Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Consumenten bescherming en Garantie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Consumenten bescherming en Garantie

    Beste Forumdeelnemers van Belgium digital,

    Op ieder forum dus ook op dit lees ik regelmatig over garantie perikelen. Ik merk daarbij dat er weinig of in ieder geval onvoldoende kennis is van de rechten die je als koper hebt.
    Onlangs heb ik in het forum "Camera's" uitgebried gereageerd op het topic "Het maken van fototoestel" en nog enkele andere klachten over een mankement aan een fototoestel.
    Het blijkt dat er weinig lezers zijn die kennis hebben van de ook in België sedert 1 januari 2005 in de wet opgenomen Europesche regels voor consumenten bescherming.
    Kort gezegd houdt dit in dat niet de fabrikant of importeur maar de verkoper (winkelier) er 2 jaar lang voor verantwoordelijk is dat uw apparaat, bij normaal gebruik, goed functioneert en voor de reparatie kosten of vervanging verantwoordelijk is.
    Deze wettelijke regeling is van toepassing op alle consumentenartikelen die in de privé sfeer zijn gekocht.
    Op Artikelen die u koopt op naam van uw bedrijf of met een pasje van uw baas bij een groothandel is deze wet niet van toepassing.
    Kijk dus uit met wat u doet!!!!!!
    Veel verkopers zullen als u dit onderwerp ter tafel brengt onkennen, geen medewerking geven en vaak heel boos worden.
    Door schade wijs geworden heb ik mijn ervaringen in Nederland en Duitsland op papier gezet en naar de daarbij behorende op internet gevonden wet teksten, artikelen en publikaties verwezen (links).
    Dit vindt u op:Eos digitaal.nl
    De consumenten bescherming is in België geregeld als de zgn. nieuwe of wettelijke garantie. Dit is vast gelgd in de "Wet betreffendebascherming van consumenten bij verkoop van consumptiegoederen N2004 [C2004/11364]". Deze wet is gepubliceert in het staatsblad van 21 september 2004 en in werking getreden op 1 januari 2005.
    De wet is van toepassing op alle verkopen van consumptiegoederen die gekocht/verkocht zijn na 31 dece3mber 2004.
    In onderstaande link van het Belgische ministerie van economische zaken wordt een heel duidelijke uiteenzetting van deze wet gegeven.

    Onderstaand vindt u de links naar een aantal Belgische publikaties die op het net over dit onderwerp gevonden zijn:
    - De nieuwe wet op de garanties
    - Staatsblad van 21 september 2004 waarin opgenomen "Wet betreffende bescherming van consumenten bij verkoop van consumptiegoederen N2004 [C2004/11364]".
    - Kamer van koophandel Antwerpen
    - European consumer centre Belgium
    - Gids bij het oplossen van consumentenproblemen
    - Kijk hier voor forumdiscussie op eos digitaal over situatie in België.

    Alle opmerkingen en aanvullingen t.a.v. dit onderwerp zie ik dan ook met belangstelling tegemoet.
    alvast bedankt voor uw medewerking.

    Groeten,
    Gerard

    Opm. 8/12/06:
    Mijn Topic bij eosdigital.nl heb ik op dit moment aangevuld met recent gevonden informatie over de situatie in België. Het is mij gebleken dat ik hier niet moet zoeken op consumentenrecht maar op "de nieuwe garantie"
    Zodra ik het NL topic helemaal op orde heb zal ik een volledige copie op Belgiumdigital plaatsen.
    De Belgische links zijn hier reeds toegevoegd.
    Last edited by Cornelus079; 8 december 2006, 14:10.

  • #2
    Re: Consumenten bescherming en Garantie

    Helaas is garantie hebben nog steeds iets anders dan het ook krijgen en niet iedereen heeft het er voor over (of de middelen ervoor) om voor zoiets een rechtzaak aan te spannen.

    Comment


    • #3
      Re: Consumenten bescherming en Garantie

      Rechtszaak is niet nodig. Aangetekende brief sturen, dreigen met inschakelen consumenten organisaties en een mail naar de fabrikant en/of importeur sturen doe t wonderen.
      spreek uit ervaring (2x)
      Gerard

      Comment


      • #4
        Re: Consumenten bescherming en Garantie

        Hm, dat ga ik ook eens doen dan. Heb het met fotoapparatuur gelukkig nog nooit meegemaakt, maar wel eens m'n garantie door m'n neus geboort gekregen.

        Comment


        • #5
          Re: Consumenten bescherming en Garantie

          Wellicht kan men je wijzer maken over de Belgische wetgeving als je test-aankoop eens contacteert (ik denk test-aankoop.be maar google eens). Wellicht kunnen die je wel verderhelpen met je vraag.

