Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Structuur archiveren foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Structuur archiveren foto's

    Het is mij opgevallen dat wanneer wij het hebben over archiveren van foto’s de discussie snel overgaat naar welke software hiervoor beter is.
    Het is echter van groot belang dat men eerst een goede structuur opzet alvorens over te gaan tot archiveren van foto’s in een programma.
    Met jullie praktijk ervaringen moeten wij toch in staat zijn een goede archiefstructuur op te zetten.
    Ik ben zo vrij geweest om de eerste stap hiervoor te zetten.
    Als uitgangspunt heb ik gekozen voor een structuur die naderhand in elk programma gebruikt kan worden.

    Alles kan namelijk met de verkenner worden voorbereid en tevens kan met de verkenner snel gebladerd en gesorteerd worden.

    Archief structuur
    In de map “Mijn afbeeldingen” heb ik aangemaakt een map “Digitaal”.
    Onder deze map heb ik de submappen gemaakt met het jaartal bijv. “2006”.
    Daaronder maak ik dan de submappen aan met de datum van de opname bijv. “20061218
    Deze datum kan eventueel aangevuld worden met een locatie of opdracht bijv “20061218Macro”.
    Vervolgens maak ik onder submap “20061218Macro” de submappen “Origineel” en “Bewerkt” aan.

    [IMG][/IMG]

    Het inladen van de foto’s
    De foto’s worden op de PC ingeladen in de desbetreffende submap bijv “20061218Macro” – “Origineel”.De foto’s blijven hun eigen naam houden bijv “DSC_0945”. Daar de exif gegevens behouden blijven kan men later alles teruglezen.

    Bewerken van de foto’s
    Alvorens de foto’s te gaan bewerken kopieer ik eerst de originelen naar de submap “20061218Macro” –“Bewerkt”. Wanneer de originele foto’s in JPEG formaat zijn, worden deze in verband met kwaliteit verlies tijdens het bewerken tijdelijk omgezet naar het TIFF formaat. Nadat de bewerkte foto de behaalde kwaliteit heeft wordt deze uiteindelijk bewaard in het formaat JPEG. De tijdelijke TIFF foto kan dan worden verwijderd, dit i.v.m. grote bestanden. We hebben nog altijd het originele exemplaar.

    Het beheren van het archief
    Voor het beheren heb ik de volgende structuur gekozen.
    Alle foto’s worden ingeladen op mijn interne harde schijf. Regelmatig maak ik hiervan een back-up naar een externe harde schijf. Wanneer er voldoende foto’s zijn gemaakt om een CD of DVD archief te maken ga ik als volg te werk.

    De mappen die gereed zijn om definitief te archiveren breng ik van de map “Digitaal” eerst over naar de map “Mijn afbeeldingen” – “Archief” “2006”. In mijn archief staan alle foto’s waarvan ik ook een CD of DVD archief bezit. Tevens heb ik dit archief ook nog op de externe HD staan.

    [IMG][/IMG]


    Daarna kan het branden van de CD of DVD plaatsvinden.
    Het archief op de externe HD gebruik ik als het originele archief en blijft dus altijd daar staan.
    Vanuit dit archief brand ik altijd nieuwe CD’s of DVD’s.
    Als er genoeg geheugenruimte op de interne HD aanwezig is dan kun je voorlopig het archief ook daar laten staan. Je hebt op deze wijze je bestanden op drie plaatsen gearchiveerd.

    Ik hoop met bovenstaande een kleine bijdrage te hebben geleverd aan onze mooie hobby.
    Mvgr
    Antoine200

  • #2
    Re: Structuur archiveren foto's

    Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
    Ik hoop met bovenstaande een kleine bijdrage te hebben geleverd aan onze mooie hobby.
    Mvgr
    Antoine200
    Amai ni, merciekes!

    Ben zelf nog maar recent digitaal begonnen, en was er nog niet uit hoe ik het zou aanpakken!
    Tnx!!
    Dave

    Comment


    • #3
      Re: Structuur archiveren foto's

      Ik gebruik een soortgelijke directory-structuur (op datum) en archiveringsmethode. Het probleem dat nu na een 6-tal jaar dikwijls opduikt is het volgende: "Waar zit die goeie foto van die vliegenzwam nu weer?" En als je dus geen idee hebt in welke maand, laat staan in welk jaar je die nu weer genomen had, ben je wel even aan het zoeken Heeft er iemand suggesties hoe dat op te lossen?
      blog

      Comment


      • #4
        Re: Structuur archiveren foto's

        Gebruik software als iView om al je foto's op je harde schijf te plaatsen en ze te 'inventariseren'. Op die manier kan je er sleutelwoorden/zinnen aangeven en kan je op verschillende manieren zoeken naar die ene foto.

