Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

optical tunnel???

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • optical tunnel???

    Bij de olympus C5050zoom beschrijving staat te lezen"optical tunnel vieuwfinder". Wat mag ik mij daar bij voorstellen?, ik sta op twijfel tussen C5050 of fujis602zoom. Bij deze laatste heb ik al zelf ondervonden dat deze over een goede vieuwfinder beschikt maar de C5050 heb ik nog niet kunnen proberen. Kan mischien iemand zijn ervaring meedelen ?
    D7000 + 28 tot 400mm

  • #2
    Het is gewoon een optische zoeker die met de camera meezoomt.

    De Fuji camera heeft een EVF (Electronic ViewFinder), een klein LCD in de zoeker net als bij een videocamera.

    Beide types hebben voor- en nadelen.

    - Een EVF gebruikt meer stroom
    - Een EVF is niet realtime, het beeld kan wat vertragen
    - Een EVF geeft niet zo'n scherp beeld (op de foto maakt het niet uit)
    - Een optische zoeker is zit wat boven de lens, dus wat je daardoro ziet wijkt af van de foto (hoe dichterbij je komt hoe groter de afwijking).
    - Bij een EVF kunnen er ook instellingen in het beeld worden getoond.
    - OP een EVF kun je ook foto's bekijken.
    - Een optische zoeker laat vaak maar 80% tot 90% van het beeldoppervlak zien.

    Maar uiteindelijk zal je het LCD toch het meeste gebruiken...
    <sub>Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.</sub>

    Comment


    • #3
      Dat stroomverbruik valt bij de S602z héél goed mee!
      Ik gebruik meer de vf dan het lcd-scherm omdat ik vind dat dat stabieler werkt.
      Vertraging op het beeld is mij nog nooit opgevallen?

      Comment


      • #4
        TonySmet
        Heb jij specifieke redenen waarom ik de s602zoom zou verkiezen boven de olympusC5050. Vraag naar u gericht omdat je er blijkbaar mee werkt en ik tot hier toe nog een keuze moet maken tussen de twee
        D7000 + 28 tot 400mm

        Comment


        • #5
          luc200,

          Ik heb totaal geen idee hoe die C5050 er uitziet, maar er zitten hier héél veel S602z gebruikers en ik heb nog niet veel slecht gelezen over dit Fuji toestel!
          Ik gebruik het zelf sinds juni 2002 en ben er supertevreden over!

          Die Olympus is wel 5 megapixels, maar heeft dan weer 'maar' 3x zoom
          Ik denk dat die xD-geheugenkaartjes (Olympus) ook sneller werken dan CompactFlash?
          Het lcd-scherm van die C5050 kan ook kantelen, wat soms ook wel eens handig is...
          Als ik op de afbeelding afga zie ik niet veel knopkes dus zou dat wel eens willen zeggen dat je alle instellingen via het menu op het lcd moet instellen, wat soms onhandig en langdradig kan zijn!?

          Comment


          • #6
            Hallo,

            Ik heb de Oly c5050z kunnen uittesten en bijna alle functies zijn zonder menu in te stellen. Er zitten dus wel genoeg knopjes aan . Ze zijn enkel wat verspreid ...
            Het menu heb je dus bijna nooit nodig.

            Jaja

            Originally posted by Tony smeT
            luc200,

            Als ik op de afbeelding afga zie ik niet veel knopkes dus zou dat wel eens willen zeggen dat je alle instellingen via het menu op het lcd moet instellen, wat soms onhandig en langdradig kan zijn!?

            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

            Comment


            • #7
              Hoi Luc,

              Heb ervaring met vorige model 6900Z alias 602Z kan alleen zeggen dat soms bij donkere momenten (low lights) de EVF niet duidelijk genoeg was om te kunnen oordelen hoe de foto precies zou genomen worden, hopelijk is dit kleine euvel verholpen met de nieuwe 602Z . Anders kan ik zeggen dat het een heel goed toestel is en de enige reden waarom ik naar de oly5050 gestapt ben is voor onderwater fotografie te kunnen starten daar ik voor de 6900Z geen behuizing kon krijgen. Nu kan dit ook voor de 602Z.

              Mvg. Steve
              Olympus 5050Z, PT-015, Raynox DCR-720 + RT5241, Lowepro Nova 4 + TX20

              Comment


              • #8
                Wel als je tussen deze 2 modellen aan het kiezen bent moet je er toch wel kunnen uitkomen want ze verschillen nogal van mekaar.

                Wil je een goeie zoom : 602
                Print je groter dan 30x20cm : 5050
                Wil je actie fotograferen : 602
                Wil je over echte video beschikken : 602
                Moet hij zo compact mogelijk zijn : 5050 (alhoewel verschil is zo groot nog niet)

                Beide beschikken over ongeloofelijk veel mogelijkheden.

                Ikzelf ben voor de 602 gegaan want goeie zoom, 95% van mijn afdrukken zijn 30x20 of A4 en de grotere zijn nog van hele goede kwaliteit en perfect eenmaal ze aan de muur hangen. De camera is zowat de snelste op de markt (5 fps). De 602 heeft gewoon meer mogelijkheden als camera voor mij vooral omwille van de zoom. Dat is ook de reden waarom mijn keuze ging tussen 602 en 5700. De G2 of 995 hadden gewoon niet genoeg zoom net zoals de 5050 of G3 ook nooit in aanmerking zouden gekomen zijn.

