Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SD Vlaamse watertorens (algemene thread)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • SD Vlaamse watertorens (algemene thread)

    Goedenavond beste Belgen (uiteraard mogen anderen dit ook lezen),

    Terwijl ik bij het updaten van de Belgische database van Skyscrapercity naar de hoogtes van watertorens aan het zoeken was dacht ik: waarom vraag ik het niet aan onze watervoorzieningsmaatschappijen? Daar kwam in mijn gedachtengang al snel een tweede vraag bij: als fotoforum willen we (zowel Skyscrapercity als Belgium Digital) toch op plaatsen komen waar de gewone sterveling niet mag komen, waarom dus niet eens vanop een watertoren genieten hoe mooi ons landje wel is?

    Welnu, Vlaanderen heeft 5 watervoorzieningsmaatschappijen:
    - Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening;
    - Antwerpse WaterWerken;
    - Provinciale en Intercommunale Drinkwatermaatschappij der Provincie Antwerpen;
    - Tussengemeentelijke Maatschappij der Vlaanderen voor Drinkwatervoorziening;
    - Intercommunale Watermaatschappij van Veurne-Ambacht.

    Naar elk van die maatschappijen heb ik een mail gestuurd met mijn twee bovenstaande vragen: de AWW heeft geen watertorens, maar van de IWVA heb ik een beperkt, maar zeer positief antwoord gekregen.
    Namelijk, gedetailleerde tekeningen van hun beide watertorens, en het andere goede nieuws is dat we altijd van maandag tot vrijdag beide watertorens van IWVA mogen bezoeken, en 'als de gids vrij is zelfs gratis'!
    Het lijkt mij een leuk idee om daar eens een Shooting Day van te maken.

    Watertoren Moeder Lambik staat aan de rand van het Calmeynbos, op de hoek van de Kerkstraat en de Duinhoekstraat in Adinkerke (De Panne).
    Watertoren Groendijk staat in de westelijke hoek tussen de Kinderlaan en de Nieuwpoortsteenweg in Groenendijk (Koksijde).

    Van de drie andere maatschappijen verwacht ik nog een antwoord.

    Zeg maar of dit idee je aantrekt!

  • #2
    Re: SD Vlaamse watertorens (algemene thread)

    Hi

    In Heist op den Berg staat een watertoren met panorama ruimte op een hoogte van 71 m, elke zondag namiddag open voor publiek, na afspraak ook voor een groep -> andere tijdstipppen

    http://www.heist-op-den-berg.be/page.aspx?PageID=546

    Bij mooi weer prachtige zichten

    PS de toren staat op een getuige heuvel 2de hoogste van de provincie, de hoogste is Beerzelberg +- 10 km er vandaan
    Mvg,
    SW
    BD1071BE

    Comment


    • #3
      Re: SD Vlaamse watertorens (algemene thread)

      mijn interesse heb je in elk geval gewekt maar dan zal je wel een dag moeten hebben met heldere hemel

      Comment


      • #4
        Re: SD Vlaamse watertorens (algemene thread)

        Voor zij die niet weten wat een getuigenheuvel is, zie hier. Ik wist het niet en ik heb weeral bijgeleerd.

        Ik wil hier niet negatief doen, maar wat is er te zien aan/in/rond een watertoren? Dat lijken me zo van die cleane, gelikte dingen. Enfin, ik kan mij vergissen.
        "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
        Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
        Uit: Apocrief

        Comment


        • #5
          Re: SD Vlaamse watertorens (algemene thread)

          Tjah van binnen ziet het er allemaal zowat hetzelfde uit waarschijnlijk. Maar je zal wel uitzichten hebben die je normaal niet hebt.

          Op Skyscrapercity heb ik vernomen dat de watertoren van Turnhout, midden in het centrum, ook geregeld voor bezoek open is.

          In die van Heist-op-den-Berg, die Soeki Wan aanhaalde, ben ik 13 jaar geleden geweest, en het uitzicht was de moeite (wel achter glas): van Antwerpen tot Brussel tot Beringen. Er staat ook info over wat je ziet.

          Een paar zomers geleden ben ik ook in de watertoren van Bredene geweest, je weet wel, die met die mooie wit-blauwe strepen en rode punt. Toen konden we echter maar tot net onder de tank, maar het uitzicht was ook geweldig.

          Op internet heb ik nog gevonden dat de watertoren van Axel open is van april tot september (Zeeuws-Vlaanderen is tenslotte voor de meesten wel goed bereikbaar), die (bovenvermelde) van Bredene van april tot augustus.

          Als ik dit mag geloven heb ik z鳬r goed nieuws. Ik ga eerst afwachten wat hun antwoord is, en als ik dan nog niks gehoord heb ga ik wel even bellen. Aan die link te zien zouden al hun watertorens bezocht mogen worden.
          Hun werkingsgebied: Noord-West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen behalve het Meetjesland en enkele Wase gemeenten, Noordwest-Vlaams-Brabant en 7 Henegouwse gemeenten.

          Voorlopig hebben we dus (met hoogte bij benadering):
          - Adinkerke (36,2m + 4m NAP)
          - Axel (60,6m + 0m NAP)
          - Bredene (50,58m + 3,75m NAP)
          - Groenendijk (43,97m + 4m NAP)
          - Heist-op-den-Berg (31,6m + 40m NAP)
          - Turnhout (38m + 26m NAP)

          Comment


          • #6
            Re: SD Vlaamse watertorens (algemene thread)

            Zo'n watertorentocht lijkt met geweldig interessant!

