Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

katjes ... outdoor en indoor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • katjes ... outdoor en indoor

    tijdens een wandeling kwam ik dees katjes tegen ...



    later die dag heb ik nog een aantal foto's genomen van soortgelijke katjes , maar dan met behulp van een bureaulampken ...





    Is het wat?

    nikon d300 ; tamron 17-50mm 1:2.8 IF ; nikkor 50 1:1.8 D ; sigma 150 1:2.8 Macro D ; sigma 70-200 1:2.8 II HSM ; sigma 2 x teleconvertor
    www.kunjo.be

  • #2
    Re: katjes ... outdoor en indoor

    De eerste is technisch gezien de beste, in de andere twee kan ik weinig scherpte terugvinden.
    Kleur van de eerste is wel niet echt aantrekkelijk en de belichting niet optimaal.
    Tweede en derde in mindere mate hebben een aantrekkelijk lijkende belichting maar gaan de mist in in mijn ogen door een gemis aan aanwijsbare focus.
    De tweede lijkt me uiteindelijk het meest mogelijkheden te bieden als de focus op de goed belichte onderdelen had gelegen en de scherpte daar aanvaardbaar was.
    Om eerlijk te zijn : ik vind het niet echt showcase materiaal.
    fotosite

    Comment


    • #3
      Re: katjes ... outdoor en indoor

      de 2 foto's zijn genomen op F 2.8 en hebben dus inderdaad een zeer beperkte scherpte ... Het was echter niet mijn bedoeling om hier een 'volledige haarscherpe' weergave te maken van dees katjes ... eerder was het mijn doel een sfeervol beeld te creëren met dees katjes als onderwerp.
      Ik vind je 'scherpe' beoordeling zeker terecht, en ja misschiens de volgende keer mijn diafragma iets meer toedraaien ... maar uw 'scherpe' veroordeling dat dees foto's niet op de showcase thuishoren vind ik er net een beetje over ... soit , no hard feelings ; alleszins bedankt voor uw mening
      nikon d300 ; tamron 17-50mm 1:2.8 IF ; nikkor 50 1:1.8 D ; sigma 150 1:2.8 Macro D ; sigma 70-200 1:2.8 II HSM ; sigma 2 x teleconvertor
      www.kunjo.be

      Comment


      • #4
        Re: katjes ... outdoor en indoor

        Iedereen heeft recht op z'n eigen mening en die te uiten, maar ik volg Kunjo volledig in het feit dat de comment: "Ik vind dat deze foto's niet thuishoren op de showcase", er nogal volledig over is. Het draagt niks bij aan de foto's en kan zeker niet gezien worden als opbouwende commentaar. Verder lijkt het mij logisch dat niet de hele foto scherp is als je met een diafragma van F2.8 werkt. Een goeie DOF kun je moeilijk onscherp noemen. Het kiezen van het scherpe deel wordt hierin wel bemoeilijkt maar ik vind het bij deze foto's goed gekozen. Ook het feit dat het geen cliche-foto's zijn kan mij ook bekoren, want aan encyclopedie-foto's hebben we geen gebrek.
        with Nikon, you can.

        Comment


        • #5
          Re: katjes ... outdoor en indoor

          vind de laatste twee erg mooi hoor, al moet ik wel toegeven, dat ik andere (katten) had verwacht.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: katjes ... outdoor en indoor

