Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hier erger ik mezelf aan!!!

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hier erger ik mezelf aan!!!

    Ik kom regelmatig op de nieuwsgroep nl.foto en lees daar veel berichtjes van mensen die wat te vertellen hebben...tot groot genoegen, tot gisteravond dan.
    Daar was het volgende bericht verschenen met het antwoord wat daarop volgde:

    Paul Matthijsse schreef in bericht
    <b2jnkf$k1e$1@news-reader12.wanadoo.fr>:


    > Wat ik mis is de aandacht voor de foto, wat ik mis is het nauwkeurig kijken
    > vooraf, het zoeken naar en vinden van een zinvolle, mooie of belangwekkende
    > compositie, het spelen met licht en lichtval en opnamestandpunt, het streven
    > om iets te maken wat de moeite waard is om te maken en later aan de muur te
    > hangen. Wat ik vaak ook mis is simpelweg een kritisch vermogen: "Nee, dit is
    > niets, in de prullenbak ermee". In plaats van de prullenbak wordt het World
    > Wide Web als eindbestemming gekozen. Leve photosigh en omstreken.

    Het is duidelijk dat de 'decisive moment indicator' bij diverse nieuwe
    modellen digitale cameras nog enige verbetering behoeft.

    > Wie zulke pittige kritiek uit, zal ongetwijfeld tot de Europese top behoren,
    > nietwaar? Maar nee, geenszins. Ik ben een amateurfotograaf en als iedereen,
    > ben ik ook ooit eens begonnen, helemaal aan het begin, inclusief alle fouten
    > die daar bijhoren. Maar ik heb mezelf in de loop der jaren wel aangeleerd om
    > door de zoeker te *kijken* als je een foto neemt -- maar kennelijk is dat in
    > dit snelle digitale tijdperk een hopeloos ouderwets tijdverdrijf geworden...

    Ik sluit me geheel bij je mening aan, Paul. En wat ik nog erger vindt
    is dat er geen rem op lijkt te zitten. Het wordt als een digitale
    diarrhee over iedereen uitgestort en als je oprecht van mening bent
    (en zegt) dat het niks is wordt je vervolgens nog verweten dat je geen
    positieve kritiek levert ook.

    Frank van der Pol

    ---------------------------------

    Hierop poste ik de volgende reactie in de nieuwsgroep nl.foto:

    Paul en Frank.....ga hier 's naar toe met jullie kritiek
    en kijk vooral 's naar de digitale diarrhee die daar staat,
    en discusieer daar 's op het forum over jullie stelling Paul en Frank
    ..jullie zullen dan menigeen over jullie heen krijgen....tenminste als jullie
    mans genoeg zijn om het hol van de leeuw binnen te gaan
    de site:
    http://www.belgiumdigital.com/
    het forum:
    http://dc.netadmin.be/

    Groeten uit leiden
    Ruud van Eck

    De daarop volgende reactie van Dhr. van der Pol kwam daaruit voort en daar kunnen we het mee doen:

    Ruud schreef in bericht <b2l36a$9qd$1@reader11.wxs.nl>:

    > Paul en Frank.....ga hier 's naar toe met jullie kritiek

    Waarom? Ik zit hier prima. Ik zou niet weten waarom ik een duiscussie
    die hier gevoerd wordt zou moeten verplaatsen naar een andere plek

    > en kijk vooral 's naar de digitale diarrhee die daar staat,

    Ah, je bedoelt bagger als de 'foto van de dag' zoals bijvoorbeeld:

    http://users.pandora.be/belgium.digital/foto_vd_dag/15_02_2003.jpg
    http://users.pandora.be/belgium.digital/your_photos_II/15_02_2003a.jpg

    Leuke snapshots, maar het heeft niks, maar dan ook echt _helemaal
    niks_ om het lijf. Het is scherp en correct belicht. Maar daar houdt
    elk spoor van enige meer dan huid-diepe inhoud dan ook echt he-le-maal
    mee op.
    En een opname als
    http://users.pandora.be/belgium.digital/camera_saw_it/15_02_2003a.jpg
    komt op mij over als een aardig vakantiefotootje, maar is op zijn
    beurt weer gewoon ronduit onscherp.

