Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Moeilijk keuze

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Moeilijk keuze

    Ik overweeg om mijn glaswerk eens wat uit te breiden
    Naast de Sigma 50-500 die ik sowieso houd als wandellens en de Sigma 70-200 EX die ik houd als sportlens zoek ik een lens bij te kopen om te gebruiken voornamelijk vanop statief of rijstzak (uit de tent of uit de wagen).
    Vermits ik zeer tevreden ben van mijn beide Sigma's en omdat ik ook intussen de beide EX converters van Sigma al heb (1.4 en 2.0) twijfel ik tussen twee lenzen :
    - de 120-300 EX 2.8, de resultaten daarvan heb ik al gezien van Hellcat en dat ziet er zeer goed uit, ook met de 2.0 converter. Grootste voordeel is natuurlijk het bereik dat ik kan laten variëren van 120 tot 600 mm.

    - de 300mm EX 2.8 : geeft me maar 3 brandpunten : 300-420-600 mm. Overweging hierbij zou zijn dat de prime in mijn ogen scherper zal zijn op 600mm dan de zoom op 600mm.

    Het prijsverschil laat ik buiten beschouwing, is niet direct bepalend in de keuze. Bepalende factor is voor mij : laat ik scherpte primeren op gebruiksgemak, of is die prime niet echt scherper dan de zoom.

    Wat me dus uitermate interesseert zijn gebruikservaringen van BD'ers.

    Nikkors laat ik effe buiten beschouwing vanwege ongeveer even duur als een redelijke autootje
    fotosite

  • #2
    Re: Moeilijk keuze

    Hoi Elsan,

    gebruik ook even de zoekfuncie. Recent is de Sigma 120-300 reeds enkele malen besproken door de 3 eigenaren op dit forum. Hellcat, Smartpics (die de 120-300 inmiddels heeft gewisseld met de 300 prime) en ikzelf.
    Dan wordt je al een stuk wijzer. Smartpics en ik hebben een testje tussen de prime en de zoom in de planning maar daar is nog geen datum voor afgesproken. Zal waarschijnlijk pas in het voorjaar zijn.
    Van alles...

    Comment


    • #3
      Re: Moeilijk keuze

      Voor wat heb jij 600mm nodig Paul , jij doet toch identiek hetzelfde met je bigma, convertertje er op en vlam , serieus, als ik zie wat Sam uit z'n zoom haalt... zal zeker geen verkeerde koop zijn. Ik meen ook al enkele malen gelezen te hebben dat de zoom zou beter zijn dan de prime ( wat eigenlijk wel onlogisch is...)
      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

      Comment


      • #4
        Re: Moeilijk keuze

        Oorspronkelijk geplaatst door Psychonaut Bekijk bericht
        Hoi Elsan,

        gebruik ook even de zoekfuncie. Recent is de Sigma 120-300 reeds enkele malen besproken door de 3 eigenaren op dit forum. Hellcat, Smartpics (die de 120-300 inmiddels heeft gewisseld met de 300 prime) en ikzelf.
        Dan wordt je al een stuk wijzer. Smartpics en ik hebben een testje tussen de prime en de zoom in de planning maar daar is nog geen datum voor afgesproken. Zal waarschijnlijk pas in het voorjaar zijn.
        Wees gerust, alles wat hier de laatste weken is verschenen over lenzen voor natuurfotografie ken ik intussen vanbuiten. 't Is trouwens mede daardoor dat ik goesting gaan krijgen zijn in een lichtsterke zware tele.
        Mijn bedoeling dat ik de vraag nog eens stel is om een beetje specifieke bemerkingen te kunnen lezen over deze twee lenzen. Zo'n laatste round-up voor ik er één koop. Ik geeft tenslotte ook niet alle dagen 2000 of 2500 € aan een lens.
        fotosite

        Comment


        • #5
          Re: Moeilijk keuze

          Ok ik snap je.
          Edwin (Smartpics) zal binnenkort waarschijnlijk wel wat meer kunnen vertellen over het verschil in scherpte in combinatie met converters.
          Dat is in ieder geval heel interessant.
          Last edited by Psychonaut; 26 januari 2007, 17:58.
          Van alles...

