Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

G3: Av mode en flitsen

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • G3: Av mode en flitsen

    Hoi,
    Ik heb begrepen dat Av mode in flitsen op met de G3 niet hetzelfde werkt als op de EOS Slr's van Canon. Kan iemand dit bevestigen?!
    Op een EOS slr en een externe flitser wordt de Av (en Tv) modus gebruikt voor infulflits foto's. Als er foto met flits in P-modus worden geschoten, wordt de de flits intensiteit bijgesteld zodat de foto correct wordt belicht. In Av en Tv wordt het omgevingslicht gebruikt voor het belichten van de foto, en de flits als invulflits gebruikt. Dit valt te testen door bijvoorbeeld 's avonds de camera met flitser erop te testen of er verschil is tussen P en Av stand. Bij P-stand wordt altijd de maximale flits synchronisatei tijd gebruikt (1/60sec bij een G3?) met een bijpassend diafragma. In Av kun je zelf het diafragma bepalen en wordt er een bijpassend sluitertijd (tot maximale flitssync tijd) gezocht door de camera. Dit kan dus in een donkere kamer een erg trage sluitertijd worden.
    Werkt dit nu wel of niet zo op de G3 zoals ik het hierboven beschrijf???
    Ik hoop het wel.
    Erwin
    ---
    http://home.wanadoo.nl/erwin.harkink

  • #2
    Volgens de handleiding van de G3 is de synchronisatietijd van de G3 1/60 of maximum 1/250 sec.
    In praktijk klopt dit niet en kan je de G3 tot 1/2000 sec gebruiken.
    Niet iets dat je elke week nodig hebt weliswaar

    Comment


    • #3
      Originally posted by Arcturus
      Volgens de handleiding van de G3 is de synchronisatietijd van de G3 1/60 of maximum 1/250 sec.
      In praktijk klopt dit niet en kan je de G3 tot 1/2000 sec gebruiken.
      Niet iets dat je elke week nodig hebt weliswaar
      Als er staat in de manual dat 1/250 maximum flits sync is, dan zal dat wel kloppen. Al merk je dat niet in ieder situatie, het is zo, dat de sluiter volledig moeten openstaan voor dat de flits afgaat, en zeker open moet blijven tot de flister dooft. De flitskracht word geregeld door de flitsduur. Dus, meestal is er geen probleem met de start, wel met het sluiten van de sluiter, als de flits langer flitst op vol vermogen. Stel, je flitser komt er niet op 1/2000, dan is de foto niet correct belicht. In de canon flitser ex manual staat er een tabel, waarin de max flissync tijden staan, en de power die op dat ogenblik door de flits afgegeven word.
      Greetings
      Rudy

      Comment


      • #4
        Rudy,

        Ik weet dat in de manual staat dat de maximum sync 1/250 is, maar dat klopt dus niet (misschien weten zij dat bij Canon zelf niet ?)

        Als je bijvoorbeeld in volle zonlicht een foto wil trekken van een persoon die met zijn rug naar de zon staat, dan heb je normaal gezien zonder flash twee mogelijkheden:
        1. De persoon is juist belicht (sluitertijd bv 1/250 sec) en de achtegrond is overbelicht
        2. De achtergrond is juist belicht (bv 1/2000 sec), maar de persoon is onderbelicht

        Met de EX kan je dat oplossen met een invulflits:
        Je zet de camera in Tv of M-mode op 1/2000 sec. De flash zal zichzelf automatisch instellen (minder power) en de persoon correct belichten.
        Resultaat: zowel persoon als achtergrond zijn juist belicht

        Hiervan staat niets in de handleiding.

        Comment


        • #5
          Ok, laat me even mijn standpunt uitleggen: de max flist sync van 1/250 is bij eventuele full power. Bij invulflitsen bij daglicht, is het inderdaad zo dat 1/250 dikwijls te langzaam is (overbelicht), en als je dan wil invullen, heb je nood aan een hogere snelheid om de achtergrond te controleren. Dan zakt dus de tijd dat er belicht kan worden door de flits, en dus ook de hoeveelheid afgegeven licht. Dus, je hebt gelijk dat hoger kan, maar dan niet bij full-power.

          Groeten
          Rudy

          Originally posted by Arcturus
          Rudy,

          Ik weet dat in de manual staat dat de maximum sync 1/250 is, maar dat klopt dus niet (misschien weten zij dat bij Canon zelf niet ?)

          Als je bijvoorbeeld in volle zonlicht een foto wil trekken van een persoon die met zijn rug naar de zon staat, dan heb je normaal gezien zonder flash twee mogelijkheden:
          1. De persoon is juist belicht (sluitertijd bv 1/250 sec) en de achtegrond is overbelicht
          2. De achtergrond is juist belicht (bv 1/2000 sec), maar de persoon is onderbelicht

          Met de EX kan je dat oplossen met een invulflits:
          Je zet de camera in Tv of M-mode op 1/2000 sec. De flash zal zichzelf automatisch instellen (minder power) en de persoon correct belichten.
          Resultaat: zowel persoon als achtergrond zijn juist belicht

          Hiervan staat niets in de handleiding.

          Comment


          • #6
            Leuk...

            Maar de vraag is of ik nu met een G3 ook een foto kan maken met bijvoorbeeld mij 550EX op de G3, Av stand in het donker en dan een sluitertijd krijg van... zeg... 1 seconden bij een diafragma dat ik wil (bijvoorbeeld 2.8) en dat de G3 dan niet zegt... joh dit kan ik alleen maar op 1/60 sec (en niet bij f/2.8)???

            Is dit zo??? Zo ja dan wijkt dit totaal af van wat de Canon spiegelreflex camera's doen in Av mode en flitsen! Iets wat de G1 nog wel kon maar niet meer vanaf G2 doordat mensen geklaagd hadden...
            Zie ook volgend draadje: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1010&message=4325960

            Ik heb dus (nog) geen g3 maar wel even de manual doorzocht. Wat doet nu precies de optie "Slow-sync"?
            Erwin
            ---
            http://home.wanadoo.nl/erwin.harkink

            Comment


            • #7
              Erwin,

              Om op je tweede vraag te antwoorden (slow sync):

              Stel je wil 's nachts een foto nemen van iemand met op de achtergrond een verlicht gebouw.
              Indien je enkel het gebouw zou fotograferen, zou je een sluitertijd nodig hebben van bv 2 sec.
              Indien je dus je flash gebruikt (1/60 of 1/250 sec) zal de achtergrond donker worden weergegeven omdat hij niet voldoende belicht is.
              'Slow sync' zorgt ervoor dat de achtergrond gedurende de nodige 2 sec verlicht wordt en dat aan het begin of op het einde van die 2 sec (naar keuze) de flash afgaat.

              Is hiermee je eerste vraag ook beantwoord ?

              Comment


              • #8
                Ik denk het... Als ik deze optie aan laat staan, heb ik altijd invulflits???
                Erwin
                ---
                http://home.wanadoo.nl/erwin.harkink

                Comment

                Working...
                X