    Misschien wordt het tijd voor een site die een pagina heeft met de
    'foto van het uur' of de foto van de minuut' of de 'foto van de
    seconde'.

    > en discusieer daar 's op het forum over jullie stelling Paul en Frank
    > ..jullie zullen dan menigeen over jullie heen krijgen....tenminste als jullie
    > mans genoeg zijn om het hol van de leeuw binnen te gaan

    Waarom zou ik? Het kan toch hier? Of ben jij niet mans of mens genoeg
    om ons van repliek te dienen? In ieder geval heb je wat problemen met
    quoten. Zoveel is wel duidelijk.

    Frank
    _____________

    GRRRRR...hier maak ik me dus ontzettend kwaad om!!!
    Ruud/OlyE10
    Canon EOS 350D/BG-E3/Tamron AF Aspherical XR Di LD IF 28-300 1:3.5 6.3 Macro/Sigma 18-50mm+F3.5-5.6 DC Sigma 55-200mm F4-5.6 DC/Apacer Share Steno CD211+40Gb HD

  • #2
    Niet doen hoor; iedereen die de ng nl.foto een tijdje volgt weet wat er daar aan de hand is; het gaat daar blijkbaar ( al een tijdje) niet meer om mekaar verder op weg helpen,of om wat feed-back te geven en zo; neen iedereen die iets vraagt dat maar enigszins afwijkt van wat sommigen tot 'absolute norm' hebben verheven, dreigt bedolven te worden onder bakken kritiek die veelal het gehalte haalt een kleuterklas en zich beperkt tot het afdoen ( afmaken) van de vraagsteller als onbenul. Boeiend om volgen hoor
    Peter

    http://www.pixagogo.com/?Peter Warson
    http://www.photoblog.be/peterwarson

    Comment


    • #3
      Hallo OlyE10,

      Ik snuffel ook geregeld in die nieuwsgroep en is vaak het absolute dieptepunt van het internet ...
      Je vindt er heel dikwijls meer scheldwoorden dan wat anders - dus laat het voor wat het is. Niet opjagen, slecht voor de bloeddruk.
      Er zijn er daar die het goed voorhebben, maar een aantal doet niets liever dan dingen afbreken en zichzelf verheerlijken tot "het summum" ...


      Jaja
      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

      Comment


      • #4
        je hebt gelijk....maar dit schoot even in het verkeerde keelgat..dus ik moest eventjes luchten.
        OlyeE10
        Canon EOS 350D/BG-E3/Tamron AF Aspherical XR Di LD IF 28-300 1:3.5 6.3 Macro/Sigma 18-50mm+F3.5-5.6 DC Sigma 55-200mm F4-5.6 DC/Apacer Share Steno CD211+40Gb HD

        Comment


        • #5
          sé hier ga ik nu nog eens een chocomelkske op drinken.....
          laat ze maar in hun onwikkelbad liggen die mannen, en laat ze maar 25 keren spoelen, en druipend aan een waslijntje hangen
          doemme toch ik pak er nog één....

          Comment


          • #6
            <font face="Comic Sans MS">Cecemel met een speculaaske</font id="Comic Sans MS">??
            OlyE10
            Canon EOS 350D/BG-E3/Tamron AF Aspherical XR Di LD IF 28-300 1:3.5 6.3 Macro/Sigma 18-50mm+F3.5-5.6 DC Sigma 55-200mm F4-5.6 DC/Apacer Share Steno CD211+40Gb HD

            Comment


            • #7
              Originally posted by OlyE10
              <font face="Comic Sans MS">Cecemel met een speculaaske</font id="Comic Sans MS">??
              OlyE10
              'k lig wéér plat en mijn speculaaske is in mijne cecemel gevallen..

