Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aankoop digitale camera

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • aankoop digitale camera

    Hey,

    Ik ben een student architectuur en ben erover aant denken om een digitale camera te kopen om zo mooie foto's van bekende en speciale gebouwen te kunnen trekken.
    Veel ken ik er niet van, maar ik weet wel dat het een degelijk toestel moet zijn dat perfecte foto's geeft.
    De kostprijs is niet zo van belang.
    Kan er iemand een goed toestel aanraden (misschien ook een architect die weet waarover hij praat)

    En welke accesoires zijn allemaal broodnodig?

    Alvast bedankt

  • #2
    Hallo Ilse,

    Gefeliciteerd met je eerste topic op dit forum!

    Pas op met je opmerking dat de prijs van een camera geschikt voor architectuur niet zo van belang is. Voor je het weet ben je dan echt arm.

    Voor het fotograferen van architectuur zijn speciale camera's nodig en werden zelfs voor de 'normale' analoge camera's speciale lenzen ontwikkeld. Immers een architect wil het liefst geen perspectief vertekening zien. De speciale (technische)camera's en de speciale lenzen kunnen zgn. onthoeken. Dan wordt het optisch middelpunt van de lens tov. het middelpunt van het negatief of opnamesensor verschoven. Het gevolg is dat de eerder genoemde perspectief vertekening omgekeerd evenredig met de het verschil tussen de middelpunten toe of af neemt. ( Geen verschuiving veel vertekening veel verschuiving weinig vertekening ).

    Voor zover ik weet zijn er geen digitale handcamera's die de perspectief vertekening kunnen compenseren. Wél zijn er technische camera's te koop met een digitale achterwand. Maar voor zo'n camera kan ook een hele mooie auto kopen ...