        T.
        Nikon stuff rocks :-)

        Comment


        • #5
          Re: Structuur archiveren foto's

          Oorspronkelijk geplaatst door Stijn. Bekijk bericht
          Ik gebruik een soortgelijke directory-structuur (op datum) en archiveringsmethode. Het probleem dat nu na een 6-tal jaar dikwijls opduikt is het volgende: "Waar zit die goeie foto van die vliegenzwam nu weer?" En als je dus geen idee hebt in welke maand, laat staan in welk jaar je die nu weer genomen had, ben je wel even aan het zoeken Heeft er iemand suggesties hoe dat op te lossen?
          In de meeste software programma's kun je trefwoorden aan je foto's toevoegen zonder dat je bovenstaand structuur van archiveren wordt aangetast.
          Bijv. Je kunt een onderverdeling in trefwoorden maken van Gebeurtenissen, mensen, plaatsen etc. En al deze trefwoorden kun je weer verder onder verdelen. Alleen zou ik deze verdere onderverdeling doen met een software programma omdat dit dan aan de bedoelde foto wordt gekoppeld en niet aan de bovenstaande boomstructuur.
          mvgr
          antoine200
          Last edited by antoine200; 21 december 2006, 17:47.

          Comment


          • #6
            Re: Structuur archiveren foto's

            Bedankt Antoine, ik ga daar eens mee aan de slag in het nieuwe jaar.
            Alleen twijfel ik nog over het werken met datums om de reden die Stijn al aangaf,
            daarom denk ik dat ik met trefwoorden wat vlugger alles kan vinden.
            Ik kan wel in mijn geheugen (grijze cellen) opslaan wáár die foto die ik zoek is gemaakt maar niet zo makkelijk wanneer die gemaakt is. Maar er zit wel structuur in je opzet en daar ga ik mee aan de slag, ofwel met ACDSee ofwel met Adobe Bridge.
            Bedankt in elk geval voor deze opzet.
            Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
            Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

            Comment


            • #7
              Re: Structuur archiveren foto's

              Oorspronkelijk geplaatst door jan.brouwers Bekijk bericht
              Bedankt Antoine, ik ga daar eens mee aan de slag in het nieuwe jaar.
              Alleen twijfel ik nog over het werken met datums om de reden die Stijn al aangaf,
              daarom denk ik dat ik met trefwoorden wat vlugger alles kan vinden.
              Ik kan wel in mijn geheugen (grijze cellen) opslaan wáár die foto die ik zoek is gemaakt maar niet zo makkelijk wanneer die gemaakt is. Maar er zit wel structuur in je opzet en daar ga ik mee aan de slag, ofwel met ACDSee ofwel met Adobe Bridge.
              Bedankt in elk geval voor deze opzet.
              Beste Jan,
              Waarom ik deze structuur op het forum heb gezet is dat de meeste, niet PC kenners, al heel snel grijpen naar een softwareprogramma om hun foto's te beheren.
              Mijn opzet, overigens niet zalig makend, kan iedereen zonder softwareprogramma opzetten.
              In de computerterm heet deze opzet een TREE of DIRECTORIE lijst.
              Later kun je ieder softwareprogramma gaan gebruiken.
              In een programma kun je de Metagegevens aanpassen van een foto. Tevens kun je zoveel trefwoorden aan een foto toevoegen als je wilt.
              Wanneer je dit alles zonder een boom structuur doet, wordt archiveren op CD of DVD een chaos. Je kunt dan zeggen "Ik vind mijn foto niet meer terug".
              Mijn wel gemeend advies aan jou is maak eerst een boomstructuur en ga het dan verfijnen in een of ander softwareprogramma.
              mvgr
              antoine200

              Comment


              • #8
                Re: Structuur archiveren foto's

                Ik gebruik nu redelijk een gelijkaardige methode.

                Een paar kleine verschillen:

                Naast datum in de folder zet ik steeds een korte uitleg over het onderwerp. Dit moet mezelf toelaten om een foto terug te vinden.
                Enkele voorbeelden.
                061015_EasyMovingWandel
                061101_Canel
                061104_Parijs

                Ik verplaats de foto's niet na archivering.

                Ik heb ook eens even getest met een programma dat keywoorden kon toekennen, maar daar ben ik mee gestopt want te veel werk. En het zoeken achteraf blijft een hele klus. Ik geef een voorbeeld:
                Je zoekt die foto waar ook tante Eufrasie op staat:
                Ga je nu op elke foto een keyword linken van elke persoon die erop staat (heel veel werk).
                Of zet je aan al die foto's alleen "familie" als keyword (dan blijft de lijst met foto's om tussen te zoeken groot)
                Of je gebruikt "familie Aline" voor feestjes met de familie van uw vrouw. Maar dan trouwt die haar vader opnieuw en krijg je ook foto's van die familie....

                Kortom die keywords bepalen is een hele opgave en als je na een tijdje beslist dat je verkeerd bezig was, dan kan je terug al die duizende foto's afgaan om dat aan te passen.
                Tot sluitertijd, Dirk

                Comment


                • #9
                  Re: Structuur archiveren foto's

                  Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                  Ik gebruik nu redelijk een gelijkaardige methode.

                  Een paar kleine verschillen:

                  Naast datum in de folder zet ik steeds een korte uitleg over het onderwerp. Dit moet mezelf toelaten om een foto terug te vinden.
                  Enkele voorbeelden.
                  061015_EasyMovingWandel
                  061101_Canel
                  061104_Parijs

                  Ik verplaats de foto's niet na archivering.

