Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vlekken op foto

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vlekken op foto

    Een vriend van mij heeft een nieuwe Canon Ixus V3 gekocht (3,2 megapixels).
    Van zodra hij foto's trekt in schemerige omgeving (bv. feestzaal), hebben haast alle foto's "vlekken", ttz bleke cirkels; je ziet de persoon of de achtergrond nog, maar het is net of er overal verspreid over de foto spotlichtjes zijn; het zijn grote en kleine cirkels, sporadisch verspreid over de foto.
    Bij navraag zegt men hem dat dit "stof" is op de lens of zo.
    Iemand enig idee wat dit kan zijn.
    PS Toestel is aangekocht in Signapore

    Alvast bedankt,
    Jean-Paul

  • #2
    Waarschijnlijk zijn die foto's met de flits getrokken, en zijn die cirkels gewoon reflecties van de flits op stof deeltjes.

    Groeten

    Comment


    • #3
      Probeer eens een voorbeeld te tonen van die foto's.
      Take care ! - Fuji S2 Pro - http://www.tribal69.be

      Comment


      • #4
        @Kristof : hoe bedoel je? Ik trek ook foto's met m'n 6900Z op hetzelfde feest, ook met flits, en heb die cirkels niet
        En bedoel je dan reflecties op stofdeeltjes in de lucht?
        @ Tribal : ik heb hem gevraagd me enkele foto's te mailen; van zodra ik ze heb, post ik ze.

        Alvast bedankt

        Jean-Paul

        Comment


        • #5
          hier is een eerste foto. Deze heeft last van heel veel lichte cirkels.
          Dus de theorie van reflectie door stofdeeltjes kan wel kloppen.
          Maar wat kan je er dan aan doen? Mijn vriend zegt dat hij zo geen foto's kan trekken, want 50% trekt op niets!
          En het gaat dan ook nog om een spiksplinternieuw toestel!

          http://community.webshots.com/scripts/editPhotos.fcgi?action=showMyPhoto&albumID=6259725 2&photoID=62597319&security=wBebMT


          Groetjes,
          Jean-Paul

          Comment


          • #6
            de link werkt niet, stuur eens een andere link door please
            Canon 10D - Toshiba 1G Xtraspeed - wat L-servies

            Comment


            • #7
              Stof op de lens is uitgesloten!

              Comment


              • #8
                Dit zijn meestal in de lucht zwevende deeltjes, die door het flitsen oplichten. Komt vrij frekwent voor.

                Even een voorbeeld:



                Hier rondzwevend stof in de hal.

                Minolta D7i en 5600 HS flitser.

                Wat zou ik missen als ik er zelf niet was?

                Comment


                • #9
                  Misschien lukt het op deze lin k : [URL][/uhttp://www.fototime.com/527F621C440A13F/standard.jpgrl]

                  @go2bonsai : ik zie dat je ook een Ixus V3 hebt; heb je ook last van die bleke cirkels als je begint te flitsen? Bij mijn vriend is 1 op 2 foto's om zeep met die cirkels. Wat te doen?
                  @exxosje : yep, dat zijn duidelijk stofdeeltjes. Maar wat eraan te doen? Achteraf bewerken in PS?
                  BTW Is dit normaal voor een nieuw toestel?

                  Groetjes,
                  Jean-Paul

                  Comment


                  • #10
                    Ik heb hier een foto liggen van enkele seconden later, waarbij ik m'n sluitertijd verlengd heb, en daarop zijn ze niet te zien. Zou dit erop kunnen wijzen dat het ook samenhangt met onderbelichting? Zoals je zelf zegt, foto's in schemerige omgeving...
                    Je merkt zelf dat mijn voorbeeldfoto te donker is.

                    In mijn geval lag het ook niet aan de interne flitser, ik gebruikte hier een deftig flitskanon van minolta.

                    Me dunkt is dit geen toestelgebonden probleem, tenminste niet oud of nieuw. Misschien is het ene type toestel hier gevoeliger voor dan het ander?

                    Bewerken in PS? Met mijn voorbeeld zie ik daar geen doen aan, de foto op uw link is nog te doen.
                    Wat zou ik missen als ik er zelf niet was?

