Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reflectie stofdeeltjes bij flash

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Reflectie stofdeeltjes bij flash

    Hallo,

    Ik heb sinds twee maand een digitale camera Nikon Coolpix 2500.

    Wanneer ik een foto met flash neem ergens binnen, vertoont deze foto vaak witte cirkels.
    De Nikon-verdeler beweert dat dit eigen is aan de digitale fotografie en te wijten is aan reflectie van de flash op rondzwevende stofdeeltjes.

    Zijn er personen die dit fenomeen kennen. Ik moet zeggen dat dit fenomeen heel sterk aanwezig is bij mijn Nikon Coolpix en niet alleen in mijn huis.

    Alvast bedankt voor jullie reactie.

  • #2
    Het probleem is hier al enkele maal aangekaart en stofdeeltjes blijken inderdaad de oorzaak te zijn.

    Ik zou denken dat dat dan niet eigen is aan de camera, maar aan de ruimte waarin de foto genomen wordt

    Comment


    • #3
      Hier een voorbeeld, stof bij de schrijnwerker


      Een Giotto's blaaspeer die ik 100% onder de knie heb ;-)

      Comment


      • #4
        Originally posted by Arcturus
        Het probleem is hier al enkele maal aangekaart en stofdeeltjes blijken inderdaad de oorzaak te zijn.

        Ik zou denken dat dat dan niet eigen is aan de camera, maar aan de ruimte waarin de foto genomen wordt
        Zou het ook niet kunnen dat het eigen is aan bep. types van camera? Bvb. waar de flash erg kort bij de lens zit? Ik heb er bij de mijne in ieder geval nog nooit last van gehad...

        J.
        http://www.theafricabug.com

        Comment


        • #5
          misschien is het wel eigen aan de mensen. misschien even stofzuigen voor je een foto neemt.

          nee serieus,ik heb er bij mijn a40 nog nooit last van gehad.
          site[/URL]

          Comment


          • #6
            Bedankt voor jullie commentaren.

            De foto van Bingel is inderdaad het fenomeen waarover ik praat.

            Ik heb hetzelf nog eens uitgetest door stof te maken en dan een foto te nemen. De foto vertoont vele witte cirkels, dus stof is inderdaad de oorzaak.
            Anderzijds heb ik met drie personen gesproken en zij hebben daar nog nooit last van gehad.

            Mijn conclusie is dus : mijn camera Nikon Coolpix 2500 is heel gevoelig voor reflectie van de flash op stofpartikels en kan dus, spijtig genoeg, gebruikt worden als stofdetector.
            Terwijl andere type toestellen duidelijk minder last lijken te hebben.

            Meer commentaren zijn steeds welkom.

            Comment


            • #7
              Originally posted by alquimista
              Mijn conclusie is dus : mijn camera Nikon Coolpix 2500 is heel gevoelig voor reflectie van de flash op stofpartikels en kan dus, spijtig genoeg, gebruikt worden als stofdetector.
              Meer commentaren zijn steeds welkom.
              Zou hooimijt ook detecteerbaar zijn met je camera? Of de pollen die allergiën bij sommige mensen veroorzaken zouden daarmee ook getest kunnen worden? Je weet dan direct hoeveel pollen per vierkante meter je hebt. Zo hoef je teletekst niet te raadplegen of kan je voor hun de info in jouw streek doorgeven. Denk ns aan al die voordelen.

              Comment


              • #8
                Hoi hoi

                Ook ik heb een nikon coolpix 2500. Hij heeft dezelfde euvel.
                Als je de flits gebruikt komen er soms die bolletjes en soms ook niet. Als je geen flits gebruikt dan zie je de bolletjes helemaal niet.
                Het is voornamelijk binnen. Ik heb de klacht nu meermalen gelezen over deze camera. Het schijnt toch ook met de stand van de flitser te maken te hebben. Meer mensen hebben last van de verschijnsel 'waterbollen':http://www.kieskeurig.nl/kieskeurig/...256B92005D7876

                -------------------------------------------
                Groetjes Johanna

                Comment


                • #9
                  Originally posted by bramluyckx
                  misschien is het wel eigen aan de mensen. misschien even stofzuigen voor je een foto neemt.

                  nee serieus,ik heb er bij mijn a40 nog nooit last van gehad.
                  Deze a40 is toch ook geen 2500??? Dus andere camera.. dus kan het wel degelijk een technisch probleem zijn??

                  -------------------------------------------
                  Groetjes Johanna

                  Comment


                  • #10
                    Hier hebben we dat onlangs ook besproken :http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=14555

                    Groetjes,
                    Jean-Paul

                    Comment


                    • #11
                      Beste , k heb een canon g2 en heb altijd al perfecte fotos getrokken naar mijn gedacht. Daarjuist ben ik gaan actie-shooten in een oude sporthal met flits terwijl ze aan het voetballen waren.
                      Eerste reactie: dacht dat mijn lens kapot was of mijn CCD plots vol dead pixels zat. Maar het was dus stof. Niet te zien met het blote oog, maar eens met de flits erop wordt een stofdeeltje van 1mm -> 5cm op het scherm.
                      Ik blijf daar gewoon weg uit die sporthal, da's mijn oplossing.
                      Maar heb het nog nooit in huis gehad.
                      Canon 300D * Canon Efs 18-55mm * Sigma EX 70-200mm 2.8 APO HSM * Sigma 2.0x APO TC * Tamron AF 90mm 2.8 1:1 * Sigma EF-500 DG SUPER * Sigma Ex 77mm uv Filter * 3x 256 mb toshiba CF

                      Comment


                      • #12
                        ik heb er hier al een paar keer van gehoord maar zelf no nooit last van gehad. Aan de andere kant ik gebruik nu niet zoveel mijn flitser, 'k probeer eerst altijd eens zonder (als ik mijn camera moest laten doen zou die bijna de helft van de tijd flitsen)
                        visit my website : http://www.freewallpapersite.com

                        Comment


                        • #13
                          Hallo,

                          Bedankt voor jullie reacties.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by bramluyckx
                            misschien is het wel eigen aan de mensen. misschien even stofzuigen voor je een foto neemt.

                            nee serieus,ik heb er bij mijn a40 nog nooit last van gehad.
                            Als je een "Canon Powershot A40" bedoelt : ik gebruik zo een en heb daar wel degelijk 'last' van, zij het niet in de mate van hoger staande voorbeeldfoto. Op de meeste binnenhuis opnamen met flash staat minstens één wit cirkeltje...

                            Comment

                            Working...
                            X