best zwaar ! )
        Het enige minpunt is de bouwkwaliteit, geen weathersealing, en toch wel minder robuust gebouwd dan de L lenzen ( terwijl je wel L betaald...) maar voor mij is het eindresultaat gewoon het belangrijkste, en dat is goede platen
        Wat de toekomst zal geven daar zou ik me echt geen zorgen over maken, en ga je later FF dan verkoop je die EF-S lenzen dan maar hé.
        Last edited by RDB; 4 februari 2007, 16:50.
        1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

        Comment


        • #5
          Re: Aanschaf Canon EF-S lens, wel of niet doen?

          Oorspronkelijk geplaatst door scannie Bekijk bericht
          Maar als er in de toekomst alleen maar full frame camera's geproduceerd worden heb je dus een probleem met een evt. upgrade van de camera.
          Als de toekomst uw enige probleem is dan kan ik met zekerheid zeggen dat de kans veel groter is dat FF plots niet meer wordt geproduceerd.
          Vandaag is er nog slechts 1 producent over en als deze er ook mee stopt dan behoort FF tot de geschiedenis.

          De vraag is dus vooral of je zelf nog tevreden bent met APS.
          (Of je straks toch niet 1 van de laatste 5D's wil kopen. )

          Jan.

          Comment


          • #6
            Re: Aanschaf Canon EF-S lens, wel of niet doen?

            Een vraag die je jezelf ook moet stellen is: ben je bereid enkele jaren met een lens rond te lopen die een niet erg interessant bereik heeft en minder fotografische mogelijkheden. Met als enige voordeel een eventuele besparing als je dan ooit FF zou gaan.

            APS blijft waarschijnlijk gewoon bestaan want er is een kostvoordeel dat altijd zal blijven bestaan en mocht het verdwijnen dan heb je nog maanden/jaren de tijd om die ef-s te verkopen. Er is dus eigenlijk geen probleem

            Comment


            • #7
              Re: Aanschaf Canon EF-S lens, wel of niet doen?

              De massa zal crop zijn, ook naar de toekomst toe. En er zijn heel goede crops, so why not? FF zal Canon niet te rap laten vallen, omdat zij alles vangen wat tussen crop en mamiya/hasselblad valt. Geen zorgen voor dat lenje. Als je het beu wordt, verkoop je't gewoon verder en doe je er een ander plezier mee .
              Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

              Comment


              • #8
                Re: Aanschaf Canon EF-S lens, wel of niet doen?

                Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
                Vandaag is er nog slechts 1 producent over en als deze er ook mee stopt dan behoort FF tot de geschiedenis.
                Als men op die basis nadacht had heel het DSLR gebeuren waarschijnlijk nooit gebeurd. En ook middenformaat had er dan al lang mee moeten stoppen.

                Nee alle gekheid op een stokje, had mezelf ook zo'n 17-55 aangeschaft met in het gedacht nooit een 5D aan te schaffen. Heb het dan toch gedaan, harde noot (Canon, 24-70L IS pleaaase?) maar die 17-55 is vlotjes over de tweedehandstoonbank gegaan.

                Gewoon doen dus. Zorgen voor later.

                Dave
                pixelpusher

                Comment


                • #9
                  Re: Aanschaf Canon EF-S lens, wel of niet doen?

                  ik heb de 17-55 EF-s ook

                  300D 350D 400D 20D 30D -> allemaal betaalbaar en massaal verkochte cameras . Je gaat dat 2dehands vrij makkelijk verkocht krijgen hoor

                  Veel andere mogelijkheden qua breedhoek zijn er niet
                  merk op : de EF-s lenzen zijn allemaal wide angle

                  Ik heb naast de 17-55 ook de 10-22 EF-s in gebruik

                  en FF ... in 1981 had een computer ook de afmetingen van een wasmachien ...
                  www.Klikkerdeklik.be
                  Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aanschaf Canon EF-S lens, wel of niet doen?

                    Wat een idee om FF met een wasmachine te vergelijken. Dat is gewoon gemaakt voor mensen, zoals ik, uit gewoonte 50mm als standaard kennen en niet goed kunnen delen of vermenigvuldigen met 1,6
                    Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aanschaf Canon EF-S lens, wel of niet doen?

                      ja, maar er is een hele nieuwe generatie op komst die nog nooit van een FF gehoord heeft .

                      Er is een punt waarop iets goed genoeg is . Het kan altijd beter , doch dat hoeft niet per se .

                      De sensors verbeteren elke uitgave van kwaliteit en van resolutie

                      In elke tak heeft men puristen . er zijn mensen die scheel kijken als ze een MP3 horen die niet op 320kb/s gemaakt is ; er zijn mensen die niet tegen DVD kwaliteit kunnen maar HDTV en bluray nodig hebben , enz ..

                      Voor mijn part noemen ze de APS-C de VHS van de dSLR

                      Bottom line : 95% van de bezitters van een APS-C dSLR komt thuis met meer en mooiere foto's dan wat ze met een FF niet-digitale SLR zouden gemaakt hebben


                      Daarom : die toestellen zullen nog jaren en jaren blijven bestaan (bij canon kan alleen de 1-digit reeks geen EF-s aan)
                      www.Klikkerdeklik.be
                      Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aanschaf Canon EF-S lens, wel of niet doen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Paradroid Bekijk bericht

                        Daarom : die toestellen zullen nog jaren en jaren blijven bestaan (bij canon kan alleen de 1-digit reeks geen EF-s aan)
                        Maar die passen ook niet op mamiya of hasselblad...
                        What's the point?

                        In hoeveel gallerijen exposeer je?
                        That's the question!
                        Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aanschaf Canon EF-S lens, wel of niet doen?

                          the point is : de TS vraagt zich af of hj zijn aanschaf lang gaat kunnen gebruiken .

                          Antwoord : ja
                          www.Klikkerdeklik.be
                          Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aanschaf Canon EF-S lens, wel of niet doen?

                            Ik heb de 10-22 en zat met dezelfe twijfel als u. Gewoon doen en je gaat versteld staan van de resultaten. En als je dan toch full frame gaat verkoop dan gewoon de efs.
                            HTTP://WWW.MUSICPHOTOS.BE
                            Canon 1DMK2 / Canon 5D / 17-40 4 L / 24-70 2.8 L / 70-200 2.8 L / Canon 15mm Fisheye 2.8 / 580 EX / Lowepro PhotoTrekker AWII

                            Comment

                            Working...
                            X