Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D100 met AF-S 24-85mm f/3.5-4.5G ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D100 met AF-S 24-85mm f/3.5-4.5G ?

    <font face="Arial">
    Hallo ,

    ik ben van plan een Nikon D100 aan te schaffen,
    samen met een AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G.

    Echter ben ik nog een leek in de fotografie (heb enkel ervaring met digitale beeldverwerking)
    en zou ik graag horen of dit wel een geschikte lens is voor verscheidene doeleinden: portret, sport, binnen, buiten,...

    Tevens ben ik niet zeker qua aanschaf van een CompactFlash 256MB,
    is dit wel voldoende om een arsenaal foto's op te slaan,
    of eerder te kiezen voor een IBM microdrive van 1GB ?

    Alvast bedankt voor de repsons,
    Kodakske
    </font id="Arial">

  • #2
    Kodakske,

    Voor die lens weet ik niet, het hangt zoveel van buget en doelstelling af, maar voor het geheugen zou ik resoluut naar de 1 Gb disk gaan, het verbruik is helemaal geen probleem en je kunt zelfs voldoende werken in RAW. Ik had ook eerst wat twijfels, maar ben heel tevreden dat ik diredct naar de 1 Gb gegaan ben. Ik haal nooit de drive eruit, altijd overzetten via de USB poort met netvoeding. Deze laatste is zeker aan te raden omdat je dan ook als studio opstelling kunt werken direct op de PC.
    Voor de lens keuze werk ik enkel met 2.8 lenzen maar die zijn idd een heel stuk duurder. De beste en goedkoopste lens is de AF50/1.8D maar die is vast natuurlijk. Een 2de batterij is ook aan te raden, dan kun je ze laden nadat ze volledig af is terwijl je nooit verrast zijt op locatie.

    Beste groetjes
    Frans

    Comment


    • #3
      Bedankt,

      een 1GB lijkt me inderdaad wel beter, had enkel beetje vrees dat bewegende onderdelen van de micordive misschien snel blokkeren door het bewegen van de camera tijdens deze foto's opslaat...

      Heb net nog enkele reviews bekeken, begin nu te twijfelen:
      Nikon D100 of Fuji S2 Pro ??

      Weet er iemand meer info of tips te vinden over het beste gebruik van welke lens in welke situaties ?

      Bedankt,
      Kodakske

      Comment


      • #4
        Originally posted by Kodakske
        <font face="Arial">
        ik ben van plan een Nikon D100 aan te schaffen,
        samen met een AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G.
        </font id="Arial">
        Ik heb de Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D; persoonlijk vind ik die focusafstanden zeer geschikt als allround lens: de 24mm kant is voor mij "breed" genoeg, en met 85mm heb je toch al wat zoom ook. Zelf heb ik voor die D-type gekozen omwille van het grotere diafragma (kleinere scherptediepte mogelijk + meer lichtinval mogelijk: kortere sluitertijden en/of lagere ISO) en de aanwezigheid van een macro-setting (dichtbij). De G-type heeft als voornaamste pluspunten de snellere focus (AFS), M/A switch (snel omschakelen van manueel naar autofocus) en hij is toch wel wat lichter (sommige mensen van de D type de zwaar in combinatie met de D100) en goedkoper. Wel is het zo dat de G-type dichter kan focussen dat de D-type (als je de macro-knop op die laatste niet gebruikt).

        Als opslag trek ik me uit de slag met 3 CF kaartjes van 512 MB, maar als je vb. op reis gaat, is toch wel te weinig. Vooral als je RAW trekt (overigens zeer interessant voor postprocessing), merk je dat je opslagruimte snel verminderd... Zelf gebruik ik normaal gezien compressed RAW; het wegschrijven van een foto duurt wel 40s, maar je kunt in beperkte mate foto's blijven trekken (zolang er plaats is in de buffer), en zelfs een aantal instellingen kun je wijzigen - voor sommige moet je wachten tot de file geschreven is. De foto in compressed raw is ongeveer half zo groot; uiteraard is dit niet bruikbaar als je veel foto's snel achter elkaar moet trekken; ook mag je het toestel niet te snel uitschakelen, want enkel de foto die op dat moment geschreven werd, blijft bewaard; de rest van de buffer speel je kwijt (nu gaat de batterij zodanig lang mee, dat je uiteindelijk je toestel meer aan dan af heb staan ).


        Jörg
        Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

        Comment


        • #5
          Tal van lensreviews :
          http://www.naturfotograf.com/
          En ik vermoed dat je:
          http://www.dpreview.com
          ook al kent (buyers guide, side-by-side is interessant)

          O ja, ik koos de D100 gewoon omdat ik er gemakkelijker aan kon geraken (en betere support voor kon bekomen; dit hangt natuurlijk af van waar je woont en zo).

