Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuze voor een beginner

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Keuze voor een beginner

    Hallo,

    Ik heb me net een eos400D aangeschaft met 18-55 kitlens

    Ik gebruik mijn fototoestel vooral voor reizen, outdoor (trekkings, klimmen, bergen) en foto's van architectuur/gebouwen...

    Ik ben nu op zoek naar een lens die het meest geschikt is voor landschaps foto's/portretten/architectuur
    Mijn maximuml budget is 450 euro

    Zelf had ik gedacht aan volgende drie lenzen (allemaal sigma)

    sigma 17-70 f2.8-4.5
    sigma 24-70 f2.8
    sigma 18-200 f3.5-5.6

    Ik heb al meerdere reviews gelezen maar wilde jullie mening nog eens horen

    Heeft iemand ervaring met deze lenzen?
    Ik weet dat de 24-70 nogal zwaar is en groot.

    Weet er ook soms iemand of een eos400D met de 17-70 in de soft case (EH-L 18) van canon past?

    bedankt!

  • #2
    Re: Keuze voor een beginner

    De 3 lenzen die je voorstel overlappen met je kitlens
    Omdat je budget beperkt is zal je niets echt beter dan je kitlens kunnen kopen dus het is beter van je mogelijkheden uit de breiden

    - meer tele:

    Canon EF 75-300 4.5-5.6 (niet geweldig, maar ok tot 200mm en goedkoop = 100-125 EUR tweedehands)
    Van Sigma en Tamron zijn er voor iets meer geld ook betere lenzen te koop

    - meer lichtsterkte: Canon EF 50mm 1.8 (nieuw 85 EUR, tweedehands vanaf 50)

    - voor meer groothoek ga je niet gauw iets vinden breder dan de 18mm van de kitlens voor je budget, maar 18mm is 29mm van in de kleinbeeldtijd, en toen was 28 mm al een echte groothoek

    - meer dichtbij: er is dacht ik van Tamron een goede 90 of 100mm macro voor iets meer dan 100 EUR

    dit zijn maar suggesties, als je wat zoekt vind je zelf nog heel wat

    op deze manier heb je voor een paar honderd EUR een set lenzen die je mogelijkheden vergroten
    als je ze tweedehands koopt kan je ze later nog met weinig verlies verder verkopen wanneer je weet welke lenzen je echt wil

    Comment


    • #3
      Re: Keuze voor een beginner

      Als je zowel landschap, portret en architectuur met één lens wil afdekken, dan zou ik naar een Tamron 17-50/2.8 gaan zien.

      Heeft f/2.8 wat voor portret mooi meegenomen is (DOF).
      Heeft 17mm voor landschap.
      Heeft tot 50mm wat OK is voor portret.
      Heeft niet al te veel vervorming, wat voor architectuur meespeelt.
      En is een vrij scherpe en degelijk gebouwde lens voor een redelijke prijs.
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

      Comment


      • #4
        Re: Keuze voor een beginner

        Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
        Als je zowel landschap, portret en architectuur met één lens wil afdekken, dan zou ik naar een Tamron 17-50/2.8 gaan zien.

        Heeft f/2.8 wat voor portret mooi meegenomen is (DOF).
        Heeft 17mm voor landschap.
        Heeft tot 50mm wat OK is voor portret.
        Heeft niet al te veel vervorming, wat voor architectuur meespeelt.
        En is een vrij scherpe en degelijk gebouwde lens voor een redelijke prijs.
        Zonde van de kitlens.
        Nikon D300
        Tokina 11-16 f/2.8 ; Sigma 18-50 f/2.8 ; Nikkor 35 f/1.8 ; Nikkor 50 f/1.8 ; Sigma 70-200 f/2.8 ; Sigma TC2.0 ; Nikon SB600

        Comment


        • #5
          Re: Keuze voor een beginner

          Oorspronkelijk geplaatst door DaRule Bekijk bericht
          Zonde van de kitlens.
          Tja, dat geldt voor iedere lens waarmee je zowel landschap als portret en architectuur wil kunnen behappen... Tenzij je bv. met een 12-24 of 10-20 naast landschap ook aan portret en architectuur wil beginnen
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

          Comment


          • #6
            Re: Keuze voor een beginner

            Gezien je toepassingen is het misschien een idee om eerst met groothoek uit te breiden (ong. 12-24 welk merk dan ook) en later indien mogelijk naar tele.
            Met zo'n groothoek gaat er letterlijk een weide wereld voor je open! Zowel voor natuur als architectuur. En het past binnen je budget. Met bovenstaand voorbeeld zul je wel een overlap hebben maar who care's? Die "12-24" zit er toch het meeste op . Je kitlens is goed te gebruiken voor je portretten. Mocht je het fotograferen van portretten later willen uitbreiden ga dan op zoek naar een standaardlens 50/1.8 nieuw of 2e hands. Of een zoom van 55/200, 70/200. Laatste twee wel minder lichtsterk dus kun je bij portretten minder "spelen" met scherptediepte.
            Veel plezier met wat je ook kiest.
            Gr, Paul
            M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

            Comment


            • #7
              Re: Keuze voor een beginner

              ken ter iemand deze lens?

              Sigma 24-135/2,8-4,5 AF IF

              ervaring mee?

              ik kan ze zer goedkoop op de kop tikken (170 euro)

              Comment


              • #8
                Re: Keuze voor een beginner

                kijk hier

                Comment


                • #9
                  Re: Keuze voor een beginner

                  Een beetje een eigenzinnige lens, maar lang niet slecht. Geen topkwaliteit, maar zeker stukken beter dan de kitlenzen. Stevig gebouwd en van een zeer behoorlijke scherpte, zelfs wijdopen.

                  genomen binnen met flitser op het tweede gordijn, op F6.3, ik dacht aan 1/60"
                  (D200)

                  fotosite

                  Comment

                  Working...
                  X