            Oorspronkelijk geplaatst door Ballistic Bekijk bericht
            Ik wil hier niet negatief doen, maar wat is er te zien aan/in/rond een watertoren? Dat lijken me zo van die cleane, gelikte dingen. Enfin, ik kan mij vergissen.
            Je hebt ze in alle vormen en maten. Degene die de Vlaamse reeks "De Kavijaks" gezien hebben, zullen deze wel herkennen:




            seppuku.

            Comment


            • #7
              Re: SD Vlaamse watertorens (algemene thread)

              Oorspronkelijk geplaatst door -ャ- Bekijk bericht
              Op Skyscrapercity heb ik vernomen dat de watertoren van Turnhout, midden in het centrum, ook geregeld voor bezoek open is.

              - Turnhout (38m + 26m NAP)
              Ik heb gehoord dat er daar wel eens tentoonstellingen te bekijken zijn, maar van daaruit zal je niet zo heel ver kunnen zien denk ik:

              Zo ziet die eruit in het donker .
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: SD Vlaamse watertorens (algemene thread)

                Seppuku, is dat die van Wenduine?

                De watertoren van Oostburg (55m + 1,5m NAP) is ook bezoekbaar.
                Wie het wat verder wil zoeken, kan terecht in Wieringerwaard (20 km ZO van Den Helder), Emmeloord (Noordoostpolder, Flevoland), Mulheim an der Ruhr (bij Oberhausen), Utrecht en Stadskanaal (provincie Groningen).

                Foto's van Belgische, Nederlandse, Duitse, Italiaanse, Zweedse en Amerikaanse watertorens.


                Off-topic: Over torens gesproken, als jullie zin hebben om Antwerpen vanaf het Provinciehuis en/of Crowne Plaza te bekijken, dan kan ik dat wel regelen. Voor AXA (tegenover Bouwcentrum) misschien ook.

                Comment


                • #9
                  Re: SD Vlaamse watertorens (algemene thread)

                  Hi,

                  Watertorens fotograferen: als je wil weten waar ze staan en hoe ze er uit zien:

                  Eenheid in verscheidenheid: de watertorens in Belgie.
                  191 blz., 378 illustraties
                  Prijs: 12,39 Euro (BTW inbegr.)
                  +verzendingskosten (Belgie: 3,22 Euro/ex.)

                  www.belgaqua.be (publicaties)

                  DPaul.
                  DPaul - A.FIAP
                  D810, nikkors and other stuff

                  Comment


                  • #10
                    Re: SD Vlaamse watertorens (algemene thread)

                    Ik heb interesse in een SD-Watertorens. Misschien een tweetal torens combineren.

                    Groeten,

                    M.
                    http://markwijnants.zenfolio.com/
                    Canon EOS 5D MarkIII & EOS 7D + EF 50 F1.8 II + EF 16-35L F4 IS USM + EF 24-105L F4 IS USM + EF 100-400L F4.5-5.6 IS USM + GP-E2 GPS Logger + Speedlite 580EX + MacBook Air 13'

                    Comment


                    • #11
                      Re: SD Vlaamse watertorens (algemene thread)

                      Oorspronkelijk geplaatst door -ƒƒ- Bekijk bericht
                      Seppuku, is dat die van Wenduine?
                      Inderdaad. Afgelopen zomer toevallig boven de duinen zien uittorenen en even gestopt om wat beeldjes te maken.


                      Oorspronkelijk geplaatst door -ƒƒ- Bekijk bericht
                      Voor AXA (tegenover Bouwcentrum) misschien ook.
                      Dat is toch de voormalige BP-tower van Leon Stynen? In dat geval: zeker interesse.


                      seppuku.

                      Comment


                      • #12
                        Re: SD Vlaamse watertorens (algemene thread)

                        Voorlopig blijft het bij die 6 (of 5, van Turnhout ben ik niet zeker) watertorens, de andere maatschappijen hebben nog niet geantwoord en ga ik nog eens contacteren.

                        Ondanks er al andere SD's gepland zijn, zou deze mij ook het beste uitkomen in de Paasvakantie. Dat is vlak na mijn examens.

                        Een combinatie van twee is goed, alleen liggen de meeste nogal ver uit elkaar. Bij de twee van IWVA, in Groenendijk en Adinkerke, is de kortste voetgangersafstand 10 km, daar zouden we een wandeling van kunnen maken (de Kusttram is vanop beide plaatsen makkelijk bereikbaar). Op mijn topografische kaart kan ik zien of we eventueel nog een stukje polder of kust kunnen meepikken (zeg maar wat je verkiest).

                        Comment


                        • #13
                          Re: SD Vlaamse watertorens (algemene thread)

                          Lijkt me een leuk idee!

                          Groeten,

                          M.
                          http://markwijnants.zenfolio.com/
                          Canon EOS 5D MarkIII & EOS 7D + EF 50 F1.8 II + EF 16-35L F4 IS USM + EF 24-105L F4 IS USM + EF 100-400L F4.5-5.6 IS USM + GP-E2 GPS Logger + Speedlite 580EX + MacBook Air 13'

                          Comment


                          • #14
                            Re: SD Vlaamse watertorens (algemene thread)

                            Ik heb een positief en een negatief antwoord gekregen van PIDPA.

                            Het negatieve is dat zij hun watertorens niet openstellen voor publiek, behalve die van Heist-op-den-Berg (die van Turnhout dus ook niet).

                            Het positieve antwoord is dat de Belgische database van Skyscrapercity binnenkort met de hoogtes van de 65 Antwerpse watertorens kan gespekt worden.

                            Comment


                            • #15
                              Re: SD Vlaamse watertorens (algemene thread)

                              Ga je er een SD van maken? Zo ja: had je al een datum/periode in gedachten?
                              MVG

                              Comment

                              Working...
                              X