          Comment


          • #6
            Re: Consumenten bescherming en Garantie

            ik denk dat het in de praktijk even iets anders ligt. Een winkelier is financieel niet in staat om uit zijn toch al beperkte voorraad een nieuwe camera te verstrekken als het om een duidelijk garantie-geval gaat. Vrijwel alle fabrikanten hebben hun importeurs de deur gewezen en importeren en distrubueren zelf of hebben het importhuis overgenomen.
            In de markteconomie noemen we deze structuren "profitcenters" en mulitinationals die hun hoofdzetels in de regel buiten de EU hebben hebben gewoon lak aan de EU wetgeving en hanteren een heel strak verkoopbeleid dat vrijwel volledig op Amerikaanse leest geschoeid is.
            Uit alle perikelen rondom Nikon is al heel duidelijk te zien wat er gebeurt als een te goeder naam en faam bekende importeur aan de kant wordt gezet.
            In dit geval, kun je beter een prosumer camera kopen bij een grote chain zoals MediaMarkt in Nederland, die verassenderwijze een uistekende service hebben
            Ik kocht een Acer 21" monitor en deze bleek bij het uitpakken defect te zijn.
            Prompt kreeg ik een nieuw zonder enige vorm van discussie.
            Dit soort bedrijven kan zich nl wèl permitteren een defecte camera om te ruilen omdat ze door hun omzet voldoende druk op een leverancier kunnen zetten en anderzijds geen consumenten-organisaties op hun dak willen hebben, met alle negatieve effecten van dien.
            Een foto is slechts een deel van een seconde

            Een grote 4kante kist en een olifant om het apparaat te torsen......

            Comment


            • #7
              Re: Consumenten bescherming en Garantie

              d'Artois,
              Ik denk dat jij het niet goed gelezen hebt.
              De wet stelt duidelijk dat de verkoper, België twee jaar en in NL voor de normale levensduur van een consumenten artikel, verantwoordelijk is en dit risico dus persoonlijk moet dragen.
              Het doel van de wetgever is juist de koper te beschermen tegen de praktijken van de Multinationals die met de moderne internet technieken zelfs onbereikbaar zijn geworden voor klachten.
              Je Noemt in je reactie een grote"chain als"?". Helaas maar deze staat evenals enkele andere prijsstunters bij zowel de Nederlandse consumentenbond en HCC (computerconsument.nl) op de zwarte lijst. Zij hebben net lak aan de wet.
              Kopers moeten bewust worden van hun rechten en deze bij de verkopers opeisen. Vervolgens moeten de verkopers dan maar bij de fabrikanten/importeurs betere regelingen afdingen. Maar dit mag niet ten koste gaan van de rechten van de koper.
              Jij hebt al twee keer het geluk gehad een nieuwe monitor is geruild.
              Ik denk als ik hier een oproep plaats van mensen met een andere ervaring bij diezelfde firma het forum verstopt. Dat doe ik dus maar niet.
              Gerard

              Comment


              • #8
                Re: Consumenten bescherming en Garantie

                ik bedank u allemaal voor de reactie. hopelijk krijg ik mijn fototoestel vlug (na 3 maanden) terug en hopelijk ook gemaakt voor jaren
                groetjes Eddy

                Comment


                • #9
                  Re: Consumenten bescherming en Garantie

                  Mijn Topic bij eosdigital.nl heb ik op dit moment aangevuld met recent gevonden informatie over de situatie in België. Het is mij gebleken dat ik hier niet moet zoeken op consumentenrecht maar op "de nieuwe garantie"
                  Zodra ik het NL topic helemaal op orde heb zal ik een volledige copie op Belgiumdigital plaatsen.
                  Voor diegenen die mij verwezen hebben naar testaankoop.be moet ik een teleurstellend bericht achterlaten. Hier heb ik geen informatie kunnen vinden.
                  Groeten,
                  Gerard.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Consumenten bescherming en Garantie

                    Dag Gerard,
                    ik weet dat ze bij test-aankoop een juridische dienst hebben voor de leden, maar of je (bvb via mail) als niet-abonnee aan info geraakt weet ik niet.
                    Op de site zelf zal wellicht niet te veel "gratis" info staan.
                    Misschien dat ze op een mail willen reageren (mss als je lid bent bij een Nederlandse organisatie)...
                    't Proberen waard...

                    Zeker een voor je initiatief. Ik ben zelf kleinhandelaar (elektro), kan je geloven dat ik zelf niet 100% weet hoever mijn eigen verantwoordelijkheid reikt ivm garantie?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Consumenten bescherming en Garantie

                      Het topic is door mij aangevuld met de wettekst en links betreffende
                      de consumenten bescherming is in België. Deze is geregeld als de zgn. nieuwe of wettelijke garantie. Dit is vast gelgd in de "Wet betreffendebascherming van consumenten bij verkoop van consumptiegoederen N2004 [C2004/11364]". Deze wet is gepubliceert in het staatsblad van 21 september 2004 en in werking getreden op 1 januari 2005.
                      De wet is van toepassing op alle verkopen van consumptiegoederen die gekocht/verkocht zijn na 31 december 2004.
                      Het openings bericht is met deze informatie aangepast.

                      groeten,

                      Gerard

                      Comment

                      Working...
                      X