          Voor de keuze tussen D100 of S2 moet je zelf een aantal dingen bekijken:
          - kwaliteit van foto's (volgens mij hebben ze beide hun sterke en hun zwakke punten)
          - mogelijke accessoires (als je ze nodig hebt; vb. portrait-grip voor D100)
          - bijkomende mogelijkheden (S2 ondersteunt de "standaard" TTL flitsen, D100 kent enkel D-TTL en vereist dus een DX-flits)
          - support (vb. goede winkel in de buurt)
          - batterijen (wat verkies je: D100 = 1 lithium pack voor alles; ik weet niet goed hoe het bij de S2 zit)

          Persoonlijk denk ik dat voor amateur gebruik de afwerking van beide toestellen gelijkaardig is, net zoals het bedieningsgemak en de mogelijkheden.



          Jörg
          Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

          Comment


          • #6
            Heb zelf de D100 gekocht, met 1GB microdrive (redenen zo'n beetje gelijkwaardig met VJs). 256M is echt te weinig (een RAW opname kost snel 9M).
            AF is niet het sterkste punt van de D100, maar is sneller dan de S2 AF.. vraag me niet hoe het komt, trouwens, want ze gebruiken dezelfde chip hiervoor.
            Voor de rest zou je ook eens op http://www.nikonians.org kunnen rondkijken.
            Hou altijd rekening met een 1.5x verlengingsfactor! (je 24-85 wordt dus effectief een 35-120)
            http://marcof.net - geheel nieuw!

            Comment


            • #7
              Bedankt voor de informatie,

              Kan er iemand informatie doormailen van klantvriendelijke winkels met interessante prijzen voor Nikon D100, AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G en IBM 1GB microdrive (liefst in Belgie) ?

              Weet er iemand ongeveer de gemiddelijke opslag-tijd op microdrive van compressed raw (dus meer dan 40 sec ?) ?

              Joris

              Comment


              • #8
                Originally posted by Kodakske
                <font face="Arial">
                ik ben van plan een Nikon D100 aan te schaffen,
                samen met een AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G.

                Tevens ben ik niet zeker qua aanschaf van een CompactFlash 256MB,
                is dit wel voldoende om een arsenaal foto's op te slaan,
                of eerder te kiezen voor een IBM microdrive van 1GB ?
                </font id="Arial">
                Zeer goed plan .

                Ik heb sinds enkele weken net dezelfde combo (D100 + 24-85/3.5) en ben er heel tevreden over. Net als jou ben ik nog min of meer een fotografie-leek. Mijn enige vorig toestel was een Nikon Coolpix 950, waar ik overigens ook heel mooie foto's mee genomen heb, maar die toch ook een aantal vervelende beperkingen had.

                Qua D100. Of je nu een Nikon D100, Canon D60 of Fuji S2 neemt, je zal met al deze toestellen een heel eind ver komen. Uiteindelijk zijn ze gebaseerd op toch wel vrij geavanceerde analoge toestellen. Kwalitatief zijn ze zeker ook elkaar waard en zit het verschil hem in kleine details.

                Qua lens. Ik ben heel tevreden over die lens. Heb ze gekocht na grondig het Nikon SLR forum op www.dpreview.com na te lezen. Heb er reeds haarscherpe foto's mee getrokken. De auto-focus is ook enorm snel en geruisloos door de ingebouwde Silent Wave Motor. Een andere lens die frequent aangeraden wordt is een vaste 50mm Nikkor met F1.8 of zelfs 1.4 die wel heel goedkoop zijn. Maar dan heb je dus geen zoom waardoor je direct wel heel beperkt geraakt in gebruik.
                Qua range is 24-85 (die op een D100 dus eigenlijk 36-128 wordt) vrij goed qua all-rounder.

                Qua memory. Ik ben vrij snel tot de conclusie gekomen dat je toch wel je foto's in het NEF formaat wil gaan nemen. Dit laat de meest kwalitatieve en flexibele post-processing toe. NEF is echter een dikke 9MB groot en op je 1G kaartje ga je dan ook 'slechts' een dikke 100 foto's kunnen zetten. Dat is toch wel weinig. Uiteindelijk ben ik gegaan voor 2 kaartjes van 512M met een X-Drive van 20G. Ok, het is direct weeral een pak duurder dan een 1G microdrive, maar ik heb dan wel direct 20G waarbij ik zonder onderbreken kan doorfotograferen (terwijl ene kaartje op X-drive gecopieerd wordt heb ik 2de kaartje om door te fotograferen).
                Je zou eventueel nog kosten kunnen uitsparen door 2x 256M + X-drive maar dan kan je op 1 kaartje slechts een 25-tal NEFs kwijt en ga je m.i. wel heel vaak moeten wisselen dan (met een digitale camera zit je heel snel aan 25 foto's hoor).
                Oh ja, die dingen kun je snel en goedkoop bestellen bij www.powerinnumbers.com.au maar dat wist je wellicht al .

