Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filter (lensbescherming) voor Dimage 7Hi

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Filter (lensbescherming) voor Dimage 7Hi

    Hallo,

    Sinds enkele dagen ben ik de trotse bezitter van een 2ehands Minolta DImage 7Hi. Voor de lens van dit toestel zou ik net zoals voor mijn vorige spiegelreflex een filter willen schroeven ter bescherming van de lens.

    Op http://webpages.charter.net/bbiggers...on_lenses.html lees ik dat je enorm moet opletten voor vignetting, het minste geringste opzetstuk riskeert meteen al te vignetten.

    Zijn er collega-eigenaars van een DImage 7* die goede ervaringen hebben met bepaalde merken/types die hier in Vlaanderen courant zijn?

    Ik vermoed dat de minst intrusieve (qua beeldkwaliteit) bescherming een UV of skylightfilter is? Is één van beide te verkiezen?

    Cokin verkoopt ook 'circulaire polarisatiefilters'. Waarvoor dienen die en waar verschillen ze van andere polarisatiefilters?

  • #2
    Originally posted by Vomit
    Hallo,

    Sinds enkele dagen ben ik de trotse bezitter van een 2ehands Minolta DImage 7Hi. Voor de lens van dit toestel zou ik net zoals voor mijn vorige spiegelreflex een filter willen schroeven ter bescherming van de lens.

    Op http://webpages.charter.net/bbiggers...on_lenses.html lees ik dat je enorm moet opletten voor vignetting, het minste geringste opzetstuk riskeert meteen al te vignetten.

    Zijn er collega-eigenaars van een DImage 7* die goede ervaringen hebben met bepaalde merken/types die hier in Vlaanderen courant zijn?

    Ik vermoed dat de minst intrusieve (qua beeldkwaliteit) bescherming een UV of skylightfilter is? Is één van beide te verkiezen?

    Cokin verkoopt ook 'circulaire polarisatiefilters'. Waarvoor dienen die en waar verschillen ze van andere polarisatiefilters?

    volgens mij :
    - skylight is gekleurd ==> niet geschikt om altijd op te laten.
    - UV kan kleurloos ... is een goede kandidaat
    - bij sommige analoge SLRs zijn gewone pola's niet te gebruiken omdat hun Auto Focus niet meer werkt, daar was dan de (duurdere) circulaire pola nodig. Nu is dan bij de huidige digitale praktisch nooit meer nodig.

    Rand opmerking .... elke voorzetlens doet theoretisch de beeldkwaliteit naar beneden gaan. Hoeveel naar beneden hangt af van de kwaliteit van de voorzet lens. In het meest positieve geval zal het nauwelijks merkbaar zijn.
    Verder is het ook nog dat zijdelings licht gemakkelijker op je filter zijn lichtstralen trekken vermits dat voorop je objectief staat. %aar om te zeggen dat zo'n permanente filter ook zijn slechte kanten heeft.
    Dus is het altijd afwegen van pro en contra.
    Just my 2 €cents
    ---
    darix
    afdruk vinger in aanslag!(DB0197BE)
    D70s

    Comment


    • #3
      Originally posted by darix

      volgens mij :
      - skylight is gekleurd ==> niet geschikt om altijd op te laten.
      - UV kan kleurloos ... is een goede kandidaat
      Hartelijk dank voor je tip. Inmiddels heb ik de filter van mijn oude spiegelreflex eens bekeken en tot mijn aangename verrassing geconstateerd dat het ook een 49mm schroefdraad was en ik dus gewoon mijn oude filter kan 'transplanteren' op mijn DImage.

      Het blijkt een skylight 1A te zijn. Nazoeken op Internet levert inderdaad je bemerking dat de tint van sommige opnamen wat 'warmer' kan zijn, alhoewel men het nauwelijks merkbaar noemt. De filter ziet er in elk geval kleurloos uit. Ik ga er ook van uit dat bij een digitaal fototoestel de automatische witbalans het effect weer meteen teniet doet.

      In elk geval ga ik het een poosje blijven doen met dit filter, en mocht ik rare effecten constateren koop ik een UV.
      Van vignetting merkte ik (nog) niets.

      Comment


      • #4
        bij een digitaal fototoestel met autofocus gebruikt men de circulaire polarizer
        heb zelf de 62mm van Cokin
        Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
        Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

        Comment

        Working...
        X