Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Op safari: wat neem je mee?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Op safari: wat neem je mee?

    Kogel is door de kerk, ik ga begin maart voor het eerst op reis naar zwart Afrika. Het wordt Tanzania.

    We gaan een weekje op safari en dan nog een weekje de bergen in. Voor die tweede week kan ik materiaal achterlaten op een veilige plaats.

    Nu is de vraag: wat zouden jullie meenemen van materiaal? Graag uw ideale set-up, daarna zeg ik wel of ik die spullen heb of niet

  • #2
    Re: Op safari: wat neem je mee?

    -een zo groot mogelijke telelens (met 300 ga je vaak te kort komen)
    -een opslagapparaatje om elke avond je volgeschoten kaartje(s) te backuppen
    -zoveel mogelijk dingen dubbel meenemen en het reserve spul in een altijd goed afgesloten koffer bewaren (beroving kan je helaas overkomen tijdens reizen en niets is erger als je camera en/of je al gemaakte foto's kwijt raken)
    -statief is alleen van toepassing als je privé wandeltrekkings doet, want met jeepsafari's of met 'n groep heb je er niet zoveel aan

    Comment


    • #3
      Re: Op safari: wat neem je mee?

      zo groot mogelijke tele was ik al achter gekomen

      carbon wandelstatiefje en monopod gaan ook zeker mee

      maar welke lenzen nog?

      Comment


      • #4
        Re: Op safari: wat neem je mee?

        iets van portret lens als je tijdens de toch een stop zou maken bij inheemse dorpen ?
        BD0789BE

        Comment


        • #5
          Re: Op safari: wat neem je mee?

          ik denk dat je best niet teveel van lenzen wisselt in zo'n omgeving (stof e.d.)
          dus is een zoom allicht aan te raden.
          qua lichtstrekte denk ik dat het best zal meevallen, dus ik zou het houden op
          een breedhoekzoom, een standaardzoom en een zware tele.
          als het kan ook een reserve-camera (desnoods analoog) want het moest je maar eens gebeuren ...
          voldoende batterijen en acculader (eventueel op zonne-energie?).

          en nog vanalles hé.

          mm
          ∏__|_ ∏__|_
          "no rules, great shots"
          Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

          Comment


          • #6
            Re: Op safari: wat neem je mee?

            He dat is een toffe laat mij daar eens over nadenken.

            Ok ik zou het volgende meenemen:
            - 1DIIn: want hopelijk kan ik die 8.5 fps dan eens laten renderen
            - 30D: Backup en nog wat meer tele. of een 2de 1DIIn natuurlijk
            - 400 DO: De rest is toch te groot en zwaar.
            - 24-70 f2.8 of 24-105 f4: Want je gaat wel eens iets anders doen dan enkel wildlife fotograferen en in die bergen kan dit wel eens van pas komen.
            - 16-35 f2.8: voor de landschappen he
            - 1.4 en 2.0 TC: Tja die 400 mm zal nog vaak tekortschieten en dus TC die perfect gaan samenwerken.
            - Kinesis safarisack beanbag: om gemakkelijker vanuit de jeep te kunnen fotograferen.
            - upstraps : als je wat langer rondloopt veel liever dit alles aan mijn schouder dan rond mijn nek.
            - extra batterijen min 4 stuks
            - auto batterij lader: dan kan je laden terwijl je de rest gebruikt
            - juiste of universele stroom adaptor plug
            - CF kaarten min 4 GB per stuk, minimum 3 stuks
            - Laptop met photosoftware(dowloader pro, breezebrowser en/of Iview): storage en leuk voor viewing en je kan s'avonds al catalogeren bijv.
            - externe HDD: backup storage
            - Snelle card reader: hoe sneller hoe beter he en altijd s'avonds downloaden he
            - En een rugzak hatuurlijk
            - een photovest is ook handig denk ik

            Ik zal nog wel iets missen hier maar dit is waar ik zo op het eerste zicht aan denk. Misschien ook eens nadenken hoe je dit kan meenemen op het vliegtuig.