                Nog een laatste tip : koop jezelf ook enkele goede fotografieboeken. Het leuke van een D-SLR is dat bijna alle standaard fotografie-technieken en -regels ook hierop toepasbaar zijn. En je hebt bovendien het voordeel dat je kostenloos alle technieken ook effectief aan de werkelijkheid kunt toetsen.

                Good luck!

                Henk.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Kodakske
                  Weet er iemand ongeveer de gemiddelijke opslag-tijd op microdrive van compressed raw (dus meer dan 40 sec ?) ?
                  Het laatste dat je wil doen met je D100 is het Compressed NEF formaat gebruiken. 40 seconden is echt tergend traag. En tenzij je ergens een landschap of stilleven aan het fotograferen bent, gaan die 40 seconden onaanvaardbaar zijn.
                  Dan kun je echt nog beter in JPG gaan fotograferen (wat overigens ook heel goede resultaten kan opleveren maar die minder correcties toelaten dan NEF).

                  Henk.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by marcof
                    AF is niet het sterkste punt van de D100, maar is sneller dan de S2
                    Met wat het je de AF vergeleken ? Ik heb eens met mijn broer een vergelijking gedaan met zijn F100, met een Nikkor 28-200/2.8 en de D100 moest nauwelijks onderdoen.

                    Henk.

                    Comment


                    • #11
                      Hebben er nog mensen ervaring met bestellingen via site http://www.powerinnumbers.com.au (zie Henk) ? Hoe zit het met betaling (voor of na ontvangst van goederen) en de leveringstermijn ?

                      Persoonlijk verkies ik een winkel in Belgie, maar moet er eerst nog een vinden...

                      Kan er iemand me tevens titels geven van goede fotografie-boeken (Henk ?) ?

                      Kodakske

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Kodakske
                        Hebben er nog mensen ervaring met bestellingen via site http://www.powerinnumbers.com.au (zie Henk) ? Hoe zit het met betaling (voor of na ontvangst van goederen) en de leveringstermijn ?

                        Kan er iemand me tevens titels geven van goede fotografie-boeken (Henk ?) ?
                        Ivm PIN. De levertermijn is uitermate snel (rekening houdend met het feit dat Australie aan de andere kant van de wereld is ). Ik heb 2 bestellingen gedaan (512M en daarna X-Drive + 512M) en beide waren op 3 werkdagen hier. Betaling deed ik met VISA.
                        Compactflash-kaartjes worden als Documents verstuurd waardoor je geen invoertaksen betaalt . Voor de X-Drive lijkt iedereen €33 als invoertaks te moeten betalen.

                        Ivm boeken. Een klassieker schijnt "Understanding Exposure" te zijn van Brian Peterson. Heb die gekocht via Amazon. Voor de rest nog enkele boeken gekocht bij Boekenvoordeel. Spotgoedkoop en je haalt er altijd nog wel enkele goeie tips uit. En elke bibliotheek heeft ook wel een pak fotografie-boeken.

                        Henk.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by henkvw

                          Met wat het je de AF vergeleken ? Ik heb eens met mijn broer een vergelijking gedaan met zijn F100, met een Nikkor 28-200/2.8 en de D100 moest nauwelijks onderdoen.

                          Zelf niet gedaan, wel test gezien:
                          http://www.photim.net/Acrobat/CI-250-Speed-Mouv.pdf
                          en intro:
                          http://www.photim.net/Acrobat/CI-250-Speed-Intro.pdf

                          ziet er overtuigend uit.
                          hoe de D100 met F100 vergelijkt weet ik niet, lijkt me dat de F100 toch sneller moet zijn.. (de D100 is immers afgeleide van de F80, die niet bekend staat voor zijn AF snelheid.. maar misschien komt de AF spul wel uit de F100.. geen idee)
                          http://marcof.net - geheel nieuw!

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by marcof
                            ziet er overtuigend uit.
                            hoe de D100 met F100 vergelijkt weet ik niet, lijkt me dat de F100 toch sneller moet zijn.. (de D100 is immers afgeleide van de F80, die niet bekend staat voor zijn AF snelheid.. maar misschien komt de AF spul wel uit de F100.. geen idee)
                            De test die wij deden was niet met een bewegend target. Wellicht vandaar het verschil. Al bij al blijkt uit de test toch dat de D100 de beste van de 4 entry-level DSLRs is.

