Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Focus lock op CP5700

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Focus lock op CP5700

    Als ik de focuslock gebruik op mijn 5700, dus de knop ingedrukt houd na het focussen kan ik geen nieuwe beelduitsnede maken omdat de zoom dan niet werkt. Kan iemand me vertellen wat ik fout doe? Het is vast iets simpels....
    Pedro

    ============
    Nikon D70
    ============

  • #2
    ik weet niet of ik je goed begrijp.
    Je wil, tijdens het "half ingedrukt houden" van de ontspanknop je zoom veranderen. Is het dat ?
    Ik moet toegeven dat ik dat nog niet heb geprobeerd. Zal dat straks (thuis) eens doen.
    ---
    darix
    afdruk vinger in aanslag!(DB0197BE)
    D70s

    Comment


    • #3
      dan moet je werken met de AF-lock op de zijkant
      dus knop half indrukken dan op AF-lock drukken
      en dan kan je terug een compositie doen
      maar als je gaat zoomen zal dat niet meer scherp zijn weet je
      ik weet zelfs niet of je wel kan zoomen
      of is 't zo dat als je gaat zoomen dat de lock weg is
      moet je es uitproberen
      heb daar es mee zitten spelen, maar weet 't ni meer
      wat veel wordt gedaan: eerst scherpstellen op iets of iemand door de knop half in te drukken en dan zo houden en een nieuwe compositie maken iets meer naar rechts, links, onder of boven
      en dan foto nemen
      Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
      Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

      Comment


      • #4
        Ik wil inderdaad na scherpstellen locken en dan uitzoomen. Een goede lens, en ik ga ervan uit dat de CP5700 die heeft, blijft dan scherp tot de maximale groothoekstand. Andersom werkt natuurlijk niet.

        Werkt met video (ook digitaal) en ook met analoge fotocamera's en lenzen. Is zelfs een standaard truck... inzoomen, scherpstellen en de goede uitsnede maken... eventueel met terugzoomen.

        Pedro

        ============
        Nikon D70
        ============

        Comment


        • #5
          ik vrees dat die werkwijze hier niet kan. Als ik mij niet heel sterk vergis moet er altijd na gebruik van de zoom opnieuw scherpgesteld worden.

          Eerlijk lijkt mij die werkwijze ook niet meer nodig bij gebruik van autofocus. Die inzoom techniek was vooral bedoeld omdat je niet zuiver genoeg kon scherp stellen met hetgeen je in de zoeker ziet. Nu de "automatiek" overneemt is dat helemaal geen probleem meer. Je moet er enkel nog voor zorgen dat het juiste voorwerp in het AF meetvlak komt. En daarom geeft de CP5700 nu net de mogelijk om zelf op te geven welk van de 5 meetvelden moeten gebruikt worden.

          HTH
          ---
          darix
          afdruk vinger in aanslag!(DB0197BE)
          D70s

          Comment


          • #6
            Daar ben ik het mee eens Darix.

            Het is gewoon die gewoonte die ik moet veranderen en zal wat meer op de camera moeten vertrouwen. Dat lukt trouwens al aardig.
            Pedro

            ============
            Nikon D70
            ============

            Comment


            • #7
              Originally posted by darix
              komt. En daarom geeft de CP5700 nu net de mogelijk om zelf op te geven welk van de 5 meetvelden moeten gebruikt worden.
              Eerlijk gezegd zijn die 5 meetvelden heel omslachtig als het louter is om te herkaderen. Richten naar je onderwerp, half afdrukken, herkaderen en dan doordrukken gaat stukken sneller.
              Ik zie alleen een nut in die 5 AF-punten wanneer je onderwerp niet stil staat en je dus het risico hebt dat het al out-of-focus is tegen dat je herkaderd hebt.

              Henk.

              Comment

              Working...
              X