Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Uitwisselbaarheid teleconverters.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Uitwisselbaarheid teleconverters.

    Zijn teleconverters te gebruiken voor diverse merken objectieven.
    B.V. een Kenko voor een Sigma; Tamron of Nikon objectief, of welke andere combinatie dan ook.
    Last edited by Binnenuit; 1 februari 2007, 20:03.

  • #2
    Re: Uitwisselbaarheid teleconverters.

    Eens alles op een rijtje:

    - TC's zijn bedoeld voor één bepaalde bajonetvatting en niet uitwisselbaar: Nikon, Canon, Pentax, Minolta...
    Per vatting dus een andere TC.
    - je kan met een TC het brandpunt vermeerderen met 1.4x, 1.7x of 2X
    - niet iedere lens is fysisch geschikt voor een TC; de achterste lenselementen van een objectief mogen niet in aanraking komen met de TC;
    - normaal gezien kan een Sigma TC of een Kenko TC met een daarop voorziene vatting op een Tamron, Sigma , Nikon, Canon enz. gemonteerd worden. Nikon converters zijn speciaal ontwikkeld voor bepaalde types lenzen van Nikon (doorgaans de grote AFs tele's).
    Best is te melden op het forum voor welke lens specifiek je graag een TC zou willen hebben. Er zijn hier gebruikers genoeg die je de nodige adviezen kunnen geven.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #3
      Re: Uitwisselbaarheid teleconverters.

      Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
      Eens alles op een rijtje:

      - TC's zijn bedoeld voor één bepaalde bajonetvatting en niet uitwisselbaar: Nikon, Canon, Pentax, Minolta...
      Per vatting dus een andere TC.
      - je kan met een TC het brandpunt vermeerderen met 1.4x, 1.7x of 2X
      - niet iedere lens is fysisch geschikt voor een TC; de achterste lenselementen van een objectief mogen niet in aanraking komen met de TC;
      - normaal gezien kan een Sigma TC of een Kenko TC met een daarop voorziene vatting op een Tamron, Sigma , Nikon, Canon enz. gemonteerd worden. Nikon converters zijn speciaal ontwikkeld voor bepaalde types lenzen van Nikon (doorgaans de grote AFs tele's).
      Best is te melden op het forum voor welke lens specifiek je graag een TC zou willen hebben. Er zijn hier gebruikers genoeg die je de nodige adviezen kunnen geven.
      Ik wil de TC met Nikonvatting ten eerste gebruiken voor de Sigma 105mm -f1/2.8 macro en de Tamron 70-210mm - f1/2.8. Maar mogelijkerwijs ook voor Nikon objectieven met een lichtsterkte van minimaal f1/2.8

      Comment


      • #4
        Re: Uitwisselbaarheid teleconverters.

        De grootste kans om te werken gaat ge hebben met een Kenko pro converter of een Tamron BBC MC7 (wat eigenlijk dezelfde convertors zijn).
        Sigma EX convertors passen alleen op EX lenzen.
        fotosite

        Comment


        • #5
          Re: Uitwisselbaarheid teleconverters.

          Sluit mij aan bij Elsan, enkel Kenko of Tamron7.
          De Nikon TC..E serie past alleen op de AFS-tele's (300/4 AFS, 300/2.8 AFS, 200/2 AFS, ...) en dure AFS-zoomlenzen (70-200/2.8 VR, 200-400/4 AFS).
          Er zit een klein pinnetje in de weg die verhindert om deze met andere lenzen te gebruiken. Dit pinnetje kan wel (op eigen risico weliswaar) weggevijld worden...
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

          Comment


          • #6
            Re: Uitwisselbaarheid teleconverters.

            Goed dat ik het hier nog even vraag: ik had naar een fotohandel bij mij in de buurt gebeld en daar zei een verkoper dat ik het in de winkel maar moest testen maar de Nikon convector zou de beste zijn beweerde hij.
            Maar volgens jullie blijken de Nikonconvectors niet eens voor alle Nikon objectieven geschikt te zijn laat staan voor andere merken. Toch maar even naar Turnhout rijden met mijn spullen: bij Konijnenberg hebben ze bijna alle merken.

            Comment


            • #7
              Re: Uitwisselbaarheid teleconverters.

              Da's het slimste wat ge kunt doen. Een converter zou je eigenlijk altijd moeten uittesten op de combinatie waarop ge hem wilt gebruiken.
              fotosite

              Comment


              • #8
                Re: Uitwisselbaarheid teleconverters.

                Zeker testen.
                Ik heb ooit een kenko 1.4 gekocht die zowat overal op werkte behalve op de lens waar ik hem voor kocht. (sigma 100-300 F4). De sigma TC1.4 deed het dan weer wel met de 100-300 maar niet met de rest.

                Jo.
                A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                Nikon stuff

                Comment


                • #9
                  Re: Uitwisselbaarheid teleconverters.

                  zie ook:

                  Ik ga me een 2x extender aanschaffen als wss voorlopig gebruik op men Sigma 50-150mm F2.8 om toch een iets groter bereik te halen, tot de centjes en de absolute nood er zijn aan een duurdere prime lens. Nu ben ik even gaan horen in de winkel, en nu zou bij de sigma de 2x extender ervoor zorgen dat de AF niet meer werkt,

                  Comment

                  Working...
                  X