            Oorspronkelijk geplaatst door kunjo Bekijk bericht
            de 2 foto's zijn genomen op F 2.8 en hebben dus inderdaad een zeer beperkte scherpte ... Het was echter niet mijn bedoeling om hier een 'volledige haarscherpe' weergave te maken van dees katjes ... eerder was het mijn doel een sfeervol beeld te creëren met dees katjes als onderwerp.
            Ik vind je 'scherpe' beoordeling zeker terecht, en ja misschiens de volgende keer mijn diafragma iets meer toedraaien ... maar uw 'scherpe' veroordeling dat dees foto's niet op de showcase thuishoren vind ik er net een beetje over ... soit , no hard feelings ; alleszins bedankt voor uw mening
            Oorspronkelijk geplaatst door Jerome_Ka Bekijk bericht
            Iedereen heeft recht op z'n eigen mening en die te uiten, maar ik volg Kunjo volledig in het feit dat de comment: "Ik vind dat deze foto's niet thuishoren op de showcase", er nogal volledig over is. Het draagt niks bij aan de foto's en kan zeker niet gezien worden als opbouwende commentaar. Verder lijkt het mij logisch dat niet de hele foto scherp is als je met een diafragma van F2.8 werkt. Een goeie DOF kun je moeilijk onscherp noemen. Het kiezen van het scherpe deel wordt hierin wel bemoeilijkt maar ik vind het bij deze foto's goed gekozen. Ook het feit dat het geen cliche-foto's zijn kan mij ook bekoren, want aan encyclopedie-foto's hebben we geen gebrek.
            Ik vind dit dus eerder probeersels dan echt macro's, en bijgevolg weinig showcase gehalte hebben. Dat is mijn mening en daarom schrijf ik dat ook.
            Dat TS vindt dat deze best wel de moeite zijn is zijn recht en het is evenzeer zijn recht deze hier te posten. Niemand zal hem dat verbieden.
            Wat niet wegneemt dat ik deze dus niet geslaagd vind, juist vanwege het ontbreken van een duidelijke focus (en dat heeft niets met beperkte DoF te maken) en een ongelukkige belichting (in mijn ogen althans).
            Er passeren hier heel wat macro's met beperkte DoF, het loont misschien de moeite die eens te bekijken en te zien waar het verschil ligt, wat van dergelijke macro's prachtplaten maakt.
            fotosite

            Comment


            • #7
              Re: katjes ... outdoor en indoor

              Dus als ik het goed begrijp zie jij er nergens focus in? Toegeven, de focus is erg beperkt, maar hij is er. De belichting is voor zover ik zie gewone zijwaardse belichting.

              PS:
              Het zou misschien ook de moeite lonen om eens naar andere foto's van Kunjo te kijken, alvorens een onprofessioneel oordeel te vellen ,dan zult u misschien zien dat hij meerdere malen het principe toepast van hoge DOF (wat volgens mij eigen is aan macro-fotografie, maar u zult het waarschijnlijk toch beter weten.) Ikzelf ben trouwens niet te vinden voor het obsesief nastreven van een volledig scherpe foto, volgens mij bestaat er geen regel of wet die dicteert dat dit zo moet zijn.
              Last edited by Jerome_Ka; 22 januari 2007, 14:09.
              with Nikon, you can.

              Comment


              • #8
                Re: katjes ... outdoor en indoor

                (zucht)
                Ik vind ze niet goed en ik zeg dat, mag het effe ?
                Voor mij stopt het hier, ik heb er geen zin om hier een welles nietes spelletjes van te maken.
                fotosite

                Comment


                • #9
                  Re: katjes ... outdoor en indoor

                  Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                  (zucht)
                  Ik vind ze niet goed en ik zeg dat, mag het effe ?
                  Voor mij stopt het hier, ik heb er geen zin om hier een welles nietes spelletjes van te maken.
                  Ik deel spijtig genoeg bovenstaande mening, de 1ste foto is voor 80% ongeveer onscherp, en die 2 zichtbare katjes staan bijna helemaal rechts van het beeld. Dus v/d 1ste foto is de compo niet goed. En deze 2 katjes zijn dan nog niet echt heel scherp. De 2 andere foto´s vind ik maar niets. Sorry
                  BD0723BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: katjes ... outdoor en indoor

                    mercietjes voor de reacties ... liefst geen welles nietes spelletjes nee ...
                    kritiek positief en negatief is altijd welkom , een mens kan er maar van leren é
                    Volgende keer beter en scherper ...
                    nikon d300 ; tamron 17-50mm 1:2.8 IF ; nikkor 50 1:1.8 D ; sigma 150 1:2.8 Macro D ; sigma 70-200 1:2.8 II HSM ; sigma 2 x teleconvertor
                    www.kunjo.be

                    Comment

                    Working...
                    X