                  Ik heb ook eens even getest met een programma dat keywoorden kon toekennen, maar daar ben ik mee gestopt want te veel werk. En het zoeken achteraf blijft een hele klus. Ik geef een voorbeeld:
                  Je zoekt die foto waar ook tante Eufrasie op staat:
                  Ga je nu op elke foto een keyword linken van elke persoon die erop staat (heel veel werk).
                  Of zet je aan al die foto's alleen "familie" als keyword (dan blijft de lijst met foto's om tussen te zoeken groot)
                  Of je gebruikt "familie Aline" voor feestjes met de familie van uw vrouw. Maar dan trouwt die haar vader opnieuw en krijg je ook foto's van die familie....

                  Kortom die keywords bepalen is een hele opgave en als je na een tijdje beslist dat je verkeerd bezig was, dan kan je terug al die duizende foto's afgaan om dat aan te passen.
                  Ik ben het met bovenstaande helemaal eens. In het begin kun je nog trefwoorden aanbrengen, maar uiteindelijk kost dit veel te veel werk. Ik zelf heb een digitaal archief opgebouwd vanaf 1975. Ik moet er niet aan denken dat ik bij iedere foto een trefwoord moet gaan aanbrengen.
                  mvgr
                  antoine200

                  Comment


                  • #10
                    Re: Structuur archiveren foto's



                    Ik begin met alles naar de externe HD te trekken, en vanuit daar kijk ik welke foto's ik wil bewerken. Op die manier heb ik tenminste de CR2's bewaard op mijn externe, en bespaar ik enorm veel ruimte aan bestanden.
                    Vandaag net voor 25gig aan CR2's van mijn laptop verwijderd

                    Comment


                    • #11
                      Re: Structuur archiveren foto's

                      Voor de beeldvorming een totaal overzicht van een archiefstructuur.

                      [IMG][/IMG]


                      mvgr
                      antoine200

                      Comment


                      • #12
                        Re: Structuur archiveren foto's

                        Ik las ergens dat er een groep is die zich heeft bezig gehouden met het uitdokteren van een methode om foto's in een zo mogelijke methode te structureren, per categorie etc. Ik ben jammer genoeg vergeten waar ik dit gelezen heb, en ik weet ook niet meer welke groep het was. Ik kijk vanavond misschien eens tussen mijn e-books of het daar ergens in staat.

                        De datum-methode vind ik ook niet zo handig, maar gebruik hem momenteel ook nog. Grotendeels omdat ik nog geen grote verzameling heb aan bruikbare foto's om ze in categoriën onder te verdelen. Ik zou eigenlijk ook al eens de reddeloze foto's moeten verwijderen, maar dan denk je altijd dat ik daar spijt van gaat krijgen achteraf . Ik zal wat minder moeten hamsteren.
                        http://kasper.photography & Flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: Structuur archiveren foto's

                          Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                          Ik las ergens dat er een groep is die zich heeft bezig gehouden met het uitdokteren van een methode om foto's in een zo mogelijke methode te structureren, per categorie etc. Ik ben jammer genoeg vergeten waar ik dit gelezen heb, en ik weet ook niet meer welke groep het was. Ik kijk vanavond misschien eens tussen mijn e-books of het daar ergens in staat.

                          De datum-methode vind ik ook niet zo handig, maar gebruik hem momenteel ook nog. Grotendeels omdat ik nog geen grote verzameling heb aan bruikbare foto's om ze in categoriën onder te verdelen. Ik zou eigenlijk ook al eens de reddeloze foto's moeten verwijderen, maar dan denk je altijd dat ik daar spijt van gaat krijgen achteraf . Ik zal wat minder moeten hamsteren.
                          Het opschonen van een archief is altijd een goed zaak, nog beter is om alleen goede foto's op te slaan. Het scheelt ten eerste opslagcapiciteit en ten tweede voorkomt het een hoop werk achteraf. Een foto wat nu niet goed is, is over 10 jaar ook niet goed.
                          Alles wat je kunt aanleveren m.b.t. het structueren is meegenomen.
                          Ben erg benieuwd.
                          mvgr
                          antoine200

                          Comment


                          • #14
                            Re: Structuur archiveren foto's

                            Misschien is dit ook iets, als je er echt gedreven in wil worden:



                            De wereld van computers kan soms vrij ingewikkeld zijn. Op HCW.be vind je allerlei interessante informatie, tips en advies over de computer.

                            http://kasper.photography & Flickr

                            Comment


                            • #15
                              Re: Structuur archiveren foto's

                              Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                              Misschien is dit ook iets, als je er echt gedreven in wil worden:


                              De wereld van computers kan soms vrij ingewikkeld zijn. Op HCW.be vind je allerlei interessante informatie, tips en advies over de computer.

                              http://www.thedambook.com/index.html
                              Ik zal eens kijken wat erin staat.
                              mvgr
                              antoine200

                              Comment

                              Working...
                              X