          Comment


          • #6
            Re: Moeilijk keuze

            Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
            Voor wat heb jij 600mm nodig Paul , jij doet toch identiek hetzelfde met je bigma, convertertje er op en vlam , serieus, als ik zie wat Sam uit z'n zoom haalt... zal zeker geen verkeerde koop zijn. Ik meen ook al enkele malen gelezen te hebben dat de zoom zou beter zijn dan de prime ( wat eigenlijk wel onlogisch is...)
            In feite wel, je hebt geen ongelijk. Da's eigenlijk het enige wat me nog wat tegenhoudt. Maar ik zit dan wel met MF en hang volledig van de zon af, veel zon dus 600mm op F5.6 en AF, tja lijkt me aanlokkelijk.
            Ander oplossing is toch voor de 120-300 gaan en de 50-500 verkopen. Zucht, moeilijk
            fotosite

            Comment


            • #7
              Re: Moeilijk keuze

              Als ik zie wat jij uit die 50-500 haalt zou ik die niet zo snel verkopen hoor... Qua gewicht zal zo'n 300 nog steeds een pak zwaarder doorwegen en minder handelbaar zijn... Ik heb mijn 400 5.6 ook weggedaan voor een 300 2.8 in combinatie met extenders, qua gebruiksmogelijkheden en kwaliteit ben ik er op vooruit maar ik kan je verzekeren dat ik dat superlichte 400 lensje nog dikwijls mis hoor...
              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

              Comment


              • #8
                Re: Moeilijk keuze

                Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                Als ik zie wat jij uit die 50-500 haalt zou ik die niet zo snel verkopen hoor... Qua gewicht zal zo'n 300 nog steeds een pak zwaarder doorwegen en minder handelbaar zijn... Ik heb mijn 400 5.6 ook weggedaan voor een 300 2.8 in combinatie met extenders, qua gebruiksmogelijkheden en kwaliteit ben ik er op vooruit maar ik kan je verzekeren dat ik dat superlichte 400 lensje nog dikwijls mis hoor...
                Een idee dat ook het overwegen waard is : op zoek gaan op het internet naar een 400 F4 MF. Met mijn Tamron converter erop heb ik 800mm F8, en zonder toch nog altijd een leuke 400mm. Punt is dat ik dus constant ondervind dat ik met 500mm dikwiijlls tekort schiet in onze polders. Ik heb nu wel een tentje aangeschaft, maar ik ken mijn eigen, na een uur of twee gaat dat de auto in en trek ik er toch verder te voet op uit
                fotosite

                Comment


                • #9
                  Re: Moeilijk keuze

                  Als ik jou meeste foto's hier bekijk ben je idd niet de persoon die je 3 uur in zo'n iglo ding stopt , MF, tja het enige wat enigzins betaalbaar zal blijven op die range, alleen ik weet niet hoe goed er met een D200 manueel te focussen valt maar met de zoeker van een 30D valt dit soms wel eens goed tegen op die range...
                  1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                  Comment


                  • #10
                    Re: Moeilijk keuze

                    Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                    Als ik jou meeste foto's hier bekijk ben je idd niet de persoon die je 3 uur in zo'n iglo ding stopt , MF, tja het enige wat enigzins betaalbaar zal blijven op die range, alleen ik weet niet hoe goed er met een D200 manueel te focussen valt maar met de zoeker van een 30D valt dit soms wel eens goed tegen op die range...
                    D200 is niet beter. Ik heb nog een Nikon F70 en die zoeker is tien keer helderder.
                    Nu, eens van gedachten wisselen heeft wel zijn nut. Voor een 400F4 moet ik van merk verwisselen In nikon-mount bestaat dat niet. een 300F4 levert me geen winst op : Die gaat naar 600mm F8 terwijl ik nu met de 50-500 en 1.4 converter 700mm F9 haal. De 300 F2.8 geeft me wel lichtsterkte en AF maar geen mm's.
                    Zie ik iets over het hoofd ? Zijn er andere (betaalbare) combinaties mogelijk ?
                    Als er iemand een prijselijk MF lens met wat mm's maar lichtsterker dan F8 weet, hoor ik het ook graag.
                    En anders wordt het houden wat ik heb
                    fotosite

