Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Toestel voor grafische gebruik

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Toestel voor grafische gebruik

    Hallo iedereen,

    Ik zou mij graag een dig. fototoestel willen aanschaffen!

    Belangrijke punten voor de aanschaf van deze zijn de volgende!

    01)Voor grafisch gebruik, dwz foto voor gebruik in A2(420x594mm),A1(594x840mm0)en zelf groter met een resolutie op 300dpi! Hierbij zouden de voordelen van het digitale wel naar boven komen denk ik. (Gedaan met scannen van negatieven en foto's)

    02)Graag zou ik ook bewegingen willen fotograferen; serie foto's kort na elkaar genomen, hier zit men denk ik toch beperkter met digitale fotografie, nietwaar?


    03)Denk aan een budget tss 1000-1300 Euro (liefst niet hoger, lager mag altijd )

    Heb zelf al wat rondgekeken, en tot de volgende conclusie gekomen:

    Minolta Dimage 7i, 7hi --> problemen met sommige geheugen kaarten, 7i niet mogelijk om lens te plaatsen!

    Nikon Coolpix 5700 --> lijkt mij de beste koop!

    Olympus E10 --> (slechts) 4MP

    Zijn dit de juiste toestellen voor mij!!!
    Of zijn deze al een klasse te hoog...

    PS
    Wat ook wel eens belangrijk kan zijn:
    Datgene wat ik door de zoeker (of op schermpje) ziet moet ook zo identiek mogelijk zijn met de foto qua beeld! Heb reeds ervaring met sommige dig. toestellen (en analoge) waar dit zeker niet het geval is. Dat het beeld op de foto uiteindelijk iets meer naar links staat dan origineel door de zoeker gezien werd! Men spreekt hier wel over de gewone toesteltjes! Bestaat er in de dig. fotografie een zoeker op basis van spiegelreflex dwz beeld van zoeker = beeld door lens?

    Bedank op voorhand voor de reactie

  • #2
    Originally posted by The Table
    Hallo iedereen,

    Ik zou mij graag een dig. fototoestel willen aanschaffen!

    Belangrijke punten voor de aanschaf van deze zijn de volgende!

    01)Voor grafisch gebruik, dwz foto voor gebruik in A2(420x594mm),A1(594x840mm0)en zelf groter met een resolutie op 300dpi! Hierbij zouden de voordelen van het digitale wel naar boven komen denk ik. (Gedaan met scannen van negatieven en foto's)

    Wil je 300 dpi op A1?? Vergeet het dan maar, reken maar eens uit hoeveel mpixels dat in theorie zouden zijn!!! Zelfs een Canon 1D met 11-12mpixels en een straffe upsampeling zijn ontoereikend in dat geval. Al twijfel ik aan de noodzaak om 300dpi te gebruiken als bron voor een a1.


    02)Graag zou ik ook bewegingen willen fotograferen; serie foto's kort na elkaar genomen, hier zit men denk ik toch beperkter met digitale fotografie, nietwaar?

    Nope, kan wel hoor, maar denk dan maar aan een dslr.


    03)Denk aan een budget tss 1000-1300 Euro (liefst niet hoger, lager mag altijd )

    Kom je niet mee toe, de goedkoopste dslr kost 2500-3000€, zonder lenzen.

    Heb zelf al wat rondgekeken, en tot de volgende conclusie gekomen:

    Minolta Dimage 7i, 7hi --> problemen met sommige geheugen kaarten, 7i niet mogelijk om lens te plaatsen!

    Nikon Coolpix 5700 --> lijkt mij de beste koop!

    Olympus E10 --> (slechts) 4MP

    Zijn dit de juiste toestellen voor mij!!!
    Of zijn deze al een klasse te hoog...

    eerder een klasse te laag.

    PS
    Wat ook wel eens belangrijk kan zijn:
    Datgene wat ik door de zoeker (of op schermpje) ziet moet ook zo identiek mogelijk zijn met de foto qua beeld! Heb reeds ervaring met sommige dig. toestellen (en analoge) waar dit zeker niet het geval is. Dat het beeld op de foto uiteindelijk iets meer naar links staat dan origineel door de zoeker gezien werd! Men spreekt hier wel over de gewone toesteltjes! Bestaat er in de dig. fotografie een zoeker op basis van spiegelreflex dwz beeld van zoeker = beeld door lens?

    Opnieuw: een dslr kopen!!

    Bedank op voorhand voor de reactie

    Comment


    • #3
      Hallo,

      Ik heb de indruk dat je toch niet echt op de juiste golflengte zit. Bij het gebruik op het formaat dat U komt te vernoemen en dan met een densiteit van 300 dpi dat is dus voor een output van fotografische kwaliteit zal U altijd interpolatie nodig hebben.
      Interpolatie is beeldpunten toevoegen aan het origineel. Om daar goede resulten in te bereiken is het erg belangrijk dat U vertrekt van een goed of zeer goed origineel. Dat beperkt uw keuze eigelijk enkel tot de topklasse van digitale camera's en dan is de minimum investering met lens een 3000 Euro. Maar dan ben je toch nog maar aan de laagste sport van de ladder. En ik ben eerlijk, als er veel op die grote moet gewerkt worden, dan denk ik eerder aan een middenformaat camera of zelfs een technische camera op het 4 X 5 inch formaat. De bestanden die U krijgt na het scannen van zo een beeld geven U al een indruk van wat je nodig hebt en naar mijn bescheiden mening gaat daar het analoge momenteel nog winnen van het digitale.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment

      Working...
      X