Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aanleren PS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • aanleren PS

    Dag collega's fanaten,

    Op mijn 20ste heb ik in de VS waar ik dan verbleef een 2 jaar durende opleiding fotografie gevolgd en door omstandigheden heb ik na die opleiding eigenlijk nooit wat met fotografie gedaan. Toen ik na heel wat rondzwerven in 2001 eindelijk een "vaste stek" vond heb ik er ook een tweedehands dokaatje in geinstalleerd en stilaan terug de microbe te pakken gekregen... Heerlijk ontwikkelen, beinvloeden, het magische moment waarop de foto in het ontwikkelbad als een schim tevoorschijn komt op het papier... zalig! Maar heden ten dage ook wel een niet goedkope en tijdrovende bezigheid dus eind2005 schaf ik mij, na lang aarzelen, een D70s aan. Tijdens mijn zoektocht ben ik vaak op de BD-site terecht gekomen en ben sindsdien ook een regelmatig bezoeker. Ik heb lange tijd moeten wennen aan hetPS-idee, dat vond ik erover, dat had niks met fotografie te maken etc. Maar wat ik wel merk is dat de foto's die ik met mijn D70 lang niet de uitstraling en sfeer geven die analoge beelden die ik maakte wel hebben. Dus raak je meer en meer gefascineerd door datgene wat vaak wel die tekortkomingen verbloemt: PS.
    Maar nu komt de aap uit de mouw: ik ben een ABSOLUTE computer-analfabeet.. Ja, in deze tijd een niet te miskennen handicap. Ik beschik al jaren over een internetverbinding en dat medium gebruik ik als de beste maar veel verder kom ik niet... Ik heb al een aantal vragen met foto's willen posten, maar neen hoor lukt me niet, dus je kan je mijn niveau voorstellen...
    Nu wilde ik een cursus PS volgen (ja ,de pellicule-fanaat, voor niet eens 30 zilverlingen wil ik de overstap maken.... voel me bijna een overloper...) maar heb er toch van afgezien omdat ik een cursus glasblazen heb verkozen. Maar het knaagt weer, ik wil dat ook kunnen, dat PS'en!!! Mijn vraag aan jullie is nu: is er iemand of iets die dat deftig kan aanleren aan iemand voor wie de computer nu net zo handig te hanteren is als pakweg de broodrooster? Of nog beter kan iemand het mij persoonlijk aanleren? Dit kan tegen vergoeding of wederdienst (ik heb geen idee hoeveel tijd er nodig is om het aan te leren, dus misschien komen we wel wat overeen.)Ik beschik niet over het PS-programma maar via tips op BD ofzo , red ik het niet, dat heb ik al geprobeerd... Iemand moet echt even mijn hand vasthouden om te leren stappen, eerder sta ik niet op. Hopelijk hoor ik wat van jullie,

    Mvg, Peter.
    Aan iedereen een fotogeniek jaar waarin het evenwicht tussen sluitertijd en f-opening mooi in balans moge zijn!
    Aangezien ik niks kan posten en jullie toch even wat wil tonen geef ik even mijn link die een vriendin maakte om mijn foto's te plaatsen
    Last edited by fotology; 6 januari 2007, 23:41.

  • #2
    Re: aanleren PS

    Oorspronkelijk geplaatst door fotology Bekijk bericht
    Dus raak je meer en meer gefascineerd door datgene wat vaak wel die tekortkomingen verbloemt: PS....

    Maar nu komt de aap uit de mouw: ik ben een ABSOLUTE computer-analfabeet...

    ja ,de pellicule-fanaat, voor niet eens 30 zilverlingen wil ik de overstap maken.... voel me bijna een overloper...
    En analfabeet kan je alles leren.
    Een non-believer niets.

    Verruim eerst je perspectief en dan kunnen we klappen ....

    Comment


    • #3
      Re: aanleren PS

      jongens, jongens, voor alle duidelijkheid, ik heb mijn mening herzien en wil het leren, da's alles. bespaar me de berispende vingertjes en persoonlijke analyses, we zijn toch allemaal amateurs onder elkaar...
      gewoon, wie of wat zou een goede hulp zijn bij het aanleren van PS.

      dank, Peter.

      seulement les idiots ne changent jamais d'avis....
      Last edited by fotology; 7 januari 2007, 15:17.

      Comment


      • #4
        Re: aanleren PS

        Een gewone photoshop cursus of avondschool zou ik niet aanraden, tenzei het echt aangegeven staat als zijnde voor fotografie. PS is ook een magische tool voor niet fotografen, je kan er dus heel veel mee. Bij avondschool en cursusen wordt de basis van PS gegeven, en meestal komen daar geen fotograrische onderwerpen aan bod, of toch te weinig naar mijn inzien.

        Er bestaan boeken waarin PS aangeleerd kan worden, met nadruk op fotografen en fotografische effecten. Sommige gaan daarin zover dat ze figuurlijk je hand vastnemen en het voortonen.
        (ik heb "Photoshop voor digitale fotografen" van Scot Kelby liggen, en ik vind het een aanrader).