                    Comment


                    • #11
                      Re: Moeilijk keuze

                      Op zich denk ik niet dat gezien je resultaten die je uit je Bigma haalt een hele grote verbetering kunt doen ( tenzij je ergens heel veel geld op tafel gaat leggen ) , ik gebruik heel erg graag m'n 300 2.8 , in comb. met een 1.4x geeft dit nauwelijks kwaliteitsverlies, met een 2x moet ik toch ietsjes toeknijpen om alles goed te houden, bij F8 is de kwaliteit dan wel al terug zeer goed, maar uiteindelijk nog maar 100mm meer dan een bigma. Ik denk nu niet dat het verschil 500-600mm immens gaat zijn...
                      Misschien gaan zoeken naar een Sigmonster ? Waarschijnlijk een naald in een hooiberg maar dit lijkt me een ding op je lijf geschreven
                      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                      Comment


                      • #12
                        Re: Moeilijk keuze

                        Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                        Op zich denk ik niet dat gezien je resultaten die je uit je Bigma haalt een hele grote verbetering kunt doen ( tenzij je ergens heel veel geld op tafel gaat leggen ) , ik gebruik heel erg graag m'n 300 2.8 , in comb. met een 1.4x geeft dit nauwelijks kwaliteitsverlies, met een 2x moet ik toch ietsjes toeknijpen om alles goed te houden, bij F8 is de kwaliteit dan wel al terug zeer goed, maar uiteindelijk nog maar 100mm meer dan een bigma. Ik denk nu niet dat het verschil 500-600mm immens gaat zijn...
                        Misschien gaan zoeken naar een Sigmonster ? Waarschijnlijk een naald in een hooiberg maar dit lijkt me een ding op je lijf geschreven
                        Ge bedoelt de 300-800 ?? Wie die heeft doet die nooit meer weg.
                        Ik heb het geld er wel voor over, maar ik krijg dat thuis nooit uitgelegd
                        fotosite

                        Comment


                        • #13
                          Re: Moeilijk keuze

                          Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                          - de 300mm EX 2.8 : geeft me maar 3 brandpunten : 300-420-600 mm. Overweging hierbij zou zijn dat de prime in mijn ogen scherper zal zijn op 600mm dan de zoom op 600mm.
                          Ik wil bij de hand doen En zeg dat je ongelijk hebt dat de 300mm EX 2.8 je 3 brandpunten geeft. Ik zeg dat hij je vier geeft.
                          namelijke ook de 840 mm als ik me niet vergis met lichsterkte van +/- 7,8 dus bijna 8. Dit bereik je natuurlijke door de 1,4 + 2,0 converter te combineren tot een 3,8
                          Maar ik zou de 300 mm ex 2.8 prime nemen
                          Waar een wil is, is een weg
                          ---------------------------------

                          Comment


                          • #14
                            Re: Moeilijk keuze

                            Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                            Ge bedoelt de 300-800 ?? Wie die heeft doet die nooit meer weg.
                            Ik heb het geld er wel voor over, maar ik krijg dat thuis nooit uitgelegd
                            Dit ken ik trouwens ook, maar dan met een lichte telezoom. De 70-200 2.8 met IS
                            Waar een wil is, is een weg
                            ---------------------------------

                            Comment


                            • #15
                              Re: Moeilijk keuze

                              Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                              Ik wil bij de hand doen En zeg dat je ongelijk hebt dat de 300mm EX 2.8 je 3 brandpunten geeft. Ik zeg dat hij je vier geeft.
                              namelijke ook de 840 mm als ik me niet vergis met lichsterkte van +/- 7,8 dus bijna 8. Dit bereik je natuurlijke door de 1,4 + 2,0 converter te combineren tot een 3,8
                              Maar ik zou de 300 mm ex 2.8 prime nemen
                              Ik zou het nog durven proberen ook
                              fotosite

                              Comment

                              Working...
                              X