              Comment


              • #8
                Sniiiiif mijn foto is maar een leuke snapshot Eigenlijk heeft die wel gelijk wat mijn foto betreft (in geval van deze foto toch) Het licht zat me goed mee, maar ik vind dat er iets mis is met de compositie, het kan beter van mezelf, en dat gaan we vandaag nog eens proberen.

                @OlyE10, wat ik altijd in een discussie doe is de vraag terugstellen. Dus vraag eens of hij enkele foto's te tonen heeft. Het is namelijk heel gemakkelijk kritiek te geven en zeker als het over 'feeling' gaat. Dus laat hem eens bewijzen dat hij weet waarover hij praat.

                @Sony, dat word vissen vrees ik voordat het helemaal doorweekt is, smakelijk
                Tiggy - Nikon Coolpix 4300

                Comment


                • #9
                  <font face="Comic Sans MS">Dat hij verstand van zaken heb geloof ik wel..maar dat ie zo onachtzaam omgaat met het "gedachtengoed" van andere mensen,.. die maken wat hun mooi vinden en dat is heel persoonlijk "Beauty is in the eye of the beholder" ..vind ik op geen enkele wijze goed te praten.
                  Dit is de site van Frankie van zijn werk:</font id="Comic Sans MS">
                  http://www.frankvanderpol.nl/
                  OlyE10
                  Canon EOS 350D/BG-E3/Tamron AF Aspherical XR Di LD IF 28-300 1:3.5 6.3 Macro/Sigma 18-50mm+F3.5-5.6 DC Sigma 55-200mm F4-5.6 DC/Apacer Share Steno CD211+40Gb HD

                  Comment


                  • #10
                    OlyE10 (ruud),
                    Ik ken dat specifieke forum niet foto.nl. Ik stoor me wel vaak aan het overdreven taalgebruik op andere forums en daarom zit ik graag hier bij BD. Maar als ik de reactie op jouw reactie lees zie ik dat dit vrij correct is geschreven. De stelling is:

                    Wat ik mis is de aandacht voor de foto, wat ik mis is het nauwkeurig kijken vooraf, het zoeken naar en vinden van een zinvolle, mooie of belangwekkende compositie, het spelen met licht en lichtval en opnamestandpunt, het streven om iets te maken wat de moeite waard is om te maken en later aan de muur te hangen. Wat ik vaak ook mis is simpelweg een kritisch vermogen: "Nee, dit is niets, in de prullenbak ermee". In plaats van de prullenbak wordt het World Wide Web als eindbestemming gekozen. Leve photosigh en omstreken.
                    Ik zie op BD wel eens foto's waar ik van denk hmmmmmm is dit ut nou. Dit is dan mijn mening als ik deze mening op een goeie manier kan verwoorden kan dit wellicht als input dienen voor iemand anders.
                    Er is veel "digitale diaree" maar wie is de beoordeelaar van een foto? Wat de een mooi vindt hoeft de nadere niet mooi te vinden. Zaak is dat je iets leert de beoordelaar zowel de fotograaf. Op moment dat je kritiek levert moet je ook voorbeelden kunnen noemen.
                    "elk voordeel heb z'n nadeel" http://www.pbase.com/johan2084/japan_2003

                    Comment


                    • #11
                      OlyE10,

                      Gewoon laten lopen man, waarom gebruikt hij trouwens een computer om zijn ideeën over de digitaal fotograferende mensheid te verkondigen ?
                      Met de hand en vulpen schrijven is toch ook veel zinvoller?
                      Dan moet je ook veel meer nadenken over je zinsconstructie voor je je blad bevuilt.

                      Ach, zie het zo: mensen die zo fulmineren hebben meestal een probleem met zichzelf !
                      Saluti,

                      Pascal

                      Comment


                      • #12
                        Vriend, doe rustig aan

                        Ik zie diverse nieuwsgroepen, allemaal met hun vaste posters, dat is internet.

