Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem met oog

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Probleem met oog

    Heb mij enkele weken geleden een 300D gekocht en heb een probleem, niet met het toestel maar met mijn ogen.
    Als ik foto's neem heb ik geen problemen (kijk met rechteroog door de zoeker) maar als ik dan mijn toestel voor mijn gezicht wegdoe en enkel met mijn linkeroog kijk dan zie ik niet scherp meer. Na 5 minuten verdwijnt dit dan weer en kan ik alles weer scherp zien met mijn linkeroog. Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand hoe dat komt? Verder heb ik dus geen problemen met mijn ogen, draag dus geen bril.
    Grtz
    Panasonic G1

  • #2
    Re: Probleem met oog

    misschien zit er op je ogen een klein verschil, van 0,5 ofzo, dat merk je normaal gezien niet.

    Voor de diopter in de camera is dit echter wel een verschil, en daardoor zou het kunnen dat die verkeerd is ingesteld.

    Of misschien toch eens bij de oogarts gaan. In een goede brillenzaak kan je dat ook laten controleren...of dat gratis is weet ik niet. (ik laat iedere keer ookmn glazen versterken )

    Geen reden tot paniek, veel erger dan hier kan het niet worden (-7 links -4 rechts)


    P.S.: Veel mensen stellen hun diopter ook verkeerd in. Kijk naar de lijntjes op het matglas, niet naar het beeld zelf. Als de lijntjes scherp zijn staat hij goed ingesteld. (werkt het best op een lichte achtergrond)
    ~TDN
    fotoblog: www.tdn9.be

    Comment


    • #3
      Re: Probleem met oog

      Beste mensen,

      Ik heb net een d80 gekocht en ik zit ook een beetje met het probleem hoe ik mijn diopter knop moet instellen. Ben bril dragend (echter ligt mijn bril nu ter reparatie ergens anders) en zien met mijn linker oog -0,5. Mijn diopterknop is in 12 stapjes instelbaar en ik heb hem nu in het midden staan (dus volgens mij op 0 correctie), als ik het goed begrijp stel ik dus nu ook verkeerd scherp aangezien ik geen diopter correctie heb en mijn zicht -0.5 is, klopt mijn gedachte?

      ik maak namelijk normaal gewoon foto's met mijn bril op en word er dus door mijn bril al gecorrigeerd.

      Comment


      • #4
        Re: Probleem met oog

        Oorspronkelijk geplaatst door Pim Bekijk bericht
        Beste mensen,

        Ik heb net een d80 gekocht en ik zit ook een beetje met het probleem hoe ik mijn diopter knop moet instellen. Ben bril dragend (echter ligt mijn bril nu ter reparatie ergens anders) en zien met mijn linker oog -0,5. Mijn diopterknop is in 12 stapjes instelbaar en ik heb hem nu in het midden staan (dus volgens mij op 0 correctie), als ik het goed begrijp stel ik dus nu ook verkeerd scherp aangezien ik geen diopter correctie heb en mijn zicht -0.5 is, klopt mijn gedachte?

        ik maak namelijk normaal gewoon foto's met mijn bril op en word er dus door mijn bril al gecorrigeerd.
        Als je de auto focus gebruikt, zul je in ieder geval niet verkeerd scherp stellen. Die AF werkt immers wel, of jij je bril nu op hebt of niet.... Of je met manueel focus goed scherpstelt hangt er allereerst natuurlijk vanaf met welk oog je door de zoeker kijkt. Kijk je nu met je 'slechte oog' door de zoeker, stel dan gewoon met AF scherp op een onderwerp en regel dan je diopter bij totdat je beeld in de zoeker scherp is. Of als alternatief, stel bewust niet scherp op een onderwerp (richt je camera bijv. naar de lucht) en regel dan je diopter bij totdat je de lijntjes op je matglas goed scherp ziet...
        www.indetailfotografie.nl

        Comment


        • #5
          Re: Probleem met oog

          Afstellen dioptrie zoeker is niet het probleem van Thomas.

          Ik heb net hetzelfde probleem als jij Thomas: na het toeknijpen van het linkeroog, kijken met rechter en foto nemen, en nadien terug kijken door beide ogen geeft een onscherpe blik van het linkeroog. Ook bij mij duurt het lang eer ik links terug scherp kan zien, zeker als ik aan macrofotografie doe, aangezien ik dan veel langer door de zoeker kijk.

          Heb er geen verklaring voor en helaas ook geen oplossing. Ik probeer nu zoveel mogelijk met beide ogen open te fotograferen. Ook er extra op letten dat je het linkeroog niet te hard dichtknijpt.

          Als er iemand een oplossing heeft, dan hoor ik het ook graag!
          Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

          Comment


          • #6
            Re: Probleem met oog

            gebruik met fotograferen een ooglapje, ben je van het dichtknijpen van het oog af.( Mosje Dajan).
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Probleem met oog

              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              gebruik met fotograferen een ooglapje, ben je van het dichtknijpen van het oog af.( Mosje Dajan).
              grt,bouk.
              Een beetje drastisch nee ?
              Ik heb zelfde probleem, ik probeer tevens mijn beide ogen open te houden.

              Comment


              • #8
                Re: Probleem met oog

                Oorspronkelijk geplaatst door viero Bekijk bericht
                Een beetje drastisch nee ?
                Ik heb zelfde probleem, ik probeer tevens mijn beide ogen open te houden.
                hoe zo drastisch, je oog hoeft er niet uit, alleen een lapje er voor!!
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Probleem met oog

                  Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  hoe zo drastisch, je oog hoeft er niet uit, alleen een lapje er voor!!
                  grt,bouk.

                  Sorry verkeerde woordkeuze gebruikt, ik bedoelde dat je dit op somige plaatsen, onderwerpen en situaties kan doen maar anderen totaal niet.

                  Comment

                  Working...
                  X