Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Peleng onderscheid

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Peleng onderscheid

    waarin onderscheiden deze 2 lenzen zich ?
    FISHEYE PELENG 3.5/8A LENS WITH BUILT-IN NIKON MOUNT

    en
    MS Peleng 2.8/17A LENS for CANON NIKON PENTAX MINOLTA OLYMPUS
    embee ::: nikon stuff

  • #2
    Re: Peleng onderscheid

    de ene is een 8mm, de andere 17mm brandpuntsafstand...
    en de ene is iets lichtsterker als de andere maar belangrijker is dat je met de 17mm niets bent op een 1.6x crop camera (of 1.5 voor nikon) want je gaat een gewone groothoek hebben met wat vervorming en met die 8mm ga je wél een echt fisheye effect hebben met iets minder dan 180°beeldhoek


    (bij die 17mm staat wel 180° beeldhoek, maar dat is waarschijnlijk op een full frame en diagonaal gemeten)
    5DmkIII en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: Peleng onderscheid

      Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
      maar belangrijker is dat je met de 17mm niets bent op een 1.6x crop camera (of 1.5 voor nikon) want je gaat een gewone groothoek hebben met wat vervorming
      ...
      (bij die 17mm staat wel 180° beeldhoek, maar dat is waarschijnlijk op een full frame en diagonaal gemeten)
      'k Vind het een beetje straf dat je stelt dat je met 17mm fisheye niets bent... Ok, als je extreme fisheye zoekt niet, maar als ik kijk naar de Zenitar 16/2.8 die ikzelf heb op m'n Pentax (1.5x crop), dan moet ik zeggen dat ik die veel vaker gebruik dan de Peleng die ik ook liggen heb. Een erg fijne extreme breedhoek met licht fisheye effect, maar nog wel heel universeel inzetbaar.

      't Is maar wat je zoekt hé...

      Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

      Comment


      • #4
        Re: Peleng onderscheid

        Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
        'k Vind het een beetje straf dat je stelt dat je met 17mm fisheye niets bent... Ok, als je extreme fisheye zoekt niet, maar als ik kijk naar de Zenitar 16/2.8 die ikzelf heb op m'n Pentax (1.5x crop), dan moet ik zeggen dat ik die veel vaker gebruik dan de Peleng die ik ook liggen heb. Een erg fijne extreme breedhoek met licht fisheye effect, maar nog wel heel universeel inzetbaar.

        't Is maar wat je zoekt hé...

        Wim
        maar gebruik je hem dan voor de grote hoek? of voor het fisheye effect?
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: Peleng onderscheid

          Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
          maar gebruik je hem dan voor de grote hoek? of voor het fisheye effect?
          Dat hangt erg van de gekozen compositie af, i.e. waar je het onderwerp plaatst en of het een onderwerp met rechte lijnen is.

          De starter van deze thread specifiëerde overigens niet waarvoor hij het objectief zou willen gebruiken, hij vroeg gewoon het verschil tss beide objectieven. Hij gaf niet aan specifiek een fisheye te zoeken met extreem effect.

          Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

          Comment


          • #6
            Re: Peleng onderscheid

            Ik ben op zoek naar iets gelijkaardigs. Ik heb een canon eos 350
            Ik heb gekeken naar de FISHEYE PELENG 3.5/8AC, MS Peleng 2.8/17A en de ZENITAR 2.8/16.
            Ik zou de lens zowel binnen als buiten gebruiken. Ik zoek zeker geen heel uitgerokken fish eye effect. Ik ben meer opzoek naar een heel brede lens. Ik gebruik nu nog mijn standaard kitlens wanneer ik breed wil trekken (17-55) en de 17 mm is niet breed genoeg imo. Ik kan geen keuze maken omdat ik nog steeds de verschillen niet goed begrijp.
            Moet je voor die lenzen nog een tussenstukje kopen?
            Hebben ze autofocus?
            Heeft iemand wat voorbeeld foto's (zowel buiten als binnen)?
            En sorry voor de noob vraag, maar ik begrijp niet goed hoe ik het verschil tussen de 8 en de 16 mm moet bekijken. Aan gezien ze bij beide lenzen noteren dat het 180° kan omvatten.

            Comment


            • #7
              Re: Peleng onderscheid

              niemand?

              Comment


              • #8
                Re: Peleng onderscheid

                Oorspronkelijk geplaatst door NInja Bekijk bericht
                ....
                Ik zou de lens zowel binnen als buiten gebruiken. Ik zoek zeker geen heel uitgerokken fish eye effect. Ik ben meer opzoek naar een heel brede lens.
                ....
                Moet je voor die lenzen nog een tussenstukje kopen?
                Hebben ze autofocus?
                Heeft iemand wat voorbeeld foto's (zowel buiten als binnen)?
                ....
                En sorry voor de noob vraag, maar ik begrijp niet goed hoe ik het verschil tussen de 8 en de 16 mm moet bekijken. Aan gezien ze bij beide lenzen noteren dat het 180° kan omvatten.
                Als je een heel brede lens wil zonder specifiek het fish-eye effect dan zou 'k eerder de Tokina 12-24mm aanraden. Goed resultaat en toch niet duur. (kijk er zelf ook naar uit één te hebben )
                Als je wel het fish-eye effect wil hebben dan de nieuwe Tokina 10-17, voor het eerst (volgens ik weet) een zoom-fish-eye. De beeldhoek gaat op de range 10-17mm naar 180° -> +-130° (dacht ik). Zodoende is je fish-eye 17mm nog steeds breder dan je standaard 17mm.
                ....
                - nee
                - ja
                - even zoeken op www.pbase.be (of googlen), er zijn online genoeg voorbeelden te vinden
                ....
                Dito vraag.
                Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                MySite - All your base are belong to us - What you say

                Comment

                Working...
                X