                    Comment


                    • #11
                      Ik heb daar hoegenaamd geen last van, mijn foto's binnen zijn van een excellente kwaliteit (ééntje staat hier trouwens op het forum)

                      dit zijn 2 voorbeeldjes (eerste foto met flits genomen en de tweede zonder

                      1. http://users.pandora.be/cdewulf/trash/go2bonsai.jpg
                      2. http://users.pandora.be/cdewulf/trash/macrotestv3.jpg

                      De vlekken lijken mij geen stofdeeltjes te zijn, eerder vuile plekken op de lens (reinig die eerst eens en bekijk dan het resultaat)
                      Canon 10D - Toshiba 1G Xtraspeed - wat L-servies

                      Comment


                      • #12
                        In het volgende album staan nog een paar foto's met die lichte cirkels op. http://www.fototime.com/inv/E7AB7D9ABD61B85
                        Als je zegt, "lens kuisen" = gewoon met doekje of wat? Ik denk dat hij dat al gedaan heeft.
                        Dit is het antwoord dat hij krijgt vanuit Singapore : We have studies the images that you have sent to us.> Firstly, concerning some of the images No. 1,2,3,13,14,23,26,27,etc, that

                        you mentioned have white spots around the background was due to floating dust in of the front lens element that was shown as out of focus white

                        > spots when using flash mode. Attach below is an explanation of the white spots

                        In het album stuurt hij me foto's met nog een ander probleem : het lijkt wel of er twee of meerdere foto's over elkaar genomen worden. Op het eerste zicht dacht ik "bewogen", maar hij zegt dat dat niet zo is.
                        Iemand enig idee, want hij is al bij al teleurgesteld in zijn toestel.

                        Alvast bedankt,
                        Jean-Paul

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Pepolleke
                          In het volgende album staan nog een paar foto's met die lichte cirkels op. http://www.fototime.com/inv/E7AB7D9ABD61B85
                          Als je zegt, "lens kuisen" = gewoon met doekje of wat? Ik denk dat hij dat al gedaan heeft.
                          Dit is het antwoord dat hij krijgt vanuit Singapore : We have studies the images that you have sent to us.> Firstly, concerning some of the images No. 1,2,3,13,14,23,26,27,etc, that

                          you mentioned have white spots around the background was due to floating dust in of the front lens element that was shown as out of focus white

                          > spots when using flash mode. Attach below is an explanation of the white spots

                          In het album stuurt hij me foto's met nog een ander probleem : het lijkt wel of er twee of meerdere foto's over elkaar genomen worden. Op het eerste zicht dacht ik "bewogen", maar hij zegt dat dat niet zo is.
                          Iemand enig idee, want hij is al bij al teleurgesteld in zijn toestel.

                          Alvast bedankt,
                          Jean-Paul
                          Ik zie alleen maar bewogen foto's hoor... Het lijkt mij een typisch geval van gebrek aan kundigheid&kennis van de fotograaf. Fotograferen bij schemer is niet makkelijk, de ixus is niet bepaald het beste toetstel daarvoot, maar consumenten camera's onder de 2000 euro zijn simpelweg niet geschikt om in de schemer mee te fotograferen.

                          Als je toch een redelijk resultaat wilt behalen heb je toch wat kennis van fotograie nodig, want het is niet zo makkelijk als het op de reclame lijkt...
                          <sub>Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.</sub>

                          Comment


                          • #14
                            Hallo,

                            Uit wat ik kan opmaken worden die cirkels dus veroorzaakt door de weerkaatsing van stof door het flitslicht.
                            Hoe dichter de flits tegen de lens staat, hoe meer kans je erop hebt.

                            Jaja
                            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                            Comment


                            • #15
                              Die "stofdeeltjesreflectie" kan misschien wel, maar persoonlijk heb ik daar nog geen last van gehad. Vraag hem eens hoe "proper" het daar was in die kamer en of hij niet toevallig de lens heeft aangeraakt tijdens het fotograferen die avond. 't Ziet er mij nogal wild uit allemaal... Vraag hem ook eens opnieuw foto's te nemen mét een propere lens in een stofvrije kamer en ze dan te publiceren.
                              Wat die dubbele foto's betreft, daar is een simpele reden voor: die foto's zijn genomen zonder flits en bijgevolg met een lange sluitertijd en dan krijg je binnenshuis bij avond zo een effect...
                              Canon 10D - Toshiba 1G Xtraspeed - wat L-servies

                              Comment

                              Working...
                              X