                        Wat jij gewoomn even moet leren is dat internet vooral bestaat uit gewone mensen, met gewone jalouzie, maar vooral met gewone geldingsdrang.

                        Doe gewoon lekker wat jij vind dat leuk is, en geniet ervan, zelfs een serieus forum als dit kan niet inschatten waarom jouw foto die jij adoreert voor jou juist zo mooi is

                        Kalm aan, en geniet van je eigen meesterwerken, wat doet een andermans mening ertoe?

                        Comment


                        • #13
                          Ik ben daarnet lekker uit eten geweest met vrouw en kind..en na afloop heerlijk een Cecemel met een speculaaske genomen op Sonyke's advies en ik voel me nu een stuk beter...ik heb 't naast me neer gelegd.

                          OlyE10
                          Canon EOS 350D/BG-E3/Tamron AF Aspherical XR Di LD IF 28-300 1:3.5 6.3 Macro/Sigma 18-50mm+F3.5-5.6 DC Sigma 55-200mm F4-5.6 DC/Apacer Share Steno CD211+40Gb HD

                          Comment


                          • #14
                            Op gevaar van afgemaakt te worden....er zit natuurlijk wel veel waarheid in en ik heb al heel wat brol op het internet gezien, ook op deze site, en daar wordt dan dikwijls toch nog lovend over gesproken. Bijna alles is goed bij wijze van spreken en je wandelt op dun ijs als je feedback tracht te geven die niet positief is.

                            Ik denk echter ook dat het probleem is dat je een onderscheid moet maken tussen een rubriek zoals "Beoordeel mijn foto" en een fotogalerij die de bedoeling heeft een selectie van goed werk te zijn.

                            Ook in een klassieke fotoclub komt er toch veel brol op de plank, die - als alles goed gaat (en dat is dikwijls niet zo)- het niet tot op de tentoonstelling maakt. Het verschil is dat je een interne discussie hebt binnen de muren van een klublokaal, terwijl dit hier op internet voor de ogen van de ganse (internet-)wereld plaats vindt.

                            In de fotoclubs zitten toch ook wel een aantal mensen met vele jaren ervaring, terwijl de ervaring bij de jonge generatie digitale fotografen dikwijls nog eerder beperkt is (niet altijd natuurlijk). Door de generatiekloof is de kruisbestuiving tussen beiden ook nog enigszins beperkt, en hopelijk zal dat maken dat de digitale fotografie een vernieuwing gaat realiseren. De voorlopig nog minder ervaren digitale fotografen zullen op termijn hun klassieke collega´s voorbijsteken op alle vlakken (behalve op uitsterven dan).

                            Enfin, ik heb er weer meer woorden aan vuilgemaakt dan ik van plan was.

                            m.v.g.

                            Jos
                            PS: Een toestel met een 'decisive moment indicator' zou ik toch ook wel goed vinden, liefst in analoge en digitale uitvoering.
                            http://www.jos-echelpoels.smugmug.com

                            Comment


                            • #15
                              in zekere zin ga ik ook mee met igoforit, hoewel ik mezelf absoluut niet reken tot de categorie 'goede fotograaf', eerder één met zijn momenten en wat chance.

                              maar het is een beetje een vicieuze cirkel, je geeft beginnelingen geen zware kritiek, en/of je prijst ze teveel voor zwakke tot middelmatig goede foto's. vervolgens post die alles wat min of meer aan de gezette standaard beantwoord.. enz. enz..

                              + het feit dat het zeer makkelijk is om ff een galerij van tientallen foto's te posten, ook al zijn het bijna allemaal dezelfde..

                              m.a.w. ik vind dat gegronde kritiek mag, voor iedereen.

                              ToM.___ //Fuji s602.
                              www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                              It goes to 11 you know? 1 louder.

                              Comment

                              Working...
                              X