                Maar iets wat bij mij de hoofdoorzaak om voor de 602 te gaan ipv de 5700 is dat ik voor mezelf op geen enkele manier het prijsverschil kon verantwoorden. Meer MP ja dat had ie wel maar die heb ik in de praktijk niet nodig. En de swivel LCD en 80mm meer zoom konden niet op tegenover de betere snelheid en beter(en goedkoper) batterijverbruik van de 602 (en natuurlijk de video niet vergeten)

                Heb ook even naar de prijzen gekeken tussen 5050 en 602 en tja dan zou ik sowieso voor een 602 gaan want voor de prijs van een 5050 met een 64MB XD-kaartje kan je een 602 met een 1GB microdrive hebben dus ja....

                Ivm het verschil tussen EVF en optical viewfinder. Wel ik heb beide optical viewfinder(OV) op mijn 6800 en evf op de602. En meestal is de EVF toch de betere. Want scherpstellen via OV is niet mogelijk framen enkel na veel ervaring en dan is het nog gokken en je hebt nooit geen zicht op je instellingen. De OV wint dan weer wel als het echt donker is want dan zie je er toch meer mee. LCD gebruik ik meestal niet om te framen.

                Comment


                • #9
                  Je bent voor een evf of niet, ik heb zaterdag weer een aantal fotos gemaakt, die met evf of lcd niet konden, vanwege te donker (de evf word dan zwart, je ziet er niks meer door). Als je dan nog zo een optische zoeker hebt, kan je daar perfect door zien.
                  Tis maar wat je wil, alles heeft zijn voor- en nadelen.
                  Ps, de Canon G2 is ook een goedkoper alternatief. 700e is ie te vinden.

                  Rudy

                  Comment


                  • #10
                    Maar uiteindelijk zal je het LCD toch het meeste gebruiken...
                    ik heb nu 1.5 jaar een digicam, ik gebruik die lcd nauwelijks. 1 op 500 foto's misschien.
                    ivm stroomverbruik: de s602 is daar zeer zuinig op, dat klopt.

                    en ivm low-light. de consumer-camera's, evf of niet, hebben ALLEMAAL problemen. Ik dacht eerst ook dat het de evf was die bij low-light het probleem was. Tot ik mijn kameraads G2 eens gebruikte, en ik ook niks zag. donker is donker, simpel.
                    Misschien dat de duurdere toestellen, D30, D60 enz.. hier minder last van hebben..


                    ToM.___ //Fuji s602.
                    www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                    It goes to 11 you know? 1 louder.

                    Comment


                    • #11
                      ook ik gebruik voornaamlijk de EVF aangezien dat voor mij meer steun biedt en vermoedelijk (maar toch vrij zeker) minder verbruikt dan LCD.
                      Het LCD gebruik ik eigenlijk alleen als controle (na het nemen van de foto) of als ik gebruik maak van de timer.
                      Aanvankelijk ging ik tijdens de zoektocht naar een geschikte camera op zoek naar zoveel mogelijk megapixels omdat ik toch wel geïnteresseerd was in fotobewerking (waar volgens mij toch elke pixel telt). Tijdens het fotograferen moet ik wel vaststellen dat het einde van het optisch bereik soms al veel te vlug bereikt is. Dus indien 6x soms al te beperkt is voor mij, ben ik toch blij dat ik niet voor een 3x of 4x zoom gekozen heb.

                      Met een 4MP kan je wel achteraf beter inzoomen op PC...

                      Ieder zijn keuze

                      Greetz

                      Sam Jae

                      Comment


                      • #12
                        Slipstream
                        Uw repliek was net wat ik nodig had om mij over de streep te trekken.
                        In klare taal uitgedrukt waar ik naar op zoek was en duidelijk verwoord. Het zal dus de S602 worden. Eigenlijk heeft de zoom het gewonnen, wij hebben een buitenverblijf met een grote (grote) vijver waar regelmatig reigers en ijsvogeltjes en dergelijke vertoeven en dan zal die zoom mij van pas komen. Bedankt voor uw uiteenzetting.
                        Aan alle andere die replikeerden ook een welgemeende bedankt.
                        Ga morgen de bestelling plaatsen en achteraf eens enkele foto's plaatsen.
                        D7000 + 28 tot 400mm

                        Comment


                        • #13
                          ik heb voor mijn c5050 een telelens en ben daar zeer tevreden mee.Het enige nadeel dat ik tot nu toe gevonden heb aan mijn 5050 is dat bij het wegsteken in de fototas de "on"knop soms accidenteel opgezet is geworden,waardoor de lens eruit wou komen ,maar verhindert werd door het lenskapje.voor de rest prima toestel,vooral naar energie verbruik!!

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by slipstream
                            Print je groter dan 30x20cm : 5050
                            Heb hier een 3mp uit m'n S602z laten vergroten naar 50x70cm! Je mag komen kijken, daar is niet veel op aan te merken hoor

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Tony smeT
                              Originally posted by slipstream
                              Print je groter dan 30x20cm : 5050
                              Heb hier een 3mp uit m'n S602z laten vergroten naar 50x70cm! Je mag komen kijken, daar is niet veel op aan te merken hoor

                              Wel Tony ik heb zo een prints hier ook al liggen maar dat maakt niet uit voor die printgrootte ben je beter met de c5050.

                              Comment

                              Working...
                              X