Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Balpen punt (met omkeerring)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Balpen punt (met omkeerring)

    Hallo,
    Dank zij FRans aan een omkeerring geraakt.
    Natuurlijk wou ik direct eens oefenen.Ik ben nog op zoek naar een 50 mm lens , dus heb deze foto genomen met mijn nikon 105 mm f2.8 macro en mijn sigma 90 mm macro f2.8 omgekeerd erop.

    Vind het resultaat wel redelijk, alleen moet ik zeer dicht op het object zitten.Deze foto is genomen op 1 cm van de punt van de balpen.
    Zal ik met een 50 mm lens verder van het object zitten?Als je zo een lens hebt en wegdoet pm me maar he



    Mvg
    Canon EOS 400D -Grip - Sigma 10-20mm, Canon 70-200mm L F4 IS, Sigma 150mm f2.8 1:1 Macro, Tamron 18-250mm, kenko 1.4x DG, Tokina 80-400mm, speedlight 430EX

  • #2
    Re: Balpen punt (met omkeerring)

    grappig hoor, maar zou het uit een hoek laten komen.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Balpen punt (met omkeerring)

      Ha, ik zie dat de omkeerring zijn werk doet!

      Ja de werkafstand is altijd vrij klein maar met een 50mm lensje moet dit iets verder worden. Ik heb de waarden vroeger nog gemeten met de AF200/4D micro + 50mm revers en daar lag de werkafstand tussen 30 en 33mm.

      Een vorm zoals een balpen is altijd iets moeilijker scherp te krijgen gezien de ronde vorm en de berperkte DOF. Het kiezen van het juiste focusvlak zal bij dit type fotografie altijd heel belangrijk blijven. Test eens vb om een vlak blad waar je eventueel langs onder belicht. Dan zul je heel mooi de structuur van de strengels zien. Er liggen nog voldoende bladeren buiten met heel mooie kleuren. Hoge Fwaarde is zeker nodig. Ook ideaal om te testen zijn de spinnewebs s'morgens als het nog vochtig is. De kleine druppels aan de knooppunten kunnen een waar spectacel zijn. Eventueel iets als achtergrond gebruiken om niet alles zwart te hebben!

      Ideaal dergelijke omkeerlenzen voor winterwerk!

      Frans.

      Comment

      Working...
      X