            Comment


            • #7
              Re: Op safari: wat neem je mee?

              Wat ik zou meenemen :

              Afgezien van het feit dat ik niks zou durven meepakken en mij voor de gelegenheid een goeie maar betaalbare bridgecamera zou kopen, mijn hypothetische lenskeuze :

              - Mijn Tokina 12-24 F4 voor de landschappen.
              - Mijn Sigma 24-135 F2.8-4 voor allround gebruik
              - mijn 50-500 uiteraard
              fotosite

              Comment


              • #8
                Re: Op safari: wat neem je mee?

                Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                He dat is een toffe laat mij daar eens over nadenken.

                Ok ik zou het volgende meenemen:
                - 1DIIn: want hopelijk kan ik die 8.5 fps dan eens laten renderen
                - 30D: Backup en nog wat meer tele. of een 2de 1DIIn natuurlijk
                - 400 DO: De rest is toch te groot en zwaar.
                - 24-70 f2.8 of 24-105 f4: Want je gaat wel eens iets anders doen dan enkel wildlife fotograferen en in die bergen kan dit wel eens van pas komen.
                - 16-35 f2.8: voor de landschappen he
                - 1.4 en 2.0 TC: Tja die 400 mm zal nog vaak tekortschieten en dus TC die perfect gaan samenwerken.
                - Kinesis safarisack beanbag: om gemakkelijker vanuit de jeep te kunnen fotograferen.
                - upstraps : als je wat langer rondloopt veel liever dit alles aan mijn schouder dan rond mijn nek.
                - extra batterijen min 4 stuks
                - auto batterij lader: dan kan je laden terwijl je de rest gebruikt
                - juiste of universele stroom adaptor plug
                - CF kaarten min 4 GB per stuk, minimum 3 stuks
                - Laptop met photosoftware(dowloader pro, breezebrowser en/of Iview): storage en leuk voor viewing en je kan s'avonds al catalogeren bijv.
                - externe HDD: backup storage
                - Snelle card reader: hoe sneller hoe beter he en altijd s'avonds downloaden he
                - En een rugzak hatuurlijk
                - een photovest is ook handig denk ik

                Ik zal nog wel iets missen hier maar dit is waar ik zo op het eerste zicht aan denk. Misschien ook eens nadenken hoe je dit kan meenemen op het vliegtuig.


                komt in de buurt

                wat heb ik op dit moment:

                1DII (zou ev. een 5D in de plaats willen, maar daar twijfel ik over)
                20D of 30D is op komst (zie 'gezocht' )
                15 fisheye: gaat wrsch niet mee, al neemt die geen plaats in
                16-35 2.8: gaat zeker mee
                35mm 1.4: mijn lievelingslens, maar vooral op FF
                50 1.4: als portretlens?
                70-300 DO IS: lekker leuk licht wandellens voor de 2de week in de bergen
                100-400 IS: ideaal voor op safari in de landrover, maar overlapt met de 70-300 DO
                300 2.8 IS: certidude, gaat alleen de eerste week mee, daarna laat ik die in Arusha achter
                1.4x en 2x converter gaan zeker mee
                420EX of 580EX flash, twijfel ik nog

                Comment


                • #9
                  Re: Op safari: wat neem je mee?

                  En een breedhoek voor landschappen, dus je hebt de ganse rimram nodig

                  Ben nogal laat, maar venster stond al lang open
                  Last edited by Doc_Holiday; 18 januari 2007, 10:33.
                  Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                  http://www.stevevandegaer.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Op safari: wat neem je mee?

