Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon MP E 65 - Al dan niet flash ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon MP E 65 - Al dan niet flash ?

    In afwachting van wat zonniger dagen en wat meer natuurschoon (macro) dat neerstrijkt voor de lens tijd voor bezinning.
    Na klein jaar van macrofotografie met de 105 van sigma ben ik behoorlijk verslingerd geraakt aan deze vorm van fotografie.
    Bij het zien van verschillende opnames met de mpe 65 kreeg ik het water in de mond.
    Dus maar enkele forums afgeschuimd om bijkomende info te vinden en wat vooral opviel was de opmerking dat deze lens bijna niet te gebruiken is zonder ringflash (alhoewel ik toch verschillende foto's tegenkwam waar uit de exif af te leiden was dat deze genomen waren zonder flits.

    Dus toe de Point: heeft iemand hier veel ervaring mee, is het gebruik van een ringflash echt noodzakelijk, zijn er andere mogelijkheden bv vooruitgebrachte flash + diffuser.
    Voldoet een sigma ringflash of toch beter deze van canon.(toch een aanzienlijk prijsverschil) ?

    Groeten Luc.
    BD0407BE * Canon EOS 40D -Canon Eos 5D mkIV Camouflage -Luc David Photography

  • #2
    Re: Canon MP E 65 - Al dan niet flash ?

    De MP-E 65 heeft als nadeel dat de werkafstand zeer kort is ( op 1:1=101mm en op 5:1 =40mm) .Dat maakt dat je dikwijls met de lens zelf al een schaduw over je onderwerp brengt......en dus in veel gevallen extra belichting(flash) nodig hebt. Een ringflash is een goeie oplossing om het licht tot vlak voor de lens te krijgen. De ideale flits voor deze lens is de Canon twin flash...maar deze is verschrikkelijk duur +- 800 eur. Deze flits is duur omdat ze bij Canon heel goed weten dat de mogelijkheden voor het gebruik van andere flitskes eerder beperkt zijn. De ringflits van Canon is goed maar heeft een aantal beperkingen in gebruik met de MP-E65. De grote diameter van de ringflits maakt dat wanneer je kort bij een platte ondergrond wil fotograferen met een korte werkafstand deze flits reeds eerder de ondergrond raakt en je zo verplicht om onder een schuine hoek te fotograferen.Insecten zitten vaak ook op moeilijk bereikbare nauwe plekjes . De ringflits van Sigma steekt hierbij nog eens 2cm extra voor het lensglas wat maakt dat je alweer minder bruikbare bewegingsruimte hebt.De ringflits van canon wordt over de lens vastgezet door een groef in het objectief.....ze steekt veel minder vooruit. Ik heb de ringflits van Sigma gehad maar om voornoemde reden ook weer verkocht. Ik gebruik nu enkel de ingebouwde flits met een diffuser(flitsverzachter, verspreider). Ik kan tot op 3:1 licht op het onderwerp krijgen.Sommige werken met opzet flitsen die ze op een bracket bevestigen.....maar ook zulke brackets nemen veel ruimte in en zijn vaak hinderlijk........maar het is een alternatief als je geen heel dure Canon flits wil gebruiken.
    Last edited by RUPSELKOPKE; 31 januari 2007, 20:12.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

    Comment


    • #3
      Re: Canon MP E 65 - Al dan niet flash ?

      Naast de dure MT-24EX is er ook nog de goedkopere én voor de MPE beter geschikte MR-14EX (juist omwille van wat Rupselkopke hierboven zegt). Dat is diegene die ik gebruik.

      http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/micro

      Comment


      • #4
        Re: Canon MP E 65 - Al dan niet flash ?

        Ik gebruik een losse flitser op een bracket.
        Die neemt inderdaad ruimte in beslag maar alleen aan de zijkant en daar heb je er niet zoveel last van.
        Het gaat toch meestal om de voorkant van de lens en die moet je in elk hoekje kunnen proppen.
        Als flitser gebruik ik een 420EZ, volledig handmatig wat erg goed werkt.
        Het is even wennen maar het belicht beter dan volledig automatisch is mijn ervaring (ik belicht normaal bijna altijd handmatig).
        Op de flitser heb ik een softboxje gemaakt om het licht te verzachten.
        Nog een voordeel van deze setup is dat het voor een paar tientjes te koop is.
        Canon 30D|Zenitar 16 f/2.8|Canon 35 f/2|85 f/1.8|MP-E 65|100 f/2.8 macro
        EdwinBont.nl Verkoop: FotoNatura (Showcase » Portfolio's » Nationaal » Edwin Bont)

        Comment


        • #5
          Re: Canon MP E 65 - Al dan niet flash ?

          Door Flitser(s) naast het objectief te plaatsen heb je geen ringflitser nodig bij macro opnamen. Vroeger toen ik vaak met een balgapparaat werkte gebruikte ik fotolampen. Met een balgapparaat zit je ook maar enkele cm van het onderwerp. Nu kun je (buiten)werken met ledverlichting die ook d.m.v. accu's van stroom zijn te voorzien. Je kan zo'n ledverlichtingssetje zelf bouwen, maar deze zijn ook compleet te koop als ringverlichting.

          Comment


          • #6
            Re: Canon MP E 65 - Al dan niet flash ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
            Door Flitser(s) naast het objectief te plaatsen heb je geen ringflitser nodig bij macro opnamen. Vroeger toen ik vaak met een balgapparaat werkte gebruikte ik fotolampen. Met een balgapparaat zit je ook maar enkele cm van het onderwerp. Nu kun je (buiten)werken met ledverlichting die ook d.m.v. accu's van stroom zijn te voorzien. Je kan zo'n ledverlichtingssetje zelf bouwen, maar deze zijn ook compleet te koop als ringverlichting.
            Ledverlichting is licht van zeer slechte kwaliteit, zeker geen spectraal licht.

            Comment


            • #7
              Re: Canon MP E 65 - Al dan niet flash ?

              Vooreerst dank voor de reacties, uit hetgeen ik heb gelezen kan ik afleiden dat tot vergroting 3:1 het mogelijk moet zijn met natuurlijk licht te werken (in goed omstandigheden wel te verstaan) verder is gebruik van flash aan te raden .
              ondertussen eens de specificaties van de MR-14EX opgezocht en dit lijkt me wel iets, toch zit ik te denken aan het vooruit brengen van mijn 430 EX flash + diffuser dit zou ik toch een uit willen proberen ( via een kabelcontact) indien dit niet voldoet lijkt me de MR-14EX een haalbaar alternatief.

              Nu nog eens te tijd nemen om de MP E op te halen, maar zit nog een beetje in de knoop met een andere lens die ik hetzelfde moment wil aankopen.

              ondertussen zijn alternatieven en verdere bevindingen nog steeds welkom.
              groeten Luc.
              BD0407BE * Canon EOS 40D -Canon Eos 5D mkIV Camouflage -Luc David Photography

              Comment

              Working...
              X