Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

prime-lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • prime-lenzen

    Ik heb een test van deze lenzen gelezen en dacht bij mijn kitlens één te kopen.
    Maar ik ben er nog niet goed uit. Mijn keuze gaat tussen twee lenzen voor mijn D70. AF-D 50mm f1.4D of AF-D 85mm f1.8D
    Is er iemand die ervaring heeft met deze lenzen en te helpen bij mijn keuze.

  • #2
    Re: prime-lenzen

    beide zijn zeer goed.
    heb de 50 1.4 vandaag ook gekocht. had hiervoor de 1.8 versie.

    ik prefereer de 50 mm omdat hij op je d70 een 75mm is wat ideaal is voor portret.
    een 85mm is dan een 127.5mm en dat is redelijk tele. dan moet je al plaats hebben en voor binnenhuis minder geschikt.

    het is dus een persoonlijke keuze. maar beide zijn de aankoop meer dan waard.

    Comment


    • #3
      Re: prime-lenzen

      Zelfde opinie als Immage. Schitterende lenzen, beide. Maar de keuze hangt compleet af van wat je er wil mee doen. De 50mm is idd geschikt voor portretten, maar de 85mm ook, je werkafstand wordt dan iets comfortabeler.
      Als je echt nood hebt aan dergelijke lichtsterke lenzen (optredens of zo) zou ik ze gewoon op verloop van tijd allebei aanschaffen.
      fotosite

      Comment


      • #4
        Re: prime-lenzen

        Ikzelf heb de 50mm f1.8 en vind dit een zeer goede aanvulling van de kitlenzen, zeer scherp en lichtgevoelig.
        De 85mm heb ik geen ervaring mee maar voor portretten gebruik ik toch ook geregeld de 55-200mm, dus daar zou de 85mm zeker van pas komen.
        Ik zou zeggen kijk met je kitlens (wel bereik?) eens wat het bereik is waarin je het meest fotografeerd en koop dan de primelens die daar het dichtst bij aansluit. Mijn mening is dat je zoemlenzen elkaar moeten aanvullen en de vaste brandpunten moet je kiezen naar meest gebruikte brandpunten (anders komen deze nooit uit je tas).
        Vriendelijke groeten,Raf

        www.rafvandenbogaert.be

        Comment


        • #5
          Re: prime-lenzen

          De 60 mm 2.8 is ook nog geschikt voor macro en is tevens door z'n bereik 'n prima indoor/portretlensje

          Comment


          • #6
            Re: prime-lenzen

            Oorspronkelijk geplaatst door paparazzi Bekijk bericht
            De 60 mm 2.8 is ook nog geschikt voor macro en is tevens door z'n bereik 'n prima indoor/portretlensje
            klopt, maar dat is zo'n porienbijter, eigenlijk bijna te scherp voor portret, net zoals de Nikkor 105 2.8
            Wat de keuze betreft tussen een 50 en een 85 mm betreft hangt echt een beetje af van wat je er mee wil doen, ik heb beide lenzen, maar dan wel in de 1.4 versie, ik moet eerlijk toegeven dat ik de 50 f/1.4 amper gebruik. ik vind de DOF van de 85 wel mooier.
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

            Comment


            • #7
              Re: prime-lenzen

              Oorspronkelijk geplaatst door paparazzi Bekijk bericht
              De 60 mm 2.8 is ook nog geschikt voor macro en is tevens door z'n bereik 'n prima indoor/portretlensje
              maar die is dan wel 2 stops minder lichtsterk als de 50f1.4 hé
              ik ben héél tevreden met mijn 85f1.8
              vooral de mooie DOF spreekt me erg aan.

              mm
              ∏__|_ ∏__|_
              "no rules, great shots"
              Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

              Comment


              • #8
                Re: prime-lenzen

                Ik zou de 50mm 1.8 kopen samen met de 85mm 1.8 ipv... 50mm 1.4...
                Ik heb ze alle drie en stel vast dat ik de 50mm 1.4 alleen gebruik voor indoor... je krijgt heel snel lichtinval op die lens terwijl de 1.8 daar absoluut geen last van heeft en mijn inziens ook wat scherper is... en trouwens goedkoop...
                De 85mm is een heel leuk lensje!!
                enkele voorbeelden:

                50mm 1.8 = http://farm1.static.flickr.com/102/2...a79ad90f_b.jpg


                50mm 1.4 = http://farm1.static.flickr.com/110/2...e28e6b7a_o.jpg


                85mm 1.8 = http://farm1.static.flickr.com/141/3...596af3eb_o.jpg
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment

                Working...
                X