                            Henk.

                            Comment


                            • #15
                              Als ik me niet vergis, beschikken zowel de D100 als de F100 over de Multicam900 als AF-sensor, in tegenstelling tot de Multicam 1300 bij de F5 en D1x/h. Het grootste verschil in die sensoren zit in de 4 omliggende focuspunten. Het centrale focuspunt is bij beide systemen gevoelig voor horizontaal en vertikaal. Bij de Multicam1300 zijn de overige 4 hetzelfde qua layout, bij het simpeler Multicam900 echter, zijn het linker en rechter punt gevoelig voor vertikaal; en het boven- en onderliggende punt voor horizontaal (probeer eens het bovenste focuspunt te kiezen, en te focussen op de grens van vb. een verlichtingspaal). Dit heeft al tot gevolg dat het focussen op sommige objecten met 1 van de niet centrale punten soms kan mislukken (het toestel weet dit, en zal niet verkeerd focussen, enkel 1x zoeken, en dan aangeven dat het focussen niet lukt). Afhankelijk van de gekozen focusmode kan het echter ook de algemene focus vertragen.

                              De tweede factor die een rol speelt, is de snelheid en kracht van de focusmotor. Zelf heb ik gemerkt dat vb. de D100 het toch wel moeilijk heeft op een (oudere) AF 80-200 f/2.8, terwijl een F5 dit veel vlotter kan aandrijven. Uiteraard wordt dit verschil verwaarloosbaar in het geval van een AFS lens (die over zijn eigen focusmotor beschikt).

                              Tal van componenten uit de D100 komen uit de F80 en de F100; het focussysteem (overigens bij de F80 al Multicam900) is dus hetzelfde, ik dacht dat de focusmotoren uit de F100 overgenomen waren.

                              Globaal gezien, afgaande op de reviews die ik gelezen heb, focust de D100 nauwkeurig (dwz. niet verkeerd als het niet lukt), maar trager dan het topgamma van Nikon (D1x/h, F5), en in feite vergelijkbaar met (of zelfs sneller dan) de concurrentie binnen het zelfde genre. Er zijn uiteraard wat beperkingen aan de Multicam900, voornamelijk bij weinig contrast, traliewerk en soms glas (het toestel durft vrij vlot op het weerspiegeling te focussen, afhankelijk van de lichtinval), maar nagenoeg alle AF systemen in deze categorie hebben die problemen.


                              henkvw:
                              Het schrijven van compressed RAW gaat inderdaad traag, maar vermits je kunt verder fotograferen (6 foto's in buffer, indien noise reduction uit staat) en je toch een aantal instellingen kunt wijzigen (sluitertijd, diafragma, ...) stoort het mij niet bepaald (het laat mij toe om ook nog wat te genieten van de omgeving ). Maar het hangt uiteraard af van de toepassing. Zelf heb ik liever RAW dan JPG, omwille van de postprocessing mogelijkheden (vooral witbalans, belichting, scherpte en noise reduction; terwijl aan het origineel niet geraakt wordt). Op reis had ik de gewoonte om mijn toestel niet uit te schakelen (tenzij ik voorzag om op langere stukken geen foto's te nemen). De compressie is zeer goed (meer dan 100 foto's op een 512 MB kaart, maar theoretisch is de compressie-ratio afhankelijk van het beeld), en is zonder zichtbaar verlies. Een klein nadeel is dat de teller die aangeeft hoeveel foto's er nog op de kaart kunnen, en verkeerd aantal geeft (die drukt uit hoeveel ongecomprimeerde foto's er nog op kunnen, vermits dit het worst-case geval is bij compressie). De teller geeft dan vb. 50 -> 49 -> 49 -> 48 -> 48 -> ... (met '->' wordt het trekken van een foto in compressed raw bedoeld)

                              kodakske:
                              Ik heb mijn toestel + lens + paar filters gekocht bij Grobet in Antwerpen (rond juli vorig jaar). Toen boden ze het daar aan aan de laagste prijs die ik kon vinden (http://www.grobet.be/ ). Hoe het nu zit, weet ik niet...

                              Wat PIN betreft: ik heb mijn 3 kaartjes daar gekocht (in 2 bestellingen), en kan enkel beamen dat zowel de levering als de communicatie heel vlot verloopt (eerste bestelling kwam binnen 6 dagen - met een weekend tussen, de tweede binnen 5 dagen). (betaling via Visa) Zelf heb ik geen problemen gehad; er zijn hier leden die al hardware-problemen hebben gehad (met Imagetank of zo), en stellen dat de terugname/vervanging zeer vlot verliep.


                              Jörg
                              Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

                              Comment

                              Working...
                              X