Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

digitaal vs analoog lenzen

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • digitaal vs analoog lenzen

    Hallo,

    bijvoorbeeld bij deze foto van tinne: http://www.pbase.com/image/12427192

    staat: 1/125s f/5.6 at 135.0mm (35mm equivalent: 824mm)

    wil dat zeggen, dat als ik met een analoge reflex een dergelijk zoom zou willen hebben, dat ik een 824mm lens zou nodig hebben? En waarom vergroot een digitale reflex dan zoveel meer?
    http://rommelkot.tompie.net

  • #2
    Wel het is gewoon dat die gegevens daar fout staan vermits Tinne daar 135 mm focal length gebruikte en er voor een D60 een multiplier is van 1.6 moet je analoog in 35mm een lens van 135x1.6 = 216mm gebruiken. Bij elke camera is dat verschillend en waarschijnlijk zit er ergens een fout in de conversie van pbase die misschine wel op een G2 of zo slaat waar de multiplier nog veel groter is.

    Comment


    • #3
      slipstream,
      Heb sinds 2 dagen een s602zoom, wat is de multieplier hiervan.
      Heb nog niet veel boter gegeten van fotografie en als ik op automatisch gaat het wel maar met de handmatige instellingen heb ik nog serieus wat werk en foto's voor de boeg. Alle hulp en tips zijn hier welkom
      D7000 + 28 tot 400mm

      Comment


      • #4
        Originally posted by luc200
        slipstream,
        Heb sinds 2 dagen een s602zoom, wat is de multieplier hiervan.
        Heb nog niet veel boter gegeten van fotografie en als ik op automatisch gaat het wel maar met de handmatige instellingen heb ik nog serieus wat werk en foto's voor de boeg. Alle hulp en tips zijn hier welkom
        oh je kan dat zelf uitrekenen hoor kijk maar op je lens daar staat 7.8 to 46.8 mm op maar zoals je waarschijlijk wel weet is je zoom vergelijkbaar met een 35mm analoog toestel 35 tot 210 mm. Dus 210/46.8 = 4.4871794. Je multiplier is dus ongeveer 4.5. Het belangrijkste gevolg ligt hem min je dieptescherpte of depth of field (DOF). Het is veel moeijlijker om een onscherpe achtergrond te krijgen. Hiervoor dus best volledig uitzoomen en 2.8f diafragma gebruiken dan lukt het zeker.

        Comment


        • #5
          Bedankt.
          Ben nu op zoek naar info over het nemen van pasfoto's. Daar gelden hoogst waarschijnlijk ook wel "regels" voor. Heb al wel enkele info op het net gevonden maar nog niet echt wat ik zocht. Heb je hier ook enkele raadgevingen voor ? (mischien een aparte thread opstarten hierover ?)
          D7000 + 28 tot 400mm

          Comment

          Working...
          X