                    Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel Bekijk bericht
                    komt in de buurt

                    wat heb ik op dit moment:

                    1DII (zou ev. een 5D in de plaats willen, maar daar twijfel ik over)
                    De 5D lijkt mij handiger in de jungle maar voor de safari zou ik toch de 8fps verkiezen
                    20D of 30D is op komst (zie 'gezocht' )
                    veel geluk
                    15 fisheye: gaat wrsch niet mee, al neemt die geen plaats in
                    Zou ik ook thuislaten
                    16-35 2.8: gaat zeker mee
                    Yep moet mee he
                    35mm 1.4: mijn lievelingslens, maar vooral op FF
                    Toch maar die 5D dan he
                    50 1.4: als portretlens?
                    Neemt ook geen plaats in dus gewoon meenemen
                    70-300 DO IS: lekker leuk licht wandellens voor de 2de week in de bergen
                    Als grote fan van de 70-300 DO ga ik dat niet weerleggen
                    100-400 IS: ideaal voor op safari in de landrover, maar overlapt met de 70-300 DO
                    Heeft wel het grote voordeel dat ie beter met de TC's gaat werken maar in de jungle nah veel te groot en zwaar
                    300 2.8 IS: certidude, gaat alleen de eerste week mee, daarna laat ik die in Arusha achter
                    Prachtlens waar ik alleen van kan dromen
                    1.4x en 2x converter gaan zeker mee
                    420EX of 580EX flash, twijfel ik nog
                    Ik zou 580 meenemen want de extra kracht zal zeker van pas komen. Eventueel zelfs een better beamer toevoegen
                    Zie mijn commentaar in het blauw. Maar is natuurlijk van geen enkel belang want jij kan dit alles zelf toch veel beter inschatten. Maar ik vind het wel leuk mee te denken.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Op safari: wat neem je mee?

                      tja, ik ben nog nooit op safari geweest, dus ik kan moeilijk inschatten in hoeverre bijv. de 100-400 beter geschikt zou zijn dan de 300 2.8 om foto's te maken vanuit de wagen.

                      De jungle gaan we niet in, de tweede week gaan we eerder de bergen in trekken. Dan is die 75-300 DO natuurlijk weer ideaal...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Op safari: wat neem je mee?

                        Ik ben net terug van Uganda en ik zou het volgende willen voorstellen:

                        - twee bodies; ik heb er lang over getwijfeld maar het was zalig om niet voortdurend van lens te moeten wisselen.
                        - laptop om foto's te downloaden, bekijken en te taggen. Vorig jaar heb ik in Costa Rica dankzij de laptop gezien dat er stop op mijn ccd zat (was niet zichtbaar op schermpje fototoestel).
                        - een kleine (qua fysieke grootte) externe harde schijf als backup
                        - monopod ipv tripod. Ik heb mijn tripod meegesleurd (om zonsopgangen en -ondergangen) en heb deze bijna niet gebruikt.
                        - qua lenzen: een groothoek en een tele. Mijn meest gebruikte lenzen waren de 12-24 en de 80-400. Mijn 28-70/2.8 en 70-200/2.8 heb ik niet gebruikt.
                        - op alle lenzen een uv-filter ter bescherming.
                        - een polarizer om heel af en toe te gebruiken.
                        - een stofdichte tas.
                        - een beanbag
                        - goed humeur...
                        Website: http://www.d-eye.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Op safari: wat neem je mee?

                          Veel dieren komen ook heel dichtbij als je in een auto zit.
                          Ze zijn auto's gewend en zijn er niet bang van. Lopend is dit anders.
                          Veel dieren zijn ook erg groot natuurlijk.
                          Ik zou dus zeker de 100-400 meenemen i.p.v. een vaste 300 2.8
                          Een olifant fotograferen die vlak bij de auto staat met een 300 prime schiet niet echt op. Behalve als je detailfoto's wil nemen natuurlijk.
                          Van alles...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Op safari: wat neem je mee?

                            'k zou sowieso alle primes thuislaten, juist tijdens 'n reis duiken er elke keer wisselende situaties voor je op en dan moet je daar op in kunnen spelen en dat is met een lens waarmee je niet kunt zoomen niet 't geval

                            Comment


                            • #15
                              Re: Op safari: wat neem je mee?

                              Heu... mij?

                              Comment

                              Working...
                              X