Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

MAKINON 500mm CATADIOPTRIC REFLEX LENS vr MINOLTA

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • MAKINON 500mm CATADIOPTRIC REFLEX LENS vr MINOLTA

    Jupse

    Ik kwam op deze advertentie terecht.



    Heeft er iemand enig idee welke lens dit is?

    MVG

    Thomas

  • #2
    Re: MAKINON 500mm CATADIOPTRIC REFLEX LENS vr MINOLTA

    wow, zoiets heb ik nog nooit gezien.... ben benieuwd wie hier wat meer over weet!

    Comment


    • #3
      Re: MAKINON 500mm CATADIOPTRIC REFLEX LENS vr MINOLTA

      Heb er hier nog zo eentje liggen zonder bajonet, indien interesse hoor ik het wel...

      Comment


      • #4
        Re: MAKINON 500mm CATADIOPTRIC REFLEX LENS vr MINOLTA

        spiegellens, geeft een heel speciale bokeh (allemaal donuts ipv cirkels)
        de spiegels vanvoor en vanachter in de lens laat toe om zeer grote brandpuntafstanden te bekomen en toch de lengte (en het gewicht) zeer compact te houden --> f=500mm met een lengte van 87mm
        deze technologie wordt zeer vaak gebruikt in telescopen

        groeten, robbe
        Last edited by robbe852; 25 januari 2007, 20:30.
        Prepare thoroughly. Go to the sacred places.
        Wait. Look. Feel.
        Then shoot ! (David Muench)

        Comment


        • #5
          Re: MAKINON 500mm CATADIOPTRIC REFLEX LENS vr MINOLTA

          Een Maksutov-Cassegrainlens, zoals die officieel noemt, is in de fotografie een goedkope oplossing om een sterke telelens in huis te halen.
          Persoonlijk gebruik ik nog een Canon 500mm F/8, EN met veel plezier, op een Canon 350d. Gewoon omdat ik die 25 jaar geleden gekocht heb en niet wou weg doen.
          Geen gemakkelijke lens om te gebruiken. Eventjes opsommen :
          Voordelen :
          -1030mm op de 350d
          -Goedkoop
          -Licht (gewicht)
          -Close up foto's
          -Discreet (geen lange en witte lens)
          -Uit de hand tot 1/250 (hangt van de persoon af)
          Nadelen :
          -Vast diafragma (meestal 8)
          -Manuele scherpstelling in een donker en kleinere zoeker (Minolta is automatisch)
          -Rare boukeh (ik hou ervan, maar iedereen zijn smaak)
          -Tussenring vereist (in mijn geval van FD naar EOS=125 euro)
          -Kwaliteit van een vorige generatie objectieven

          Dat zegt het zowat. Ik kom er maar mee buiten wanneer het echt zonnig is. Dan neem ik de foto's op 200 ISO uit de hand en dan heb ik een slaagpercentage van zowat 80% bij straatfotografie. Geen mens die zich zorgen maakt met jouw "kleine" zwarte lens. Doe dat met een drie keer zo lange witte lens (vb mijn Canon 300) en op slag ziet IEDEREEN waar je mee bezig bent!
          Als je vraagt hoe ik aan die 1030mm kom dan is dat ten eerste door de cropfactor van de sensor (1,6 in het geval van mijn 350d) en nog eens 1,3 door de tussenring. 500 x 1,6 x 1,3 = 1030 . Ik heb dat al persoonlijk uitgetest (driehoeksmeting) en het klopt als een bus.
          Vandaag de dag zou ik een dergelijke lens NIET meer nieuw kopen, tweedehands ... misschien wel voor het experiment.
          Groetjes,
          Alain

          Comment


          • #6
            Re: MAKINON 500mm CATADIOPTRIC REFLEX LENS vr MINOLTA

            Wel oppassen? deze lens is een MC lens geen AF.
            Dat betekend dat je ze enkel kan gebruiken op oude manuele analoge body's (X300, X700,...).
            Deze past niet op autofocus camera's.
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

            Comment


            • #7
              Re: MAKINON 500mm CATADIOPTRIC REFLEX LENS vr MINOLTA

              Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
              Wel oppassen? deze lens is een MC lens geen AF.
              Dat betekend dat je ze enkel kan gebruiken op oude manuele analoge body's (X300, X700,...).
              Deze past niet op autofocus camera's.
              Het is toch niet omdat een lens MF is dat ze niet past op AF camera's? Voor zover ik weet is de mount van Minolta (en nu ook Sony) nog steeds dezelfde als 20 jaar geleden...

              (oude Minolta lenzen van mijn opa geweest pasten wel op een Sony Alpha, dus waarom zou dat met deze lens niet het geval zijn?)
              Nikon D80 en toebehoren.

              Comment


              • #8
                Re: MAKINON 500mm CATADIOPTRIC REFLEX LENS vr MINOLTA

                Oppassen wat je hier verteld hoor

                Enkel de AF lenzen passen op Minolta digitale camera's en op de Sony A100.

                De MC en MD lenzen hebben een kleinere vatting en passen dus niet.
                Ook de contacten voor de digitale sturing ontbreken.

                Bekijk die lenzen van je opa maar eens goed, waarschijnlijk zij het oude AF lenzen.

                Minolta heeft zijn vatting midden jaren 80 (1985 denk ik) veranderd van MD naar AF bij de opkomst van de beroemde 7000 AF ('swerelds eerste autofocus SLR).
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                Comment

                Working...
                X