        Misschien ook nog het vermelden waard:
        http://www.photoshoptv.com/ niet op digitale fotografen gericht, maar af en toe komen ook wel mooie dingen aan bod, en alles mooi voorgetoond op video, met uitleg.

        Comment


        • #5
          Re: aanleren PS

          Topic verplaatst naar een meer passend forumonderdeel.
          Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
          --------

          Comment


          • #6
            Re: aanleren PS

            alvast bedankt voor de tips, littlewan. dat boek ga ik me zeker aanschaffen, het werd me al eens aangeraden en de recensies zijn echt wel unaniem.
            nog iemand die een staf reikt aan deze kreupele?

            mvg, peter.

            Comment


            • #7
              Re: aanleren PS

              Ok. Welcome aboard then.

              Boek van Scott Kelby is goed.
              De boeken van Scott zijn in benadering wel op een tutorial manier. Ze leggen u een vaste sequentie van stappen voor maar geven minder persoonlijk inzicht.

              Deze vind ik nog beter aangezien ze de achtergronden ook uitleggen.
              Ben Willmore : http://www.amazon.com/exec/obidos/AS...digitalmastery
              Martin Evening: http://www.amazon.co.uk/Adobe-Photos.../dp/0240519841

              Deze laatste is heel specifiek en misschien voor een stuk voorbijgestreefd met de recente lancering van photshop cs3 beta, maar ook heel interessant.
              Katrin eismann : http://www.amazon.com/Photoshop-Mask...458328-7150049

              Ze zijn niet goedkoop maar hun geld waard.
              Merk ook op dat als je op Amazon één van deze boeken aanklikt, één van de andere blijkbaar vaak als perfect partner verschijnt. Da's geen toeval want over de waarde van deze boeken bestaat veel overeenstemming.
              Scott Kelby is de beste verkoper maar de minder bekende Ben Willmore vind ik de beste.

              Scott Kelby geeft u oplossingen op een plateau maar als je verder wilt gaan, zijn de andere beter.
              Last edited by PSG; 7 januari 2007, 15:39.

              Comment


              • #8
                Re: aanleren PS

                bedankt stefken, en wat dat persoonlijk inzicht betreft dat is uiteraard van groot belang. het helpt me al een stuk vooruit dat ik een aantal hulpmiddelen leer kennen en hieruit kan ik dan een selectie uitmaken. uiteraard is de prijs altijd van belang maar voor een goede gids geef ik graag wat in de plaats.

                bedankt,

                Peter.

                Comment


                • #9
                  Re: aanleren PS

                  Misschien heb je iets aan deze link

                  m.v.g.
                  Fons
                  Nikon D50, 50mm 1/8, AF-S VR 24-120mm

                  Comment


                  • #10
                    Re: aanleren PS

                    Hier vind je ook leuke tutorials, maar opnieuw inzichten ga je er niet leren.

                    Comment


                    • #11
                      Re: aanleren PS

                      Als aanvulling op de post van stefken:
                      Adobe heeft ook de uitgave:classroom in a book met CD.Dit is ook interessant en doorloopt de basis van Phtotshop met voorbeelden die je zelf kan oefenen met de bijgeleverde CD.

                      Scott Kelby is inderdaad te veel probleemgericht,type:"hoe verwijder ik sproeten" "hoe verscherpen"? waarbij hij zijn eigen geprefereerde waarden opgeeft maar die kunnen niet voor al je foto's.Hij is wel heel leesbaar ...wanneer je tegen de vaak flauwe grapjes kan.

                      Comment


                      • #12
                        Re: aanleren PS

                        Oorspronkelijk geplaatst door vonkske Bekijk bericht
                        Als aanvulling op de post van stefken:
                        Adobe heeft ook de uitgave:classroom in a book met CD.Dit is ook interessant en doorloopt de basis van Phtotshop met voorbeelden die je zelf kan oefenen met de bijgeleverde CD.
                        Yep, die wou ik er net nog bijzetten. Dit is vooral een boek van het type : hoe kan ik met photoshop werken, wat doen al die knopkes enz. Van dit type heb je heel veel boeken en ik zie geen reden om een andere te nemen dan deze "classroom in a book". Deze reeks is nog relatief inzichtelijk.

                        Comment


                        • #13
                          Re: aanleren PS

                          Oorspronkelijk geplaatst door fobieke Bekijk bericht
                          Misschien heb je iets aan deze link

                          http://www.micdigital.be/


                          Dit kon ik net gebruiken, bedankt voor deze 'gouden' tip.


                          mvg,
                          2 x 60D + 1 BG-E9 / EF-S 15-85 IS USM / 70-200 f2.8 L/ EF 100 f2.8 L IS Macro / SPEEDLITE 430 EX II/ MANFROTTO 055CXPRO3 + VANGUARD GH-200 PISTOL GRIP

                          Comment

                          Working...
                          X